Artikel.nl




Een gezonde appel?

Meestal zijn er over fruit en groente enkel positieve verhalen, maar dat klopt niet altijd en in het algemeen is dat bij alle voeding het geval. Wat voor de ene mens goed is hoeft niet gezond te zijn voor een ander.

Geschreven door Erna Daalman
Geschreven op: 19 juli 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
12
0
Afbeelding door Sara Cervera via Unsplash
Fruit is gezond!
Een appel staat erom bekend gezond te zijn. Het is een stuk fruit dat in de keuken niet mag ontbreken, zeker in de Nederlandse keuken niet. Allereerst omdat een appel in het algemeen écht goed is voor onze gezondheid. De vitaminen en mineralen die in de appel zitten leveren stoffen die ons gehele lichaam in een goede conditie kunnen houden.

In de afgelopen jaren zijn wij steeds meer fruit en groente gaan eten, maar met één stuk fruit, bijvoorbeeld een appel en één portie groente zit u goed!
Voor degenen die dol zijn op fruit is een fruitcocktail in het weekend een klein feestje, in de ochtend, want dat is het beste tijdstip voor fruit. Een groot glas met fruitstukjes: appel, peer, aardbei en in juli Opal-pruimen. Of ander fruit, maar het liefst uit Nederland en van het seizoen. De appel (en peer) kan er altijd bij, want na het plukseizoen (augustus tot oktober) liggen de overgebleven appeltjes in de koelcel om verkocht te worden in andere seizoenen.

Gif in een appel?

Maar een appel is niet altijd gezond. Vaak merk je dat zelf aan de reactie van je lichaam. Als iemand last van zijn spieren heeft is het beter om goed op te letten wat er gebeurd na het eten. Onze darmen, die hoofdzakelijk uit spieren bestaan, kunnen met een heftige reactie de appel of appelsap eruit werken.
Appels worden als ze klein zijn bespoten tegen ongedierte. Dit levert een mooie, grote appel op en maakt de opbrengst, de winst, zo hoog mogelijk. Nu zijn in Nederland de wetten hiervoor veel strenger geworden, maar dat geldt niet voor het buitenland, dus dan kan er in de appel nog een flinke restant van gifstof zitten. Ook zit er op buitenlandse appels meer was op de schil om hem glanzend te maken, ook met de reden zoveel mogelijk appels te verkopen.

Het hoge suikergehalte in de appel, fructose, kan ook negatief zijn. Na het eten van een appel (of ander fruit) stijgt onze bloedsuikerspiegel enorm en kun je ontzettende honger krijgen. Per mens verschilt dat, maar als je daar last van hebt dan kun je er rekening mee houden. Als je niet teveel wilt eten moet je ook zorgen dat je bloedsuikerspiegel niet te hoog wordt en dus minder fruit eten.
Voor mensen met een nierziekte hebben is het oppassen geblazen met de appel (en ander fruit en groente), omdat er veel kalium in zit. De nieren kunnen dan hun taak niet goed uitvoeren. Kalium is een mineraal dat ervoor zorgt dat het vocht in ons lichaam in balans is en dat onze spieren en zenuwen goed werken. Dat doet kalium samen met natrium, een onderdeel van zout, maar als de nieren niet goed werken is de verhouding uit balans en moet je van beide mineralen minder eten.
Natuurlijk is het niet zo dat je dan helemaal geen appel kunt eten, wel minder.

Recept

Een lekker recept is een stoofschotel met rijst. Bak in een pan met wat olie (en roomboter) vlees dat snel klaar is, vis of vegetarische stukjes: nep-vlees of tofoe. Als dat goed gebakken is doe er dan een halve tomaat, een halve appel en een halve ui bij, in stukjes gesneden. Voeg daarna wat droge kruiden toe: peper, koriander en kaneel. Daarna zoveel water dat alles onder water staat. Laat de massa aan de kook komen en zet het vuur, elektrisch, keramisch of inductie, op laag en laat dit sudderen zonder deksel in een half uurtje tot een uur. Het water verdampt dan en er blijft een lekkere jus achter die goed te combineren is met de rijst.
0
Geschreven door Erna Daalman
Geschreven op: 19 juli 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
12
0

Recente en relevant artikelen