Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Een 'verstandelijke beperking'

Vandaag stond er een verhaal in de krant over een jongen van vierentwintig met een licht verstandelijke beperking. Als je het verhaal leest dan blijkt dat de man goed is in praktijkvakken maar problemen heeft met talen.

Geschreven door Marcel Duijn
Geschreven op: 1 sep 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
41
0
Afbeelding door Aaron Burden via Unsplash
Vandaag stond er een verhaal in de krant over een jongen van vierentwintig met een licht verstandelijke beperking. Als je het verhaal leest dan blijkt dat de man goed is in praktijkvakken maar problemen heeft met talen. Het is niet zo heel moeilijk jezelf voor te stellen dat je ergens gevoel voor hebt of niet. Maar als je de rest van het artikel leest dan blijkt dat het schoolsysteem eigenlijk compleet disfunctioneel is en in zulke gevallen niet goed raad weet hoe deze mensen op te vangen. Het kan niet zo zijn dat zo'n jongen met een twee op zijn diploma de wereld in wordt gestuurd omdat het taalgevoel ontbreekt.

Manco van ons schoolsysteem
De rest van het artikel geeft geen uitsluitsel of er in dit geval sprake is van dyslexie of dat er onderzoek naar aanleg heeft plaatsgevonden. Er is volgens de tekst een IQ test uitgevoerd maar dat zegt niets over emotionele intelligentie of zelfs over sociale vaardigheden. Je kunt een vis niet in een boom leren klimmen! Ik bedoel daarmee aan te geven dat een kunstenaar die liever iets met zijn handen maakt, niet achter een computer hoort te zitten. Dit is het grote manco van ons huidige schoolsysteem. Er wordt niet gekeken naar aanleg.

Op de meeste scholen worden breinen geprogrammeerd met basiskennis. Er wordt ze geleerd wat je moet denken, niet hoe je moet denken. Cijfertjes op examens zeggen niets over kunde, alleen dat de student die specifieke stof beheerst. Ik vond persoonlijk het vak Wiskunde op de HAVO veel te abstract en ervoer die lessen als een complete verkwisting van mijn tijd. De realiteit is dat als je het voortgezet onderwijs verlaat, je nog niet veel van het leven in het algemeen af weet.

Aanleg van het individu
Praktische zaken zoals geldbeheer en broodnodige social skills zijn onbekende materie voor de meeste schoolverlaters. Als ze dit ook niet van huis uit meekrijgen dan wordt dat op latere leeftijd een probleem. Veel kinderen zijn slecht voorbereid op de hardheid van de wereld en vallen tussen de wal en het schip. Leven is vaak oneerlijk en daar zul je mee moeten dealen door kritisch na te denken en oplossingen te verzinnen. Maar dat kunnen de meeste van die kids niet. Het huidige schoolsysteem moet veranderen om de nieuwe generatie kinderen een passende opleiding te verstrekken; een opleiding die past bij de aanleg van dat individu.
0
Geschreven door Marcel Duijn
Geschreven op: 1 sep 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
41
0

Recente en relevant artikelen