Artikel.nl




Online zichtbaar zijn: 3 waardevolle tips

In een snelle wereld die bomvol staat met creatieve content en spetterende social media, kan het erg lastig zijn om op te vallen. Als ondernemer – of influencer to be – kan dat best frustrerend zijn. Geloof me. Been there, done that. Daarom geef ik je in deze blog 3 waardevolle tips om beter zichtbaar te zijn online, waar je misschien nog niet 1 2 3 aan gedacht hebt.

Geschreven door Wahine Wisse
Gepubliceerd op: 6 juni 2021
11
23
21

Leuk, maar waarom is zichtbaar zijn belangrijk?

Een netwerk opbouwen, opdrachten binnenslepen en sprankelende samenwerkingen aangaan: alles begint met zichtbaar zijn. Als niemand weet wie je bent, weet niemand wat je te bieden hebt. Daarom is het belangrijk om jezelf te laten zien en te laten weten waar je voor staat.

Door waardevolle berichten te plaatsen die de lezers in je doelgroep interessant vinden, bouw je automatisch een band met ze op. Daardoor veranderen je lezers automatisch in potentiële klanten. Zichtbaarheid leidt tot conversie, en dat is waardoor je groeit. En ook jij kan je zichtbaarheid vergroten!
Als niemand weet wie je bent, weet niemand wat je te bieden hebt.

1. Start een blog

Door een blog te starten ben je niet alleen meer zichtbaar, maar bied je ook waarde aan je lezer. Je geeft ze bijvoorbeeld inspirerende verhalen, nuttige tips of iets interessants om over na te denken. Je laat zien up-to-date te zijn en te weten waar je het over hebt.

Tips om te beginnen:

  • Bedenk wat je wil gaan doen. Wat heb je te vertellen, waarom start je je blog?
  • Bedenk onderwerpen – dat werkt het best met pen, papier en een fris hoofd in een creatieve bui. Schrap niet zomaar ideeën, maar schrijf gewoon alles op wat in je opkomt. Laat ze even een dagje liggen en scherp ze daarna met een frisse blik aan.
  • Maak een planning. Dat kan in je agenda, in Excel; waar jij het best mee werkt. Denk ook aan momentjes waarop je kan inhaken, zoals feestdagen en het laatste nieuws. Hoe relevanter het onderwerp, hoe beter je gevonden wordt.
  • Promoot je blogs na publicatie via bijvoorbeeld social media, of deel de link in je netwerk.
  • Zorg dat je relevant blijft aan wat je doet, wat je leuk vindt en/of de actualiteit. Schrijf in de zomer bijvoorbeeld geen blog met de beste tips om warm te blijven in de winter.

2. Check geregeld je statistieken

Hoe doe je het op Facebook? En hoe zit het met Instagram? Je plaatst misschien wel berichten, maar weet je ook hoe goed die het doen?

Door een kijkje te nemen in de statistieken van de verschillende platformen die je gebruikt, krijg je veel waardevolle inzichten. Zo kun je precies zien hoeveel procent van je bezoekers man of vrouw is, zie je wanneer je volgers het meest online zijn en welke berichten het goed doen.

En daar kan je goed op inspelen! Zo kun je bijvoorbeeld als het merendeel van je volgers om 18.00 uur online is, het best een post online zetten rond 17.55 uur.

Hetzelfde geldt voor je Google Analytics pagina, als je een website hebt. Daar vind je heel veel informatie over het online gedrag van je bezoekers. Waar klikt je doelgroep op, en wanneer en hoe vinden ze je pagina? Het staat er allemaal: gebruik het in je voordeel.

3. Optimaliseer je afbeeldingen

Misschien niet het leukste klusje, maar zeker een goed idee om je zichtbaarheid te vergroten: je afbeeldingen optimaliseren. Hoe je dat doet?

Simpel: geef je afbeeldingen allemaal een ALT-beschrijving met het zoekwoord erin waarop je gevonden wil worden. Deze optie vind je op alle social media en de meeste websitebouwers. Als je een yogastudio hebt en een foto plaatst van een yogahouding, kun je bijvoorbeeld de naam van de pose vernoemen in die beschrijving.

Dit onzichtbare trucje zorgt ervoor dat Google beter snapt dat jij, en jouw afbeelding, bij ‘yoga’ horen, en dat je website daar ook over gaat. Hoe beter Google je snapt, hoe hoger je in de zoekresultaten wordt geplaatst. Ook heb je kans gevonden te worden via Google Afbeeldingen wanneer mensen op die yogapose Googelen.

Bonustip: strategisch op social media

Inkoppertje, natuurlijk, maar social media zijn perfect voor je zichtbaarheid. Toch kan het lastig zijn daarop te groeien. Een social media strategie kan daarbij helpen en zorgt ervoor dat je precies weet wat je wanneer gaat plaatsen. Het bespaart je een hoop stress en tijd én levert je alleen maar meer zichtbaarheid op.

Daarom vertel ik je in de volgende blog precies hoe je zo'n strategie maakt en toepast voor je eigen bedrijf met waardevolle tips en voorbeelden.

Heb je een idee voor een blog?

Dan hoor ik dat graag. Ik vind het heerlijk om mijn kennis over marketing, communicatie en ondernemen te delen om anderen te helpen met hun business, social media of bijdragen aan de algemene kennis. Laat het me vooral weten wat je van deze blog vond en vergeet niet om een kopje koffie achter te laten! Dat waardeer ik enorm. ;)
11
Geschreven door Wahine Wisse
Gepubliceerd op: 6 juni 2021
11
23
21

Comments

  • 14 juni
  • 1
Leuk geschreven. Het klopt inderdaad dat je zichtbaarheid op internet recht evenredig is met succes. Bedankt voor de tips, ze zijn zeker een kopje koffie waard.
1
  • 13 juni
  • 1
Goed artikel met bruikbare tips. Ik kan nog veel leren.
1
  • 8 juni
  • 1
Goede tips! Ik zou zelf ook wel een blog willen beginnen, dus dit zal zeker helpen :))
1
  • 8 juni
  • 1
Heel tof artikel! Ik kan niet wachten tot mijn website klaar is zodat ik met mijn blog aan de slag kan
1
  • 7 juni
  • 1
Heel interessant, ik heb van alles gelezen over het starten van een blog, maar probeer het eerst nog even hier.
1
Laad meer

Recente en relevant artikelen