Artikel.nl




Editorial Approved Badge

De kracht van communicatie

Wat is communicatie eigenlijk precies? Wat zijn de verschillende vormen van communicatie en hoe beïnvloedt communicatie ons denken en doen?

Geschreven door Noa
Geschreven op: 15 nov 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
3
14
2
Afbeelding door Volodymyr Hryshchenko via Unsplash
Wat is communicatie eigenlijk precies? Wat zijn de verschillende vormen van communicatie en hoe beïnvloedt communicatie ons denken en doen? Bij dit onderdeel zal ik deze 2 aspecten toelichten met een voorbeeld en begint elk aspect met een vraag. Belangrijk om te beseffen is dat er bij deze vragen geen goed of fout is, het gaat om jouw mening. Het is dus ook bedoeld om jou ergens over na te laten denken. Daarna zal ik het hebben over hoe positieve en negatieve communicatie ons precies beïnvloedt. Ook hier zal ik een laatste vraag stellen.

Wat is communicatie?
Communicatie is het uitwisselen van informatie, ofwel het overbrengen van bepaalde ideeën en informatie. Men kan communiceren door middel van geluid, zoals bijvoorbeeld bij spraak en toon en ook door middel van vorm zoals bijvoorbeeld bij beeld en tekst. Alles wat je doet, wat je zegt, wat je niet zegt en wat je niet doet is een manier van communiceren. Als iemand tegen jou praat, maar jij luistert niet en je bent bezig met jouw telefoon, is dit ook communicatie. Of wanneer je iemand een berichtje stuurt en hij leest het, maar reageert vervolgens niet, is dat ook een manier van communicatie.

Verschillende vormen van communicatie
  • Verbale communicatie: hierbij communiceer je d.m.v. woorden. Dit kan direct plaatsvinden via de telefoon of face-to-face. Het kan ook indirect plaatsvinden. Dit is een geschreven tekst, bijvoorbeeld een email.
  • Non-verbale-communicatie: je communiceert hierbij niet d.m.v. woorden. Deze communicatie bestaat uit beelden, klanken, gebaren smaken of geuren. Zoals bijvoorbeeld verkeersborden en lichaamstaal.
  • Vocale communicatie: bij deze communicatie wordt er alleen maar gebruik gemaakt van de stem.
  • Non-vocale communicatie: hierbij maak je gebruik van je zintuigen, zoals voelen, proeven en ruiken. Maar ook lichaamstaal, gebarentaal en uiterlijk horen bij non-vocale communicatie. Hier maak je dus geen gebruik van je stem.

Denk je dat de wereld, over het geheel genomen, achteruitgaat of steeds beter wordt?
Deze vraag heb ik gehaald uit een boek dat ik gelezen heb: Reset je Mindset. Dit boek is geschreven door Daan Jensen. Ik vond het een inspirerend boek om te lezen omdat het mijn kijk op allerlei gebieden heel erg heeft veranderd. Zo dacht ik zelf voordat ik het boek las, dat de wereld er enorm op achteruitging. Ons wereldbeeld wordt grotendeels bepaalt door de informatie die de media publiceren. Zij focussen zich vooral op de gebeurtenissen met impact. Dit is nou vooral het nieuws dat zorgelijk, beangstigend en bedreigend is en heeft een grote impact op ons brein. Dit is dus vrijwel altijd negatief nieuws. De media zijn de specialisten in het zoeken naar negatieve gebeurtenissen.

Wetenschapper Hans Rosling schrijft in zijn boek ‘Feitenkennis’ dat de media natuurlijk geen tijd gaan verspillen aan informatie waar wij toch geen aandacht aan besteden, zoals neutraal en goed nieuws. Denk aan een vlucht zonder problemen of wanneer de armoede is gedaald. Dit valt niet onder onze aandachtsfilter: we vinden dit veel minder interessant. Vooral het negatieve nieuws trekt onze aandacht zoals aardbevingen, vluchtelingen, ziekte, brand et cetera. Maar juist deze negatieve gebeurtenissen tekenen tegelijkertijd beelden in onze hoofden. Als je niet heel erg oplet, ga je echt geloven dat het ongewone negatieve nieuws gewoon is. Je gelooft dat de wereld er echt zo uit ziet. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus besteed jij steeds meer aandacht aan het kijken van het negatieve nieuws, dan zul jij je steeds meer gaan focussen op het negatieve en het negatieve wordt steeds negatiever. Dit gaat ten koste van een positief wereldbeeld.

Maar wist je bijvoorbeeld dat wereldwijd de gemiddelde levensverwachting enorm toe is genomen? In 1800 was wereldwijd de gemiddelde levensverwachting 29 jaar. In 1950 was de gemiddelde levensverwachting toe genomen tot 46 jaar en in 2015 was dit al 71 jaar.
Ook zijn er enorm veel landen democratisch geworden. Dit aantal groeide enorm vanaf ongeveer 1960. In een democratie heeft het volk het voor het zeggen. Burgers krijgen dus wereldwijd steeds meer inspraak.
Het BBP per hoofd van de bevolking is een maatstraf om de welvaart van een land te meten en vanaf  1980 is het BBP bij alle landen flink toegenomen. De extreme armoede is dan ook in elk werelddeel afgenomen.

Meer informatie en de bijbehorende grafieken zijn te vinden op: https://ourworldindata.org/

Als een winkel producten met korting aanbiedt, koop je dan meer dan je eigenlijk nodig hebt?
Ook reclame is een vorm van communicatie, winkels en bedrijven maken reclame omdat zij een bepaald merk of artikel bekend willen maken. Door reclame gaan mensen het merk of artikel steeds meer herkennen, zo hopen winkels en bedrijven natuurlijk dat klanten hun merk of artikel kopen omdat ze als doel hebben zoveel mogelijk producten te verkopen.
Reclame heeft dus een invloed op ons doen. Wij zijn geïnteresseerd in het product door de reclame en besluiten het te kopen, of de reclame trekt ons niet aan en we besluiten het product niet te kopen.

Supermarkten bijvoorbeeld, zetten meerdere middelen in om ons gedrag te beïnvloeden. Zo maken ze dus reclame, dit krijgen mensen te horen of te zien via de televisie of de radio. Supermarkten hebben ook aanbiedingen met als doel meer van bepaalde producten te verkopen. Korting wordt ook wel gezien als een verslavend genotmiddel omdat je er moeilijk van af komt. Als je namelijk winkelt komt het gelukhormoon dopamine vrij, waardoor de koper zich kort gelukkig voelt. Dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen. Supermarkten zijn zich daar natuurlijk bewust van en proberen zo ons doen te beïnvloeden. Ook beïnvloeden supermarkten ons gedrag door bepaald kleurgebruik en de inrichting van gangpaden. Zo gebruikt de Albert Heijn de kleur blauw, zij maken goed gebruik van de kleurenpsychologie. De bedoeling is dat de blauwe kleur klanten op hun gemak stellen. Lichtblauw wordt namelijk ervaren als een aangename kleur. De rode kleur creëert bijvoorbeeld urgentie en oranje roept op tot actie. Deze oranje kleur heeft vooral als doel ervoor te zorgen dat er meer impulsaankopen plaatsvinden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer inkopen doen als zij haast hebben.
Dan de inrichting van de gangpaden. Ook dit is bewust gedaan om te proberen het doen van de consument te beïnvloeden. De meeste supermarkten beginnen hun gangpaden bij groente en fruit. De reden hiervoor is dat dit de meest kleurrijke afdeling is en dat geeft je direct een goed gevoel. Daarnaast laat de supermarkt zien dat er verse producten zijn, wat ook weer een positief beeld geeft over de rest van de winkel.

Er is nog een ander voordeel aan het beginnen van de gangpaden met groente en fruit. Als jij je gezonde boodschappen al hebt aangeschaft, zal je sneller bereid zijn om 'ongezonde' producten te kopen. Je voelt je dan minder schuldig.

Word je meer of minder gemotiveerd als iemand je constant aanspreekt op wat je fout doet en wat beter kan?
Communicatie en emotie staan in directe verbinding met elkaar. Voor de meesten geldt dat aangesproken worden op iets, gepaard gaat met negatieve emoties. Andersom geldt dit ook: als je te horen krijgt wat er wel lekker gaat en wat je goed doet gaat dit gepaard met positieve emoties. Wat opmerkend is, is dat wanneer er dingen goed gaan mensen stil worden. Mensen houden vooral hun mond, omdat het lekker loopt. Maar is het zo dat er iets minder goed of fout gaat, dan wordt dit direct opgemerkt en wordt er op gereageerd. Het niet reageren op neutrale en positieve zaken, maar wel op de dingen die fout gaan, betekent dat we anderen en onszelf vooral proberen te sturen op basis van negatieve emoties. Deze stijl van communiceren past bij een negatieve mindset, met de focus op wat er allemaal fout gaat. Zo merk ik zelf vaak dat docenten zich vooral richten op wat niet goed gaat bij leerlingen. Ze proberen de zwaktes te repareren, maar hier ligt nou ook direct het probleem. We zijn ervan overtuigd dat het repareren van zwaktes ons iets zal opleveren. Bijna 9 op de 10 mensen gelooft dat de meeste persoonlijke groei te halen valt in het repareren van zwaktes. Maar een kenmerk van persoonlijke zwaktes is dat je er waarschijnlijk nooit écht goed in zult worden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als je aan de zwakke punten gaat werken zul je meestal gemiddeld eindigen. Je kunt het wel verbeteren, maar is gemiddeld wat je wilt? En geen zwakke punten meer hebben, is niet hetzelfde als kracht hebben. Zo is bijvoorbeeld geen oorlog niet hetzelfde als vrede en een boek zonder fouten is nog niet per se een goed boek.

De kracht zit hem in de sterke punten. Wat zou er nou gebeuren met de motivatie als er aangesproken wordt op goed gedrag? Als mensen aangeven dat ze vertrouwen in je hebben, dat je het wel kunt en de focus leggen op de dingen waar je wél goed in bent. Werken aan je sterke punten is juist datgene dat motiveert. Het voordeel is dan ook dat je het leuk gaat vinden om van die 7 op je rapport een 8 of 9 te maken, je verbetert zo dus je score van een vak waar je al goed in bent. Deze vooruitgang is een beloning en stimuleert om er nog meer energie in te steken, waardoor je er nog beter in wordt. Daar zit ook direct weer het nadeel van het werken aan zwakke punten; dit is zelden leuk en het vreet energie.

Het betekent echter niet dat je helemaal niet moet werken aan zwaktes, probeer de schade te beperken, maar besteed vooral aandacht aan wat je al wel kunt, werk vooral aan je kracht. Door te werken aan sterke punten zul je er fantastisch in worden. Waar ga jij voor, gemiddeld of fantastisch?
3
Geschreven door Noa
Geschreven op: 15 nov 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
3
14
2

Comments

  • 23 mei
  • 1
Diepgaand onderwerp! Goede informatie om bij stil te staan en duidelijk geschreven
1

Recente en relevant artikelen