Het laatste boek wat ik van Camilla Läckberg heb gelezen was “De lunchroom van de weduwen”, een kort verhaal. En de laatste echte thriller is “Oorlogskind” of “Leeuwentemmer” geweest. In ieder geval een roman uit het Erika Falck en Patrick Hedström tijdperk, dat moet echt een aantal jaar geleden zijn geweest. Het fijne van haar boeken is dat het prima vakantie leesvoer is. Niet te moeilijk, genoeg spanning en je blijft tocht tot het einde nieuwsgierig naar hoe het eigenlijk precies in elkaar zit. Omdat Gouden kooi even helemaal los staat van de Erica en Patrick serie, was het wel even wennen om er in te komen. De enige verwijzing die wordt gemaakt is naar het geboorte dorp van Matilda (later Faye), namelijk Fjällbacka.
Het verhaal gaat over de ultieme wraakactie van een bedrogen vrouw. Het begint met een moordzaak op de dochter van de hoofdpersoon. Daarna grijpt het verhaal terug naar drie periodes in het verleden. Eén naar de jeugd en tiener tijd van Matilda in Fjällbacka . Eén naar de tijd dat Matilda verhuist naar Stockholm en langzaam transformeert naar Faye. En één naar het heden, waarin Faye wraak neemt. Ik noem dit deel het “heden”, ondanks dat het zich af speelt voordat de moord op haar dochter onderzocht wordt. Maar in dit deel wordt een belangrijk deel van het verhaal verteld. De overige periodes zijn de zijsprongen van het verhaal. Dit is ook het enige deel welke in de ik-vorm wordt geschreven.
Matilda groeit op in een dorpje, Fjällbacka, in een moeilijk gezin. Haar vader mishandelt haar moeder fysiek en geestelijk. Hij is gewoonweg een tiran die ook haar en haar broertje, Sebastian, geestelijk mishandelt. Ze leven continu in angst voor hem. Op school worden Matilda en haar broertje buiten gesloten, ze groeien ongelukkig en in eenzaamheid op. Als haar broertje zelf een einde aan zijn leven maakt verandert er iets en gaat bij Matilda en haar moeder een knop om. Dit kunnen ze niet langer tolereren. Wanneer haar moeder verdwijnt en mogelijk om een misdrijf om het leven is gekomen, wordt haar vader gearresteerd en schuldig bevonden, ondanks dat haar lichaam nooit wordt gevonden. Matilda getuigt tegen hem en hij belandt in de gevangenis.
Matilda is op dat moment ook van hem bevrijd en grijpt dit moment aan om haar leven een drastische wending te geven. Ze verhuist naar Stockholm waar ze zich heeft ingeschreven voor een economische studie. Ze ontmoet daar Viktor, een lieve en vriendelijke jongeman, die tevens in Stockholm studeert. Matilda stelt zich voor als Faye. Faye is haar tweede naam, waar van ze vindt dat die beter bij haar nieuwe ik past. Faye is ook, in tegenstelling tot Matilda, een ondernemende, extraverte en zelfverzekerde vrouw. In deze tijd komt Faye ook Chris tegen, een studiegenoot, zij is een hele lange tijd een belangrijke vrouw in haar leven, ook één met wie ze een waardevolle vriendschap heeft. De relatie met Viktor helpt Matilda uit haar schulpje te komen, maar ze komt pas echt tot leven als ze de flamboyante Jack tegen komt. Hij is, in tegenstelling tot Viktor, mannelijk, bezitterig en neemt het heft in handen.
Viktor is kapot van verdriet als ze hem vertelt dat het over is. En per toeval valt zijn oog op de dagboeken van Faye, toen ze nog Mathilda was. Hij gebruikt dit als dreigmiddel om haar bij hem te laten blijven. Het feit dat hij al haar geheimen kent is een gevaar voor Faye en haar toekomst. Ze voert hem dronken en steekt zijn appartement in brand terwijl hij slaapt, waarbij hij komt te overlijden. Alles wijst op een ongeluk. Maar Faye kan ongestoord verder met haar nieuwe leven, welke ze met Jack wil oppakken.
Faye vormt samen met Jack en zijn beste vriend Henrick een drie-eenheid. De mannen hebben een geniaal plan om een succesvol bedrijf op te zetten. De ware genie achter dit business model is echter Faye, die met haar kennis en haar slimme brein de twee vrienden op weg helpt. Ze offert alles voor hen op, ook haar studie, om hen het bedrijf op te laten starten. Haar bijbaantje in de horeca is waar ze de eerste jaren van deze opstart van leven.
En niet onverdienstelijk, het bedrijf is als snel miljoenen waard. Alles gaat hen voor de wind. Als snel zijn ze financieel binnen. Faye treedt meer en meer op de achtergrond en steeds meer laat Jack een nog dominantere kant van zijn karakter tonen. Zo erg zelfs dat Faye uiteindelijk niet meer dan een huisvrouw, en inmiddels moeder van hun dochter Julienne, is. Ze heeft nergens inspraak over. Jack ontpopt zich steeds meer als een tiran, en gaat ook steeds meer trekken als die van haar vader tonen. Hij toont steeds minder interesse in haar, zowel geestelijk als fysiek. Uiteindelijk betrapt Faye hem op heterdaad met zijn financieel adviseuse Ylva. Jack geeft aan dat hij van Faye wil scheiden. Door de huwelijkse voorwaarden die ze heeft moeten tekenen toen ze trouwden heeft ze geen poot om op te staan en zit ze financieel aan de grond. De perfecte situatie om zich te bezinnen op een gepaste wraakactie.
Gouden Kooi is wederom een aantrekkelijk en leuk geschreven thriller van Camilla Läckberg. Alhoewel ik af en toe de spanning miste, de personages erg vlak vond en het natuurlijk een vrij ongeloofwaardig verhaal vond, bleef ik tot het einde wel benieuwd naar hoe het zou af lopen. Hoe het precies zou af lopen is op een gegeven moment echter niet echt een verrassing meer. Wat verder een beetje stoort is dat er op het laatste moment een aspect bij komt, die leidt tot de ontknoping, maar die in de rest van het verhaal niet echt aan de orde is gekomen. Dat voelt toch een beetje als en makkelijk gekozen plot. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een heel plezierig boek is. Zeker als je weet wat je verwachtingen van een Camilla Läckberg-thriller zijn. Gewoon prima vakantie leesvoer!
Comments
- 16 juni
- Hide replies (1)
1- 29 aug
1- 13 juni
1