Artikel.nl




Het Nederlandse schoolsysteem faalt

Het Nederlandse schoolsysteem blijft falen en laat een spoor van vernieling achter bij mensen die vol ambitie zitten. In dit artikel laat ik zien waar de problemen zitten in de wetgeving en hoe we dit kunnen oplossen.

Geschreven door Maybritt Suijk
Gepubliceerd op: 7 juni 2021
3
28
1
Afbeelding door Dom Fou via Unsplash
Hoewel ik onderzoek heb gedaan, zijn deze inzichten helaas uit eigen ervaring. Ik heb zoals velen geen toegang tot mijn droomstudie en carrière gekregen door het Nederlandse schoolsysteem.
Maar ik deel ook graag mijn oplossingen aangezien Nederland enorm achterloopt met grote gevolgen voor onze economische welvaart.

De problemen

Er zijn een paar groepen die officieel deel uitmaken van het schoolsysteem die voor de meeste problemen zorgen. Dit leidt tot de volgende situaties:

  1. Kinderen worden ongelukkig doordat ze vastzitten in het systeem
  2. Later kunnen deze volwassenen niet hun droombaan bemachtigen
  3. Ouders kijken machteloos toe hoe hun kind vernacheld wordt en elke vorm van zelfvertrouwen afgenomen wordt
  4. Instanties willen door dwang bepaalde wetten afdwingen zodat het ‘’nummertje’’ klopt
  5. De maatschappij kijkt neer op deze groep in onze samenleving, want hoe kan dit nou gebeuren?

In ons Nederlands schoolsysteem hebben we ten eerste te maken met een ouderwets en Victoriaans systeem dat totaal niet past in onze samenleving. We sluiten mensen continu uit terwijl ze vol ambitie zitten en dolgraag een kans willen.

De overheid

De overheid heeft het systeem door de jaren heen zo ontwikkeld dat je of uitblinkt op jonge leeftijd met de voordelen of je ontwikkelt je iets anders en krijgt te maken met nadelen.
Hiernaast kloppen diverse wetten ook niet meer en houden veel universiteiten en scholen hier zich niet aan. Daarbij richt het schoolsysteem dagelijks enorme schade aan, bij ambitieuze Nederlanders die een kans horen te krijgen.

De instanties

Denk hierbij aan leerplichtambtenaren. Deze ambtenaren trekken een spoor van vernieling, waardoor kinderen gedwongen worden iets te doen wat ze niet willen met grote gevolgen voor hun emotionele stabiliteit. Geen ouder wil hun kind ongelukkig zien, maar dit kan ambtenaren niks schelen. Het gaat hen om het nummertje en het maakt hen niet uit als een tiener het niet meer ziet zitten, omdat zij zich niet op hun plek voelen.

Scholen en universiteiten

Hoewel er regels en wetten zijn, zodat ons schoolsysteem ‘’werkt’’ falen ze iedere dag. Het schoolsysteem is zo gemaakt dat alleen de elite kan uitblinken en met grote moeite of veel geld, ook mensen met een (iets) lagere status. Zo weigeren ze ambitieuze mensen die juist een aanvulling zouden zijn in ons land en hebben we ook veel oplossingen niet, zodat iedereen een gelijke kans kan krijgen.

Ondersteunende organisaties en individuen

Er zijn diverse organisaties en ook professionals die ondersteuning bieden aan mensen die graag hogerop willen komen. Maar ook hier schort het aan de juiste invulling, zodat we echt mensen helpen.

De schoolverlater

De overheid ziet een schoolverlater als iemand die voortijdig school verlaat voordat ze een startkwalificatie hebben.
Je zou denken, hoe vaak gebeurt dit? Hoe slecht zijn we af dat we mensen nog niet eens een startkwalificatie kunnen bieden?
Voor het jaar 2019-2020 alleen al zijn er meer dan 22.785 bijgekomen. Die zijn er alleen al bijgekomen dus door de jaren heen zitten we minimaal op honderdduizend schoolverlaters.
Natuurlijk zitten er mensen bij die of een leuke baan gevonden hebben of hun studie op een andere manier hebben kunnen doorzetten. Maar veel schoolverlaters is het ook niet gelukt en dat is als Nederlandse samenleving schrijnend.
We doen goede zaken met het buitenland en hebben in het algemeen een goede reputatie, maar dat we onze eigen mensen nog niet eens een minimaal onderwijs kunnen geven is beschamend.
Dan moet je je ook bedenken dat dit vaak niet eens mensen zijn die niet willen leren: ze willen leren, kunnen leren, maar komen maar niet binnen door wetgeving, regelgeving en steeds strengere toelatingseisen.

Wat je niet weet over de schoolverlater

Wat je moet weten over de schoolverlater is dat we ambitieus zijn en dolgraag willen, maar de kans niet krijgen. We kunnen ook de wet niet aanpassen en kunnen niet eens praten met een hogeschool of universiteit. Schoolverlaters zullen nooit de échte voldoening ervaren van een echte studie.

Het falende schoolsysteem

Het Nederlandse schoolsysteem faalt. Dit ligt voornamelijk aan wet- en regelgeving, maar ook aan de houding van diverse hogescholen en universiteiten. Hierbij is er ook een gebrek aan oplossingen die andere landen haar burgers wel aanbieden.
Dit zorgt ervoor dat Nederland niet alleen een falend schoolsysteem heeft, ook dat we enorm achterlopen op andere landen en we iedere dag zelf bijdragen aan nog meer ongelijkheid. En doordat we niks doen, loopt Nederland economisch achter en geven we aan dat je alleen mee mag doen als je op jonge leeftijd uitblonk.

Het ideale schoolsysteem is Scandinavisch

Als het goed met jou ging op school, stoomde je zo door van basisschool naar middelbare school en dan naar je droomstudie. Voor velen is dat niet zo in Nederland en er is ook een gebrek aan oplossingen die simpel in te voeren zijn met alle professionals die we hebben. Het ideale schoolsysteem is naar mijn mening Scandinavisch.
Daar gaat iedereen naar de middelbare school tot haar 18e/19e, waarna je ervoor kiest naar de universiteit te gaan of een praktische studie te doen wat vergelijkbaar is met het MBO en HBO. Het grote voordeel bij dit systeem is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen kinderen en iedereen in ieder geval de gelijke kans krijgt. Stel je komt toch vast te zitten, dan biedt een land zoals Zweden allerlei oplossingen om ervoor te zorgen dat je goed terecht komt. Maar zelfs dat, doen we niet in Nederland.
We laten ambitieuze mensen die dolgraag willen zitten en laten met deze houding zien dat ze voor de maatschappij niks waard zijn.

Laten we nu de problemen van ons schoolsysteem bekijken, waar precies falen we?

Wetgeving

Recht op Onderwijs staat in onze grondwet. Je zou denken dat als iets in de grondwet staat, dat het dan een topprioriteit is.
Helaas worden diverse wetten niet zo serieus genomen door scholen, hogescholen en universiteiten. Hierbij is het ook zo dat er twee wetten zijn die ook niet kloppen en waar veel mis kan gaan, zonder dat iemand die daar benadeeld door wordt iets kan tegen doen.
Waarom? De meeste universiteiten en hogescholen weigeren mensen een toelatingsonderzoek te laten doen.

Daarmee gaat er een streep door het Recht op Onderwijs.

De macht van de leraar

Leraren hebben veel te veel macht. Ze maken impactvolle beslissingen die niet terug te draaien zijn voor kinderen zonder dat ze daar zelf iets over mogen zeggen. Ook hebben ouders er niet veel over te zeggen. Het is ook zo dat leraren niet alles weten en niet alles zien, waardoor ze cruciale informatie en inzichten missen. Als gevolg, kunnen kinderen later niet hun droombaan bemachtigen en komen ze in een negatieve spiraal, omdat het schoolsysteem in hun nadeel werkt.

Gebrek aan oplossingen

Door de jaren heen heb ik ontdekt dat Nederland in mijn nadeel werkt, omdat ze geen oplossingen hebben. Hierdoor zoek ik het meeste in het buitenland. Na veel onderzoek te hebben gedaan en veel contact te hebben gezocht ben ik erachter gekomen dat andere landen veel meer doen voor hun burgers. Dit gaat zo ver dat de economische en sociale verschillen enorm zijn en onze ambitieuze Nederlanders te veel worden achtergesteld.

Grote verschillen tussen niveaus

Ooit wilde ik dolgraag in het buitenland studeren. Ik deed onderzoek en kwam erachter dat dat nooit mogelijk is met mijn niveau toen. Dit geeft ook de verwachtingen aan per niveau: op universitair niveau wordt verwacht dat je ambitieus bent, maar als je op MBO-niveau zit is dat maar raar. Op internationaal niveau kun je lager dan een HBO nooit uitblinken en in het buitenland studeren. Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen.

Oplossingen voor het falende schoolsysteem

Nederland faalt het meeste door een compleet gebrek aan oplossingen. Want wat kun je nou doen?
Hier zal ik alle oplossingen bespreken en hoe dat in het voordeel kan werken, maar ik leg ook uit waarom bestaande oplossingen juist niet werken.

Foundation Year: een praktische oplossing

De Gemenebest (Commonwealth) biedt een praktische oplossing wat in Nederland nog niet eens bestaat. Als je daar niet de perfecte scores en vooropleiding hebt kun je een cursus van één tot twee jaar volgen. Tijdens de Foundation Year leer je alle vaardigheden en kennis die je nodig hebt om je opleiding met succes af te ronden.
Dit is met name een praktische oplossing voor Nederland doordat we hiermee toegang aan meer aspirant studenten kunnen geven.
Het Foundation Year is niet een VWO-studie of helemaal toegespitst op één type opleiding, al zijn er wel verschillende soorten Foundation Year cursussen, zodat de student de perfecte voorbereiding heeft om haar studie met een hoge slagingspercentage te beginnen.
Een Foundation Year kan dan in de plaats komen voor de VWO-eis en voorkomen we dat ze uiteindelijk niet studeren, omdat ze dan toch al bezig zijn en connecties kunnen maken.

Colloquium Doctum (21+toets) = geen oplossing

Je voldoet niet aan de vooropleidingseisen. Er is daarvoor de 21+ toets.
Of, dat zou je denken. Uit eigen ervaring heb ik alleen afwijzingen gehad van bijna alle universiteiten en hogescholen in Nederland.
Op iedere universiteit waar ik contact mee opnam pronken ze met hun Colloquium Doctum (toelatingsonderzoek), maar zodra ik ernaar vroeg werd ik per direct afgewezen en genegeerd. Dat is bizar want het staat in de wet dat hogescholen en universiteiten deze optie moeten kunnen aanbieden.

VAVO = soms een oplossing

Het klinkt logisch: als je niet voldoet aan de vooropleiding vereisten ga je hard werken om er wél aan te voldoen. Maar door het schoolsysteem en steeds strengere eisen, kan het zo zijn dat je eerst zes tot tien jaar in de schoolbanken moet zitten. En dan moet je studie nog beginnen.
Alhoewel, de VAVO is soms wel op een oplossing om toegelaten te worden tot je droomstudie.

''Klim hogerop'' werkt niet voor iedereen

Het klinkt als een geweldig alternatief: je klimt hogerop via MBO, HBO en uiteindelijk bereik je de universiteit.
Helaas is dit voor veel mensen een falende oplossing. Met name in de volgende gevallen:
  • Je weet nog niet precies wat je wilt en al ben je 30 of 40, je vind het maar niet op lagere niveaus.

  • Je zoekt naar intellectuele stimulatie: uit eigen ervaring op het MBO was dit het ergste. Hoewel er iets te doen is, was het niet veel en ervaarde ik geen enkele vorm van intellectuele stimulatie. Hierdoor merkte ik dat ik totaal niet op het niveau zat waar ik het beste paste.

  • Je kan het terugrekenen: maar hierbij lopen veel ook tegen problemen op. Zo kunnen studies zo strenger worden qua wie er aangenomen wordt en kan het studieprogramma aangepast worden en plotseling in je nadeel werken. Of past de studie niet meer bij je.

Denk bijvoorbeeld aan studies in de gezondheidszorg: dan moet je eerst Verpleegkunde doen, dan op HBO niveau. Maar wat nou als je een denker bent en niet het type voor ‘’handen aan het bed’’ bent? Er zijn studies waar het bij kan, maar dan ben je alsnog meer dan 10 jaar bezig. Dat is niet meer werken, dat is een straf uitzitten, omdat je niet opviel op school of geen financieel voordeel had.

Deze oplossing is ook zeer demotiverend. Je droomt van die studie, bent dolgraag bezig met dat onderwerp, maar hoe langer het duurt voordat je er écht in kan duiken, hoe minder het je zal trekken.

Cursussen op de universiteit

In Amerika kun je gewoon naar de universiteit om bepaalde vakken te volgen. Dan zit je niet voor 3-4 jaar op school, maar volg je bepaalde vakken waar je ook een bewijs van krijgt. En dan kun je bijvoorbeeld punten sparen (ECTS) zodat je uiteindelijk genoeg hebt voor een volledige Bachelor (Undergraduate). Dit bestaat niet in Nederland: het is hier of alles of niets. En dat is een grote fout met enorme gevolgen.
Het enige wat wij hebben is een MOOC: Massive Open Online Course. Je leert of via de website van de universiteit of gaat er naar toe. Helaas is er zeer weinig keuze en ook beperkt. Het geeft ook geen bewijsstuk of enige vorm van participatie (als er al iets is, dan heeft het geen erkende waarde).
Wat er zou moeten komen is de mogelijkheid om bepaald vakken te studeren die horen bij een studie. Dit kan dan als bewijsstuk dienen dat iemand wel de studie aankan of het kan een goede indruk geven aan een werkgever.
De vooropleiding vereisten moeten hiervoor weggelaten zijn, om te voorkomen dat dit ook alleen voor de elite is.

Studeren met alumni = een oplossing

Je zal geen papiertje krijgen en geen officiële erkenning, maar je bent wel bezig met je interesses.
Het idee is dat je de alumni vindt van je studie en met hen studeert. Je schaft de boeken aan (je kan vaak alle studieprogramma's vinden) en kiest een aantal vakken uit.
Daarna laat je de alumni je op jouw kennis toetsen en blijf je op de hoogte over het vakgebied.
De alumni kunnen fungeren als referenties. Om het echt af te maken, met enige vorm van erkenning kun je een onderzoek doen en dit publiceren. Hiervoor zouden programma's ontwikkeld moeten worden, zodat het ook getoetst kan worden en geaccrediteerd is.

De wetten kloppen niet (helemaal)

De wetten kloppen niet helemaal vanwege het feit dat ze niet worden gehandhaafd. Uit eigen ervaring weet ik dat hoewel de 21+ toets in de wet staat, scholen hem niet uitvoeren.
En hoewel je passie, ambitie en motivatie hebt, het niet betekent dat je recht op onderwijs krijgt wat zo in de wet beschreven staat.
Maar omdat twee specifieke wetten het schoolsysteem directe impact geven is het belangrijk om te weten wat er gedaan moet worden.

Artikel 7.29: Wet op Hoger Onderwijs

Zoals hierboven uitgelegd staat het in de wet dat je een 21+ toets moet kunnen doen als je niet voldoet aan de vooropleiding vereisten. Veel hogescholen en universiteiten weigeren het, zelfs als je bijna alles hebt en ook ouder dan 21 bent.
Hoe kan dat? Volgens de Rijksoverheid en na geschreven te hebben aan de Minister van Onderwijs, komt dit omdat hogescholen en universiteiten hier zelf invulling aan mogen geven. Hiermee mogen ze er dus op los discrimineren en aannames over je maken terwijl je vol ambitie zit en niet kan wachten om aan de slag te gaan.

Artikel 25a WVO

Deze wet regelt dat 16- en 17 jarigen met behulp van hun middelbare school hun studie mogen vervolgen op een VAVO. Met name door dit detail: ''met hulp van de middelbare school'' worden alle jongeren buitengesloten die geen hulp krijgen van hun (voormalige) school.

Waarom zorgen deze wetten voor schrijnende situaties?

Dit is hoe deze wetten ervoor zorgen dat schoolverlaters niet meer door kunnen studeren:

  1. Ze zijn 16 of 17 maar hun school weigert elke vorm van samenwerking
  2. Ze zijn 21 of ouder maar iedere school en universiteit weigert een toelatingsonderzoek te doen (21+ toets)
  3. Aspirant studenten willen dolgraag studeren, maar hebben niet de minimale vooropleiding en ook geen financiële middelen om in Nederland te studeren noch in het buitenland
  4. Ze zijn door regelgeving gedwongen eerst via MBO en HBO studies af te ronden, waar ze geen capaciteit voor hebben, omdat ze dan eerst met lood in hun schoenen een studie moeten doen waar ze (helemaal) niet achterstaan en hen ongelukkig maakt
  5. Ze zijn inmiddels jongvolwassenen en hebben rekeningen te betalen, wellicht een gezin en hadden dolgraag een echte studentenervaring gehad
  6. Ze vinden ''dat het te laat is'', met name doordat studeren bijna onmogelijk wordt gemaakt
  7. In het buitenland studeren wordt onmogelijk door hoe niveaus vergeleken worden
  8. Overal komen stages bij kijken terwijl ze naast hun studies ook nog moeten werken en andere verplichtingen hebben die veel studenten niet hebben. Hierdoor wordt studeren niet onmogelijk, maar veel zwaarder wat de kans op een diploma verkleint.

De gevolgen van het schoolsysteem

Onrealistische werkgevers

Ik doe regelmatig onderzoek naar de banenmarkt en stuit op veel problemen én oplossingen.
Daar zie ik vaak ontelbaar veel werkgevers die zo veel eisen stellen aan één persoon dat ik mij afvraag of die persoon al bestaat of nog gemaakt moet worden.
Dat kan een gevolg zijn van het schoolsysteem. We stellen enorm veel eisen voordat iemand mee mag doen.
Het liefste heb je een PhD, ben je 20 jaar maar heb je wel 40 jaar werkervaring en voldoe je aan de waslijst met ervaring, kwaliteiten, kwalificaties, certificering, kennis en persoonlijkheid.

Verkeerde inschatting

Ik ben een schoolvoorbeeld van ‘’verkeerd ingeschat’’. Dit komt bijvoorbeeld doordat ik nooit echt mee mocht doen in de klas, ik werd weggezet, genegeerd en alleen kinderen van het perfecte gezin met al goede resultaten kregen hulp, die uiteindelijk allemaal naar VWO of gymnasium gingen. Diegenen die het juist nodig hadden, die werden weggezet. En dan zou je denken, dan moet je in alles slecht zijn? Eigenlijk was het maar één vak. Als je niet uitblinkt in leren in groep 5 wil het niet zeggen dat je het niet kán leren.
Ik heb mezelf uiteindelijk aangeleerd om te leren en beter te worden in vakken waar ik niet goed in was en dat blijf ik doen. Daarom is het ook gevaarlijk om leraren zoveel macht te geven en kinderen geen stem.
Als ik de macht van de leraar overal had toegelaten was ik niet op de middelbare school gekomen: daar ben ik door eigen initiatief en inzet opgekomen. Met name door een kans te krijgen van een school die een toelatingsonderzoek zelf deed en vooraf geen aannames maakte over je CITO score. Later heb ik ook moeten vechten voor mijn plek, want leraren maakte keer op keer deze fout: ze schatte mij totaal verkeerd in. Leraren weten niet alles, zien lang niet alles en hebben geen idee wat voor ambitie, gedrevenheid en motivatie in iemand zit.
Helaas word ik continu verkeerd ingeschat door vooroordelen als gevolg van het falende schoolsysteem, zoals zo veel volwassenen en kinderen.

Pas het schoolsysteem aan!

Per direct moeten er oplossingen komen die ik hier beschreven heb. Hiermee bedoel ik niet alleen voor kinderen, maar moeten we ten eerste bij de volwassenen beginnen, per direct.
We kunnen niet meer wachten. Dit schoolsysteem richt niet alleen schade bij mensen aan, maar ook in onze economie, banenmarkt, de algehele maatschappij en zelfs de huizenmarkt.
3
Geschreven door Maybritt Suijk
Gepubliceerd op: 7 juni 2021
3
28
1

Comments

  • 8 juni
  • 0
Altijd goede cijfers, altijd beleefd, altijd op tijd... En nog steeds weggestuurd. Waarom? Ik miste één week school, waarom? De crematie van mijn terminaal verklaarde vader. Ja... Die school waar ik heen ging was echt een maatschappelijke school... Ik was aan het leren om met minder validen, zieken en ouderen te werken om hun een goede dag te geven. Sindsdien is al mijn motivatie als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik ga je volgen, volg je me terug?

  • 8 juni
0

Recente en relevant artikelen