Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Online ‘financial influencers’: Drie factoren om rekening mee te houden

Beleggen is hot! Iedereen lijkt tegenwoordig te beleggen, en misschien heb je zelf ook interesse om hiermee te starten. Wat is de beste manier om te beleggen? Hoe moet je het aanpakken? Online zijn er genoeg mensen, die jou willen helpen om net zo rijk als hen te worden. Maar is dat ook altijd het geval? De bereidwilligheid van deze marktexperts om jou te helpen, kan een andere motivatie hebben.

Geschreven door Samuel de Korte
Gepubliceerd op: 1 okt 2021
3
89
0
Afbeelding door Lena Balk via Unsplash

Wat is beleggen en wie zijn de experts?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen wat beleggen inhoudt. Beleggen betekent simpelweg dat iemand geld uitgeeft aan iets, waarbij de gedachte is dat het in waarde stijgt. Met andere woorden, geld wordt geïnvesteerd in de hoop dat het meer waard wordt in de toekomst. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken, zoals aandelen, Exchange Traded Funds (ETFs), of andere financiële producten. Ieder product heeft zijn eigen voor- en nadelen. Online zijn er genoeg personen te vinden die alle verschillen uitleggen en je vertellen wat volgens hen de beste keuze is. Deze financial influencers geven jou die informatie graag, zodat jij ook succesvol kan worden. Zij zijn hun eigen voorbeeld van het behaalde succes. Echter, er zijn financiële adviseurs die experts zijn over een bepaald onderwerp en daar daadwerkelijk verstand van hebben, en er zijn adviseurs die pretenderen "experts" te zijn, die enkel een product of zichzelf proberen te slijten. De drempel is laag, want met alleen een camera kun je al een eind komen en zolang de markt goed is, is iedereen een expert. De intentie van dit artikel is ook niet om een bepaald financieel advies te geven, maar prikkelt hopelijk de lezer om kritisch na te denken over de online bronnen die ‘gratis’ financieel advies verschaffen.

1: Wie is de maker en wat is het belang?

Bij iedere financiële adviseur, is het belangrijk om na te gaan, wat is het motief van diegene om jou te helpen? Gratis geld bestaat simpelweg niet. Verdient deze persoon direct aan het maken van zijn filmpjes? Toont een bedrijf de expertise die zij in huis hebben? Of is het iemand die producten probeert te slijten en wiens enige bekendheid bestaat uit zijn vele volgers op social media? Kijk eens naar de kennis die de financial influencer deelt. Waarop is deze kennis gebaseerd? Wordt er gebruik gemaakt van wetenschappelijke onderzoek en worden deze bronnen gedeeld? Als dat gebeurt, is het natuurlijk vele malen beter dan iemand die alleen over zijn eigen ervaringen kan vertellen. In het beste geval is het anekdotisch bewijs, en in het slechtste geval een glad verkooppraatje. Verdiep je dus eens in de achtergrond van de maker en gebruik dat om de filmpjes in context te plaatsen. Kortom, heeft de financial influencer een achtergrond die past bij de geclaimde expertise?

2: Wat zijn de risico’s?

Beleggen kent risico’s. Dit is niet slecht, het is gewoon een inherent onderdeel van de financiële markt. Recessies, correcties, of (menselijke) rampen kunnen zorgen voor een tijdelijke terugval. Dit is vervelend, want het geïnvesteerde geld wordt minder waard of is niet toegankelijk. Uiteindelijk herstelt de markt zich wel weer, maar dit proces kan maanden of jaren duren. Het is dus belangrijk om te kijken naar de risico’s. Op een dieptepunt je ETFs verkopen is zonde, want je bent er dan financieel erop achteruit gegaan. Kijk dus eens of de online adviseur je waarschuwt voor de risico’s, of de risico’s in de juiste context plaatsen. Filmpjes waarin gewaarschuwd wordt voor een nieuwe recessie, -DIE ER NU ECHT GEGARANDEERD AANKOMT!-, of waarom het nu beter is om te verkopen -ECHT ALLES NU METEEN!-, vallen daar niet onder. Deze schreeuwende titels, bedoeld om jou te verleiden tot kijken. Indien er niet of nauwelijks gewaarschuwd wordt, kun jij daar je eigen conclusie uit trekken.

3: Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook.

Online zwerven er genoeg succesverhalen rond van mensen die in enkele jaren zoveel geld verdiend hebben, dat zij nooit meer hoeven te werken. Fenomenale bedragen hebben zij verdiend! En nog steeds blijven zij winst maken! Afhankelijk van de situatie, kan het zijn dat zij een financiële gok genomen hebben, die goed is uitgepakt. Alleen wees sceptisch over wat beloofd wordt en wat zij vertellen. Informatie kan worden achtergehouden of verdraaid. De Autoriteit Financiële Markten, die zich onder andere inzet voor een eerlijke en transparante markt, doet momenteel ook onderzoek naar financial influencers. De uitkomst daarvan is nog niet bekend. Als belegger moet je bewust zijn van de risico’s die je aangaat. Hoe meer risico je neemt, hoe groter de kans is op verlies. Financiële blunders of vergissingen zijn er genoeg, maar deze verhalen worden een stuk minder gedeeld. Er zijn minder risicovolle mogelijkheden, die misschien minder geld meteen opleveren, maar wel een stuk veiliger zijn. Vraag jezelf dus af, wordt er iets beloofd dat te mooi is om waar te zijn? Want dan is dat ook het geval. Luister niet naar mensen die het snelle geld beloven, want dat bestaat niet.

Samengevat

Stel je wilt gaan investeren en je besluit om je online te verdiepen door middel van podcasts, filmpjes, of workshops, richt je dan niet alleen op het advies dat wordt gegeven, maar ook wie het geeft. Wie is de maker en wat voor belang heeft diegene? Wat zijn de vermelde risico’s? En als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Als je hieraan denkt, zul je snel herkennen of een expert daadwerkelijk verstand heeft van het onderwerp.
3
Geschreven door Samuel de Korte
Gepubliceerd op: 1 okt 2021
3
89
0

Recente en relevant artikelen