Elizabeth, The Virgin Queen – Review

Geschreven op: 1 juli 2020
0
45
0
Afbeelding door Greg Daines via Unsplash
Spoiler alert
Ik had hem jaren geleden al een keer gezien, maar met historische drama’s vind ik dat nooit zo erg. Ik schrok dan ook toen ik erachter kwam dat hij uit 1998 is. 22 jaar geleden! Zo voelde het in ieder geval niet! Ook al weet ik hoe het verhaal afloopt, en dat is bij historische films natuurlijk vaak al een bekend gegeven, blijven kostuumdrama’s als deze letterlijk tijdloos. Het thema is die van The Virgin Queen, die in een moeilijke en impopulaire beslissing, welke van grote impact is geweest op haar land en onderdanen.

De film valt in de categorie historisch drama, op feiten gebaseerd, maar bevat ook romantiek en zelfs een beetje humor. Het zijn vooral de mooie plaatjes van de kostuums en imposante kastelen, die een indruk achter laten. De cast bestaat onder andere uit Cate Blanchett, Joseph Fiennes en Daniel Craig.

Prinses Elizabeth is de dochter van Henry VIII en Anna Boleyn, zijn tweede vrouw. Anna werd door haar eigen man onthoofd, in de film wordt de verdeeldheid over het geloof als reden aangeven. Ik heb echter uit andere bronnen vernomen dat Anna overspel had gepleegd en van hekserij werd beschuldigd.

Het thema van het oprukkend protestantisme in het katholieke Verenigd Koninkrijk speelt een belangrijke rol in deze film. Het verhaal begint, als Henry al is overleden en zijn oudste dochter, Maria, uit zijn eerste huwelijk met Catharina, regerend koningin is. Elizabeth wordt tot koningin getroond, nadat haar halfzus, koningin Maria, komt te overlijden aan een tumor in haar baarmoeder.
Maria heeft geen kinderen gebaard en de eerste in lijn van de troonopvolging is Elizabeth. De kerk en de staat zijn niet bij met deze nieuwe vorstin, omdat Elizabeth er geen geheim van maakt dat ze het protestantse geloof wil toelaten in Engeland.

Elizabeths motieven zijn echter helemaal niet gebaseerd op haar eigen geloofsovertuiging, maar eerder op het welzijn van het volk. Critici denken dat ze het niet zal redden als vorstin. Het hof zet Elizabeth onder druk om te trouwen en om voor een erfgenaam te zorgen. Verschillende edelheren en prinsen bieden zich aan, onder ander de Franse Hendrik van Anjou. Hij is de jongere broer van de koning van Frankrijk. Vijftien jaar jonger dan zij, in de film wordt hij als een karikatuur van een excentrieke en vrijpostige man geportretteerd. Het levert een paar humoristische scenes op. Een huwelijk met hem zou twee vliegen in één klap zijn, omdat dan de alliantie met Frankrijk gewaarborgd zou blijven.
Verder wil het hof dat Elizabeth openlijk kiest voor het katholicisme. Ondanks alle druk en ook twijfel bij haar zwicht ze niet. Ze blijkt een eigenwijze, slimme vorstin te zijn die achter haar principes staat. Ze doet er alles aan om oorlog en conflict te voorkomen.

Elizabeth beleeft een romantische affaire met Robert Dudley, gespeeld door Joseph Fiennes. Of dit werkelijk heeft plaats gevonden is een gerucht. Meerdere bronnen melden wel op een liefdesaffaire, er is zelfs even sprake van een gepland huwelijk. Dit wordt echter niet geaccepteerd dor het hof omdat Robert reeds getrouwd is geweest en dat zou niet goed zijn voor haar imago. Andere bronnen verwijzen naar zijn echtgenote die op mysterieuze wijze om het leven is gekomen. Verdenkingen gaan uit naar Robert Dudley.

In de film hebben de twee romantische nachtelijke ontmoetingen. Niet in het openbaar, maar van een geheim is echter ook geen sprake, haar hofdames zijn immers allen op de hoogte. Ook Elizabeths adviseur aan het hof, William Cecil de Burghley heeft weet van deze affaire. Hij doet er verder alles aan om haar tot een huwelijk aan te zetten. Het veilig stellen van de troon heeft de hoogste prioriteit.
In de film wordt verder geschetst hoe Elizabeth met rivalen omgaat, die haar proberen om te brengen. Elizabeth is een slimme vorstin die een ijzersterke regeringsperiode heeft en populair bij het volk is. Zij sterft met de bijnaam The Virgin Queen.

Ik vind deze film, ook 22 jaar na dato, zeker de moeite waard. Het leuke vind ik van dit soort historische drama’s dat je zelf andere bronnen erbij haalt en die dan vergelijkt. Omdat ik The Tudors ook al zo’n mooie serie over het Engels hof vond, maar die qua tijd zich afspeelde vóór het tijdperk van The Virgin Queen, was het goed om Elizabeth nu nog eens te hebben gezien. En ik vermoed, mede vanwege de goede cast en mooie beelden, ik hem in de toekomst wel vaker zal opzetten.
0
Geschreven door Cherry Tales
Geschreven op: 1 juli 2020