Artikel.nl




Ontbijten met soep

De meeste Nederlanders eten maar 150 gram groente op een dag, terwijl het advies van het voedingscentrum op 250 gram ligt. De voordelen zijn wel bekend, maar hoe moet je nou aan die 250 gram komen? Ik deel in dit artikel enkele tips die ik veel voor mezelf toepas.

Geschreven door Danielle Koeman
Geschreven op: 26 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
5
1
Afbeelding door Hanna Balan via Unsplash

Hoe je meer groentes kunt verwerken in je eetpatroon

De meeste Nederlanders eten maar 150 gram groente op een dag, terwijl het advies van het voedingscentrum op 250 gram ligt (voedingsexperts spreken soms zelfs van 400 tot 500 gram per dag!). Bij het avondeten aan die 250 gram komen, is ook wel een grote uitdaging. Het scheelt al als je geen vlees eet bij het avondeten: dit vervangen door peulvruchten telt vaak als groentes, terwijl je tegelijkertijd je eiwitten binnenkrijgt. Dat groentes vitamines en vezels bevatten waar je lichaam erg blij van wordt, is waarschijnlijk wel bekend. Maar wist je ook dat het eten van veel groente goed is voor je huid, stress verlaagt en goed is voor je botten? De voordelen zijn wel bekend, maar hoe moet je nou aan die 250 gram komen? Ik deel in dit artikel enkele tips die ik veel voor mezelf toepas.

De tips om meer groentes binnen te krijgen

Ik ga geen aantal gram met je delen die je met deze tips wint, aangezien ik mijn voedsel nooit weeg. Maar elke gram telt moet je maar denken ;)
  1. Ik begin met de meest rigoureuze: begin je dag met een kom (zelfgemaakte!) soep. In de herfst en winter doe ik dit zeker 3x per week. Mijn pan zelfgemaakte pompoen/courgette/zoete aardappel soep gaat er zo doorheen! Naast deze kop soep eet ik vaak nog wel brood/yoghurt/crackers, want alleen op soep kan ik niet leven. Maar (zoals ik in mijn artikel over emotie-eten al deelde) waar je je dag mee begint, bepaalt hoe je dag loopt. Begin je met een gezonde kom soep? Dan is het vele malen gemakkelijker om de rest van de dag groentes te eten. Laat ik er nog even bij vermelden dat dit wel moet wennen ;)
  2. Ontbijt je met een kom havermout? Gooi er eens geraspte wortel (of zoete aardappel bijvoorbeeld) doorheen!
  3. Ik lunch nooit zonder groentes. Mijn gebakken ei met groentes is mijn favoriet: enkele groentes roerbakken en daar 2 eieren doorheen, broodje erbij en gaan! Daarnaast is er standaard een bakje rauwkost in mijn tas te vinden.
  4. Ik verstop veel groentes die ik niet lekker vind in lekkere sauzen. Broccoli, spruiten, champignons... ik gruwel ervan. Maar in hele kleine stukjes in zo'n curry- of tomatensaus proef ik er niets van!
Ga lekker experimenteren in de keuken!
0
Geschreven door Danielle Koeman
Geschreven op: 26 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
5
1

Comments

  • 11 mei
  • 0
Handig!
  • 11 mei
0

Recente en relevant artikelen