Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Ode aan Victory Boogie Woogie.

“Het eerste dat ik in mijn schilderijen veranderde, was de kleur. Ik liet de natuurlijke kleur los door haar te vervangen door de zuivere kleur. Instinctief voelde ik dat de schilderkunst een nieuwe wijze moest vinden om de schoonheid der natuur te beelden”. - Piet Mondriaan

Geschreven door Heleen Bielsma
Gepubliceerd op: 23 mei 2021
2
38
2
Afbeelding door Arno Senoner via Unsplash
Bovenstaande quote van Mondriaan gaat over een belangrijk keerpunt in zijn schilder carrière, die uiteindelijk zal leiden naar een van de bekendste kunstwerken uit de twintigste eeuw. Victory Boogie Woogie, ik heb er al meerdere keren voor gestaan en elke keer ben ik weer onder de indruk. Een ode aan het bijzondere verhaal van dit kunstwerk. Hoe dit schilderij eruit ziet, wie het schilderde, waar het voor staat, hoe het 82 miljoen gulden opleverde, wat uit onderzoek is gekomen en waar jij het kunt bewonderen.

Victory Boogie Woogie.

Het schilderij is geschilderd op een gekanteld vierkant doek van ongeveer 127 bij 127 centimeter. De voorstelling is een verzameling van horizontale en verticale lijnen en kleurvlakken. Er is voornamelijk geschilderd met rode, gele en blauwe olieverf in verschillende tinten. De kleuren worden afgewisseld met wit, grijs en zwart. Wanneer je goed kijkt zie je allemaal stukjes tape in verschillende kleuren. Dit komt omdat het schilderij nooit helemaal af is gemaakt. De kunstenaar is ermee begonnen in 1942 en heeft er tot aan zijn dood in 1944 aan gewerkt.

Gemaakt door Mondriaan.

Victory Boogie Woogie is geschilderd door Piet Mondriaan, de naam heeft hij niet zelf bedacht, maar heeft het schilderij later gekregen. Mondriaan is geboren in 1872 en stierf in 1944 waardoor hij het schilderij nooit af heeft kunnen maken. In zijn zoektocht van figuratie naar abstractie was Victory Boogie Woogie het absolute hoogtepunt van zijn tijd in New York. Hier vluchtte hij in 1940 heen door de Tweede Wereldoorlog in Europa. In New York zocht Mondriaan naar vernieuwing en werd hij geïnspireerd door de stad, de sfeer die het uitstraalde, het stratenpatroon en jazzmuziek.

Zoektocht naar harmonie.

Het abstracte werk van Mondriaan behoort tot de kunststroming ‘de Stijl’ waar hij in 1917 medeoprichter van was. De Eerste wereldoorlog was, ondanks dat Nederland neutraal was, goed te voelen. Hierdoor ontstond een gezamenlijk verlangen naar harmonie en structuur en vanuit die gedachte werd door Mondriaan en de Stijl gewerkt. In New York probeerde Mondriaan uitdrukking te geven aan het ritme van de grote stad. Hij zocht naar harmonie en evenwicht in de tegenstellingen van New York. Chaos en orde, groot en klein, statisch en dynamisch. Victory Boogie Woogie was voor Mondriaan een zoektocht naar de juiste compositie om dit alles weer te geven. Hij gebruikte hiervoor stukjes gekleurde tape die nog steeds te zien zijn om het meesterwerk wat nooit af is gekomen.

82 miljoen gulden.

De nationale kunstwereld was erg enthousiast toen Victory Boogie Woogie in 1997 eigendom werd van de staat der Nederlanden. Het werd destijds voor het bedrag van 82 miljoen gulden aangekocht door de Nederlandse Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit. De Nederlandse bank schonk hun het bedrag voor de aankoop. Het kunstwerk wordt vooral door kunstliefhebbers bewonderd en er is ook een grote groep mensen die het niet eens waren met deze aankoop en vonden dat het geld anders besteed zou kunnen worden. Ook werden er vragen gesteld in de Tweede Kamer over deze aankoop die in het geheim plaats had gevonden.

Uit de lijst voor onderzoek.

Het feit dat Victory Boogie Woogie niet is afgemaakt maakt het een interessant kunstwerk. Mondriaan gebruikte stukjes tape om te spelen met compositie zonder gelijk verf te hoeven gebruiken. Die stukjes tape zijn nu nog te zien op het werk. kunsthistorici zijn vooral geïnteresseerd naar de werkwijze en totstandkoming van het werk en in 2006 werd het, voor het eerst, uit zijn lijst gehaald voor onderzoek daarnaar. Onderzoekers hadden verwacht dat Mondriaan vooral systematisch te werk ging, maar het tegendeel bleek. Ze zagen dat er veel aan de compositie gewerkt is gezien weggeschrapte stukken verf die door onderzoek zichtbaar werden. In 2007 en 2008 is verder onderzoek gedaan waaruit bleek dat een aantal grotere kleurvlakken in een keer zijn opgezet.

De Stijl expositie.

Grote kans dat je misschien wel eens een afbeelding hebt gezien van Victory Boogie Woogie, maar er gaat niets boven het in het echt bekijken. Gelukkig is het werk van Mondriaan in bruikleen bij het Kunstmuseum in Den Haag. Het kunstwerk is onderdeel van een van de meest uitgebreide overzichtstentoonstellingen over de Stijl. Wanneer je het daar gaat bekijken zie je hoe Mondriaan gewerkt heeft, hoe hij zocht naar de juiste compositie waardoor harmonie ontstond, geïnspireerd op het ritme van New York. Ik raad iedereen een bezoek aan.
Victory Boogie Woogie wordt vooral door kunstliefhebbers bewonderd, maar naar mijn mening zou het werk door iedereen met een beetje bewondering bekeken moeten worden. Door dit verhaal over Mondriaan en zijn laatste en misschien wel zijn meesterwerk, hoop ik anderen enthousiast en nieuwsgierig te maken naar dit bijzondere stukje kunstgeschiedenis. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar het is een bijzonder kunstwerk van een van de belangrijkste kunstenaars uit de twintigste eeuw.
2
Geschreven door Heleen Bielsma
Gepubliceerd op: 23 mei 2021
2
38
2

Comments

  • 23 mei
  • 0
Mij heb je alvast nieuwsgierig gemaakt.
  • 23 mei
0
  • 23 mei
  • 0
Wat interessant!!
  • 23 mei
0

Recente en relevant artikelen