Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Gek van Oranje

Nu het Europees kampioenschap voetbal is begonnen en de vlaggenlijnen de straten oranje kleuren, is het tijd voor een update voor uw persoonlijke garderobe.

Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 18 juni 2021
7
59
14
Photo by Fachry Zella Devandra on Unsplash
Photo by Fachry Zella Devandra on Unsplash
De modeontwerpers hebben dit jaar niet stil gezeten. Er werd driftig getekend en gebrainstormd. Maken we deze keer een EK-shirt of wordt het een sjaal? Biermerken en supermarkten gingen met elkaar de competitie aan, op zoek naar het product dat het beste zal scoren. Ze proberen allemaal het gigantische succes van het iconische Bavaria-jurkje voor het WK in 2010 te evenaren.

De uitkomst van al dit werk ligt nu in de winkel.

Twee grote supermarktketens kwamen met iets dat kan flapperen. Jumbo heeft de Snollebollekes juichcape, een oranje omslagdoek met een heldhaftig leeuwenhoofd erop. Albert Heijn komt met het Heldenshirt, een oranje T-shirt met op de rug een loshangende Nederlandse vlag. Deze creaties hebben echter alleen het gewenste effect als je er hard mee gaat rondlopen. Hoe dan? Met z’n allen om de salontafel?

Nee, dan twee biergiganten, die gaan voor de couture onder de supportersbenodigdheden. Heineken heeft ontwerpster Jana van der Merwe een Hawaii blouse laten vormgeven. Hij is uiteraard oranje en is voorzien van allerlei sportsymbolen, zoals voetballen, de olympische fakkel en raceauto’s. Je kunt hem de hele zomer aan. Dat is praktisch en zo’n shirt geeft wel een vakantiegevoel.

Een shirt? Dat kan beter dachten ze bij Bavaria. Weemoedig terugdenkend aan het door Nederland gewonnen EK van 1988, pakten ze de groepsfoto’s van toen er nog eens bij. De mode was in die dagen heel anders, dat zie je meteen. De haren langer, de broeken korter. En toen kregen ze in Lieshout een idee. Het thema werd ‘geluk zit in een klein broekje’. In samenwerking met Pockies, een hip bedrijf in onder andere boxershorts, bedacht men een korte broek in boxerstijl. Ze noemden het ‘het geluksbroekje’.

Het is gemaakt van stof met het originele design van het tenue van de spelers uit 1988. Als iedere supporter nu zo’n broekje aantrekt, wordt er heel veel geluk uitgestraald. Dan kan de winst ons elftal niet meer ontgaan. Net als toen. Daar was geen speld tussen te krijgen. Iemand van het team had nog het telefoonnummer van oud-international Berry van Aerle liggen en strikte hem meteen voor de commercial. Berry was er tenslotte in die tijd zelf bij geweest, ook in zo’n broekje.

We zien elke keer als er sporters voor Nederland actief worden, dat de outfits van de fans niet gek genoeg kunnen zijn. Ook als je niet van sport houdt, is het bekijken van het publiek de moeite waard. Je valt van de ene verbazing in de andere. In hun drang de meeste klanten aan zich te binden, moeten de verschillende ondernemers zichzelf en hun concurrenten steeds weer overbieden. Ze zoeken de grenzen van wat nog kan steeds meer op. Sommigen van hen gaan er inmiddels misschien wel overheen. Probeer het je eens voor te stellen: je vader in een geluksbroekje of je oma met een juichcape. Dat wil je toch niet zien.

Ik denk nog wel eens terug aan de tijd dat we simpelweg gelukkig waren, met alleen maar de oranje tompoucen van de HEMA.
7
Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 18 juni 2021
7
59
14

Comments

  • 21 juni
  • 0
Ik vind het toch stiekem toch wel erg leuk die oranje versieringen bij de huizen. Ben benieuwd hoever we komen. Het begin is goed :-). Kom je ook eens bij mij op de koffie en volg je mij ook terug. bedankt
0
  • 21 juni
  • 0
De versieringen vind ik ook leuk, maar de commercie is soms zo over de top. We gaan het zien wat onze jongens er van maken.

Ik ga je opzoeken en volg je.
  • 21 juni
0
  • 20 juni
  • 1
Dank je. Fijn om te horen dat je het met plezier gelezen hebt en het ook herkent. Ik ga je volgen.
  • 20 juni
1
  • 20 juni
  • 0
Leuk geschreven en zeker toepasselijk in deze voetbalgekke tijden. ( Ik volg je alvast, jij mij ook?)
0
  • 20 juni
  • 0
Dank je. Fijn om te horen dat je het met plezier gelezen hebt en het ook herkent. Ik ga je volgen.
  • 20 juni
0
  • 19 juni
  • 0
Wanneer zouden we het er met z'n allen niet meer leuk gaan vinden?
Spontaan is leuk, maar er zit nu zo'n geregiseerd moeten overheen..
Het WK volgend jaar komt er aan: ik hou mijn hart vast.
Mag ik een gewone roze tompouce..?
0
  • 20 juni
  • 0
Ik ben bang dat het doorgaat tot mensen op grote schaal stoppen met kopen. En tompoucen overleven alles.
0
  • 21 juni
  • 0
Gelukkig maar.. (van die tompouce)
  • 21 juni
0
  • 19 juni
  • 0
Pff ik ben het volledig met je eens
0
  • 19 juni
  • 0
Leuk om te horen, bedankt
  • 19 juni
0
Laad meer

Recente en relevant artikelen