Artikel.nl




Editorial Approved Badge

If you pay peanuts...

Je bent ZZP 'er of zelfstandige. Waarschijnlijk heb je zelf ooit een situatie als deze meegemaakt. Een potentiële klant is dolenthousiast over je werk en ervaring. Hij of zij is geïnspireerd geraakt over de mogelijkheden die een samenwerking kan brengen totdat ... de prijs ter sprake komt. Het gebeurt vaker dan je lief is en het blijft heel frustrerend.

Geschreven door Het zoete Hongaarse Leven
Gepubliceerd op: 27 aug 2021
6
215
8
Afbeelding via Pinterest
Afbeelding via Pinterest

... You get monkeys

Een goede vriend van me had hier een goede quote voor. Hij zei; Als je Peanuts (weinig) betaalt, dan krijg je Monkeys!

Opdrachtgevers of klanten willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Liefst met VIP behandeling. Maar als je de volgende keer een offerte opvraagt doe het dan eens anders. Als je de dienstverlener of leverancier beoordeeld, bekijk de aanbieding nauwkeurig. Besteed er aandacht aan. Kijk wat je krijgt aan ervaring, talent en blijvende ondersteuning en service. Het zijn cruciale dingen die de ene aanbieding van de andere onderscheid.
In een perfecte wereld vergelijken we bij het beoordelen van offertes appels met appels. In de praktijk gebeurt dat echter zelden. Wat al te vaak gebeurt is dat we snel doorbladeren naar de prijs en enkel daarop de keus bepalen. Zonder stil te staan bij zaken als;
  • Welke mensen met welke kwaliteiten en opleidingsniveau worden ingezet?
  • Welke wijze van communicatie gebruiken die?
  • Op welke reactietijd mag je rekenen?
  • Hoe wordt omgegaan met deadlines van producten? (en wat is de consequentie wanneer die niet wordt gehaald)?
  • Hoe is de nazorg geregeld nadat de werkzaamheden zijn afgerond?
  • Welke 'best practices' of benchmarks in de branche volgen ze?
Niemands budget is groot genoeg voor ondoordachte keuzes
Deze zaken rechtvaardigen vaak de kosten en zijn de reden waarom een dienstverlener een kwalitatief hoogwaardig eindproduct op zal leveren. Dat garandeert een stressvrije werkrelatie zonder te verwachten 'meerkosten'. Kortom, als je als kwalitatief bedrijf door het leven wilt, dan werk je met kwalitatief goede mensen.

Aan de consumentenkant echter geldt echter ook een universele waarheid. Die luidt; als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat ook. Want als je betaalt voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt dan verspil je daarmee tijd en geld. Niemands budget is groot genoeg voor ondoordachte keuzes!

©het Zoete Hongaarse Leven
6
Geschreven door Het zoete Hongaarse Leven
Gepubliceerd op: 27 aug 2021
6
215
8

Comments

  • 30 aug
  • 0
Mooie uitspraak en helemaal waar.
  • 30 aug
0
  • 29 aug
  • 0
Heel verstandige conclusie. Leuk geschreven.
  • 29 aug
0
  • 28 aug
  • 0
Dit is helemaal waar, goed artikel
0
  • 28 aug
  • 0
Dank je Chantal, leuk dat je het artikel waardeert!
  • 28 aug
0
  • 28 aug
  • 0
Klopt !
We hebben allen vaak de neiging om voor de goedkoopste optie te gaan, die op lange termijn vaak eigenlijk de duurste wordt.
0
  • 28 aug
  • 0
Klopt. Ik ben daar zelf ook wel eens in getrapt helaas.
  • 28 aug
0
  • 28 aug
  • 0
Weer eens wat anders, en even graag gelezen!
0
  • 28 aug
  • 0
Ja toch? Dank je!
  • 28 aug
0

Recente en relevant artikelen