Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Het beste dieet is geen dieet.

We kennen het allemaal wel, het nieuwe jaar of de zomer komt eraan en we willen wat kilootjes kwijt om er goed uit te zien voor onze ‘bikinibody’. Je zoekt naar manieren op het internet om snel gewicht te verliezen en je komt er al snel achter dat de keuze reuze is. Hoe ga je daar in godsnaam tussen kiezen?

Geschreven door Noa
Geschreven op: 30 dec 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
1
7
0
Afbeelding door Icons8 Team via Unsplash
We kennen het allemaal wel, het nieuwe jaar of de zomer komt eraan en we willen wat kilootjes kwijt om er goed uit te zien voor onze ‘bikinibody’. Je zoekt naar manieren op het internet om snel gewicht te verliezen en je komt er al snel achter dat de keuze reuze is. Zo heb je het 0 puntendieet, afweerversterkend dieet, brooddieet, Hollywood Cookie Diet hormoonbalansdieet, Het Mentale Dieet Plan, Mazdaznan-dieet, Okinawa-dieet, Provocatiedieet, Scdiet, Walter Willett, Weight Care, Wisseldieet, Zuur-basedieet, Cholesterolarm dieet, Eiwitbeperkend dieet, Eliminatiedieet, Glutenvrij dieet, Gluten- en caseïnevrij dieet, Ketogeen dieet, zoutloos dieet/zoutarm dieet etc. Hoe ga je daar in godsnaam tussen kiezen? Het ene dieet prijst zuivel aan, daar zitten veel eiwitten in. Eiwitten zijn goed voor spierbehoud. Maar het andere dieet probeert zuivelproducten juist zoveel mogelijk te vermijden omdat het jouw gezondheid negatief zou beïnvloeden. En de koolhydraten dan?! Zijn die dan per definitie slecht? Vaak zetten diëten koolhydraten als iets slechts neer, terwijl koolhydraten één van de macro-nutriënten zijn. De macronutriënten bestaan uit eiwitten, vetten en koolhydraten.

Macronutriënten zijn, in het kort, de voedingsstoffen of nutriënten die energie leveren aan het lichaam. Deze zijn dus essentieel voor het optimaal te kunnen functioneren van jouw lichaam. Dus ook koolhydraten heb je nodig, toch zetten diëten vaak koolhydraten in slecht daglicht. Zo zeggen ze dat je aan zou komen van koolhydraten, dit is dus helemaal niet zo. Dus je kunt gerust je brood, pasta en pizza blijven eten.

Diëten = gevaarlijk.

Ja, dat heb je goed gelezen. Nu gaan we kijken naar de andere kant van diëten waar helaas, naar mijn mening, (te) weinig over gesproken wordt. Uiteindelijk zul je met elk dieet afvallen, hoe dit kan is omdat uiteindelijk je met elk dieet meer calorieën verbrand dan dat je binnenkrijgt. Dat is het ‘simpele’ van gewicht. Eet je evenveel calorieën als je verbrand, dan zul je op gewicht blijven. Eet je minder calorieën dan je verband, dan zul je afvallen en eet je meer calorieën dan jouw lichaam verbrand dan zul je aankomen. Als je denkt dat diëten alleen om jouw lichaam gaat, dan heb je het mis. Er komen namelijk veel meer dingen bij kijken, dan zal het je waarschijnlijk ook wel duidelijk worden waarom ik tegen diëten ben.

Oké, stel je gaat diëten. Tegenwoordig gaat dit makkelijk via apps. Je moet alleen de app even downloaden en waarschijnlijk een abonnement moeten afsluiten. Je zult wat gegevens over jezelf moeten invullen, denk aan je geslacht, gewicht, doel, lengte en wellicht je activiteit. Prima, maar dat is alles wat die app van jouw weet. Verder heeft de app geen informatie over je. Niet over jouw situatie, gewoontes, mentale gezondheid, inkomen, prioriteiten etc. Er is zo veel dat een app niet over jou weet. Hoe kun je een app laten bepalen wat jij wel en niet moet doen? Wat het beste voor jou is en wat precies voor jou werkt? Dat weet de app helemaal niet. Stel je doet aan IF (Intermittend Fasting) dan kom je al snel bij het volgende probleem. Intermitted Fasting houdt in dat je 8 uur per dag mag eten en de overige 16 uur niet. Zelf ben ik hier enorm tegen omdat je zo (vaak) niet mag eten als je eigenlijk honger hebt. Stel je krijgt trek buiten die 8 uur, dan zou je eigenlijk niks mogen eten. Je beperkt jezelf daar enorm mee. Over het algemeen denk ik dat diëten erg gevaarlijk is, niet wat het fysiek met je doet, maar wel wat het mentaal met je doet. Je beperkt jezelf vaak met bepaalde diëten in wat je ‘mag’ eten. Zo sluiten sommige diëten diverse voedingssoorten compleet uit. Bij de één mag je helemaal geen suiker meer, bij de ander geen koolhydraten, dan weer geen zuivelproducten etc. Dit leidt er vaak toe dat je er juist nog meer naar gaat verlangen, want als je iets niet mag, des te aantrekkelijker het is, nietwaar? Vervolgens eet je niet waar je zin in hebt, omdat het volgens het dieet dat je volgt niet mag. Dit leidt tot een ongezonde relatie met bepaalde voeding. Je gaat het (automatisch) als ongezond of slecht labelen, omdat de diëten dit ook doen. Je zegt tegen jezelf dat je het niet mag hebben ook al vraagt jouw lichaam er wel om. Dit resulteert vaak in overeten. Je zegt tegen jezelf dat je het niet mag hebben, maar op een dag heb je het gevoel alsof je het niet langer aankan en je eet alles wat los en vast zit. Of je gaat juist datgene eten dat je zo lang hebt vermeden totdat je er misselijk van wordt. Het kan er ook tot leiden dat je van alles en nog wat gaat eten, zodat je dat éné ‘ongezonde’ product niet mag hebben.

Gezond? Ik vind van niet. Vaak leiden diëten ook tot eetstoornissen. Dit gebeurd vaak zonder dat je het zelf door hebt. Als je begint met het tellen van calorieën kan dit erg verslavend werken, het kan ook een obsessie worden. Je stelt jezelf een limiet qua calorieën en krijgt een slecht gevoel als je daar overheen gaat. Diëten streven ernaar om jouw minder calorieën te laten eten dan jouw lichaam eigenlijk nodig heeft, maar dit heeft als gevolg dat je dus ten eerste een slecht gevoel krijgt als je ‘te veel’’ eet en ten tweede zul je calorieën als iets slechts zien. Calorieën zijn gewoon simpelweg energie. Je hebt ze nodig om de dag door te komen. Krijg je ze te weinig zul je de gevolgen merken. Je voelt je moe, futloos, verdrietig, boos en/of geïrriteerd, je krijgt te maken met stemmingswisselingen, spierpijn, moeite met dagelijkse klusjes en je zult nog meer negatieve gevolgen ervaren. Natuurlijk geld dit niet voor iedereen en elk persoon reageert hier anders op, maar diëten kunnen een immens effect op ons hebben, zonder dat wij het door hebben. In sommige gevallen leidt dit dus tot eetstoornissen. Je wilt niet meer spontaan uit eten gaan, want dit was niet geplant, je wilt alleen maar light producten consumeren, je wilt bepaalde voeding niet meer eten omdat het te ongezond is, of ‘te veel’ calorieën bevat.

En dan is de vraag wat jouw prioriteiten zijn. Is het het waard om vrienden, familie, leuke momenten, lekker eten en jezelf te verliezen voor een wat lager gewicht? Of hecht je meer waarde aan het andere en laat je het diëten voor wat het is? Ik weet dat dit bij sommige mensen verkeerd zou kunnen vallen, en daarom wil ik nogmaals benoemen dat dit niet voor iedereen geld. Elk persoon is anders en iedereen zal een andere mening hebben over diëten. Maar dit artikel doelt vooral op het feit dat er ook nadelige en gevaarlijke gevolgen zitten aan het diëten waar we ons wellicht niet altijd zo bewust van zijn. Mocht diëten wel helemaal jouw ding zijn, dan is dat natuurlijk ook prima. Zelf ben ik een grote voorstander van intuitive eating. Dit is geen vorm van dieet, maar is meer gericht op het waarnemen van je gevoel. In een volgend artikel zal ik hier verder op ingaan. Mocht je dat interessant vinden, dan kan ik je zeker aanraden dat artikel ook te lezen.
1
Geschreven door Noa
Geschreven op: 30 dec 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
1
7
0

Recente en relevant artikelen