Artikel.nl




15 meditatie tips voor beginners

Meditatie heeft mij persoonlijk geholpen om mezelf beter te begrijpen. Je wordt zo vaak meegesleurd in de dagelijkse dingen, dat je soms even vergeet om tijd voor jezelf te nemen. Door te mediteren heb ik wat meer rust in mezelf gevonden en merk ik dat ik daardoor ook meer rust uitstraal op andere vlakken in mijn leven. Met deze tips ben jij binnen no time een meester in meditatie.

Geschreven door Writer Lady
Gepubliceerd op: 16 mei 2021
0
16
1
1 – Ga 2 minuten zitten. Dit lijkt misschien super makkelijk, om voor maar 2 minuten te mediteren, maar dat is juist perfect. Begin met 2 minuten per dag voor een week lang. Als dat goed gaat verdubbel je het aantal minuten en doe je dat voor een week. Als alles goed aanvoelt, ben je in maand 2 al 10 minuten per dag aan het mediteren. Maar het beste is om klein te beginnen en het langzaam op te bouwen.

2- Doe het elke ochtend. Het is makkelijk om te zeggen, ik ga elke dag mediteren, maar dan vergeet je het. In plaats daarvan maak je voor jezelf een geheugensteuntje voor elke ochtend als je wakker wordt. Plak bijvoorbeeld een briefje op de spiegel of ergens waar je het zeker gaat zien.

3- Niet teveel nadenken over hoe, maar gewoon doen. De meeste mensen maken zich druk over waar te gaan zitten, wat voor kussen te gebruiken en dat is niet erg. Maar het is niet zo belangrijk, begin gewoon door te gaan zitten op een stoel of de bank. Je kunt er ook voor kiezen om op je bed te gaan zitten of juist in kleermakerszit. Het is in het begin toch maar voor 2 minuten. Als je eenmaal de slag te pakken hebt, kun je nadenken over hoe je comfortabeler bent.

4- Check je gevoel. Wanneer je klaar gaat zitten voor meditatie, check dan met jezelf hoe je je voelt. Hoe voelt je lichaam en hoe voelt je geest, druk, vermoeid, zenuwachtig. Kijk wat je meeneemt naar deze meditatie.

5- Let op je ademhaling. Nu je eenmaal zit, richt je aandacht op je ademhaling. Voel hoe de zuurstof door je neus naar binnenkomt en volg het richting je longen. Tel hardop of in gedachten 1, bij het uitademen tel je twee. Herhaal dit 10 keer en begin dan weer bij 1.

6-Breng je gedachten terug. Het is normaal dat je gedachten de vrije loop gaan. Dit is geen enkel probleem, wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen, glimlach en breng je focus weer terug op je ademhaling.

7-Maak je geen zorgen. Probeer niet te veel na te denken of je het mediteren wel goed doet. Er is geen juiste manier om het te doen, het gaat erom dat het goed voelt voor jou.

8- Doe een body scan. Wat je ook kunt doen als je een beetje meer ervaren wordt in het volgen van je ademhaling, is een body scan. Focus je aandacht op 1 lichaamsdeel per keer. Begin bij je voetzolen, hoe voelen deze, zijn ze ontspannen? Daarna ga je naar je tenen, de bovenkant van je voet, je enkels en zo werk je langzaam je weg naar boven tot je hoofd.

9-Let op je omgeving. Hoor je de auto’s op de parkeerplaats, de kat van de buren, het tikken van de klok? Neem deze geluiden allemaal in je op zodat je ze kunt plaatsen. Als je dit hebt gedaan kun je ze daarna makkelijker loslaten.

10-Volledige toewijding. Leg je zelf helemaal toe op het mediteren, denk niet ik probeer het een paar dagen, maar probeer het minimaal een maand vol te houden. Je zult merken dat het je steeds makkelijker afgaat en je dieper op je meditatie in zult kunnen gaan.

11- Volg een begeleidende meditatie. Vind je het lastig om in complete stilte te zitten, dan kun je via YouTube veel begeleidende meditaties vinden, die je op de achtergrond kunt afspelen. Dit is makkelijker om je te focussen op je eigen ik.

12-Sluit je aan bij een groep. Hou je er niet van om alleen te mediteren, dan is het een idee om je aan te sluiten bij een meditatiegroep. Hierbij komen meerdere mensen samen om te mediteren.

13- Raak bevriend met jezelf. Mediteer met een open houding naar jezelf toe. Geen kritiek op jezelf of negatieve gedachten, glimlach en geef jezelf wat liefde.

14- Je kunt het overal doen. Het mooiste van meditatie is dat je het overal kunt doen. Of je nou op reis bent, of juist op toevallig een mooie plek in het park. Je kunt overal gaan zitten zolang je maar even de aandacht op jezelf kunt richten.

15- Glimlach wanneer je klaar bent. Als je klaar bent met je twee minuten, glimlach. Wees dankbaar dat je de tijd had voor jezelf en dat je volhoudt. Dat je aan jezelf hebt laten zien dat je betrouwbaar bent. En dat je liefde voor jezelf getoond hebt.


0
Geschreven door Writer Lady
Gepubliceerd op: 16 mei 2021
0
16
1

Comments

  • 16 mei
  • 0
Bedankt! Interessant :)

  • 16 mei
0

Recente en relevant artikelen