Artikel.nl




Ontspullen in zeven dagen: een handig stappenplan voor een opgeruimd huis!

Goed opruimen kan een taak zijn waar je flink tegenop kunt zien! Gelukkig lees je nu dit artikel, want in dit artikel ga ik je uitleggen hoe je stap voor stap het dit klusje kunt klaren, zodat je een fijne houvast en minder stress hebt tijdens deze klus.

Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 20 mei 2021
2
19
2
Afbeelding door Sarah Brown via Unsplash
Dit artikel neemt je gedurende zeven dagen mee door je huis. Stap voor stap vertel ik jou wat er op de planning staat om aan te pakken in deze dagen. Op deze manier ervaar jij elke dag een stukje meer rust in je huis. En na zeven dagen zal je het totaalplaatje zien!

Mocht je nu geen tijd hebben om een week achter elkaar op te gaan ruimen, dan is dat uiteraard geen probleem. Je kunt heel gemakkelijk je eigen tempo aanhouden.
In dit artikel ga je verschillende ruimtes aantreffen, die we stap voor stap gaan opruimen. Elke ruimte is weer opgedeeld in verschillende taken, zodat je 100 procent het overzicht zult houden.

De richtlijnen.

Hoe bepaal je wat je wil houden?

Voordat we daadwerkelijk gaan beginnen met het opruimen, is het van belang om een tactiek te hebben. Van spullen afstand doen is namelijk niet altijd even makkelijk, vooral niet als er emotionele waarde aan zit, of je er een goed bedrag voor hebt neergeteld. De belangrijkste tip die ik je hier mee kan geven, is dat je moet onthouden dat de spullen die jij in huis hebt jóu moeten dienen. Ze moeten je leven makkelijker maken of ze moeten je gelukkig maken. Het is zonde om iets te bewaren wat eigenlijk maar stof staat te vangen en dus nooit gebruikt wordt.

De drie vragen.

Om het opruimen makkelijker voor je te maken, zijn er drie vragen die je jezelf gedurende het hele proces kunt vragen. Bij elk voorwerp dat je tegen komt waarvan je twijfelt of je het moet houden of niet, ga je deze vragenlijst langs.

  • Maakt dit voorwerp mijn leven makkelijker? Of vind ik het mooi en word ik er gelukkig van als dit blijft? Als je op beide vragen “nee” kunt beantwoorden, dan kan het weg!
  • Heb ik een veelvoud van dit voorwerp in huis? Het is zonde van je ruimte om van één soort meerdere varianten in huis te hebben. Aan bijvoorbeeld één pizzasnijder in de keukenla heb je genoeg.
  • Is het makkelijk opnieuw aan te schaffen of kan ik dit van iemand lenen mocht het nodig zijn? Soms gebruik je een voorwerp amper en ligt het meer weg te stoffen dan wat anders. Ga na of je dit item niet van iemand kunt lenen als je het nodig hebt.
Nu je deze vragen weet, gaat het opruimen een heel stuk makkelijker! Dat beloof ik je bij deze. Laten we nu écht gaan beginnen!

Het vijf-stappenplan.

Stap 1: Start in één ruimte.
Gebruik de volgorde die in dit artikel gebruikt wordt om ruimte voor ruimte aan te gaan pakken. De makkelijkste manier is om alles in die ruimte bij elkaar te verzamelen en vanaf daar verder te gaan.

Stap 2: Stel jezelf de drie vragen.
Bij elk item dat je daarna uit “de hoop” haalt, stel je jezelf de drie vragen die we hiervoor behandeld hebben:
  • Maakt dit voorwerp mijn leven makkelijker? Of vind ik het mooi en word ik er gelukkig van als dit blijft
  • Heb ik een veelvoud van dit voorwerp in huis?
  • Is het makkelijk opnieuw aan te schaffen of kan ik dit van iemand lenen mocht het nodig zijn?
Stap 3: Verdeel over vier categorieën.
Bij deze stap is het makkelijk om vier bakken of verhuisdozen bij de hand te hebben. Geef elk van de vier bakken een naam:
  • Weggooien
  • Doneren
  • Houden
  • Andere kamer
Je kan eventueel nog een vijfde bak erbij pakken: een bak voor spullen die je nog moet repareren, die je geleend hebt en nog terug moet geven of spullen waar je nog mee bezig bent (zoals een boek dat je aan het lezen bent bijvoorbeeld).
Plak eventueel even een papiertje met de naam van de desbetreffende bak vast met plakband op de bak zelf. Dit zorgt ervoor dat je minder snel door de war raakt en iets per ongeluk in de verkeerde bak stopt.

Stap 4: Geef alles een plek.
Bij deze stap gaan we alles dat in de “houden” bak zit een plekje geven in de desbetreffende ruimte. Kies voor een ruimte die logisch is, zodat het naderhand makkelijk is om te gebruiken en ook weer op te ruimen. Wat sowieso van belang is, is om na gebruik het item direct weer op zijn plek te leggen.

Zitten er spullen in de vijfde bak die je wilt repareren of dat terug moet naar de eigenaar? Zorg er dan voor dat daar gelijk plannen voor gemaakt worden, want anders blijft het maar weer liggen en dat zorgt weer voor rommel. Zet het indien nodig in je agenda.

Stap 5: Breng de overige spullen weg.
Zodra je klaar bent is het belangrijk om de spullen uit de andere drie bakken direct op te ruimen. Ga met de bak “andere kamer” aan de slag en ruim die leeg in de desbetreffende ruimte.
Ga daarna met je donatiebak aan de slag. Rij naar de kringloper en ga daarna met de bak met spullen die weg mogen naar de milieustraat. Wacht hier niet te lang mee! Out of sight is out of mind en dat zorgt ervoor dat je niet nog een keer kunt gaan twijfelen. Mocht je hier op de dag zelf echt geen tijd voor hebben, dan kun je dit ook op dag zeven nog doen.

Het lukt me niet om een keuze te maken.

Als je echt geen beslissing kunt nemen over bepaalde items, dan zijn er een paar dingen die je kunt doen.

Je kunt je voorwerp zo lang bewaren op een plek waar je niet vaak komt. Kies hiervoor een kast of bijvoorbeeld de zolder. Geef jezelf een deadline van drie maanden en noteer deze in je agenda of op je kalender. Zodra die datum er is kun je bekijken of je het voorwerp nodig hebt gehad en/of hebt gemist. Als dat nu niet het geval is, dan kun je er alsnog afscheid van nemen.

Een tweede tip is om een opruimbuddy bij je te hebben tijdens het opruimen. Dit kan een familielid zijn, een vriend(in), je buren of een professional organizer. Ga samen door je spullen heen, maar zorg ervoor dat jij ze niet vast hoeft te houden. Het vasthouden van de spullen zorgt namelijk voor een connectie met het voorwerp, en we willen juist objectief blijven in dit proces. Op deze manier wordt het makkelijker voor jou of afstand te doen van bepaalde spullen.

Aan de slag!

Dag 1: De slaapkamer.

1. De kledingkast.
  • Haal de kledingkast leeg.
  • Ga per item na welke je wilt houden.
  • Zit er nog een kaartje aan? Doneer dit dan als je het niet alsnog gaat dragen.
  • Probeer de “gaat met 3 andere items” regel te volgen.
2. Nachtkastje(s).
  • Haal de kastjes leeg.
  • Ga per item na wat je (daar) wilt houden.
  • Gebruik een bakje of schaaltje om kleine voorwerpen (zoals lippenbalsem of je horloge) een plek te geven.
3. Overige kasten.
  • Haal de kasten leeg.
  • Ga per item na wat je (daar) wilt houden.
  • Gebruik ladeverdelers om lades goed in te kunnen delen.
  • Gebruik kastverdelers om planken goed in te kunnen delen.

Dag 2: De badkamer.

1. Verzorgingsproducten en make-up.
  • Haal alle producten bij elkaar en sorteer op soort.
  • Gebruik een organizer voor je make-up.
  • Koop pas een nieuwe als de oude bijna op is.
  • Probeer van elk soort product er maar één in huis te hebben.
2. Schoonmaakmiddelen.
  • Haal alle producten bij elkaar en sorteer op soort.
  • Probeer een product te gebruiken welke voor meerdere toepassingen te gebruiken is.
  • Probeer één vaste plek te gebruiken voor al je schoonmaakmiddelen zodat ze niet door huis gaan zwerven.
3. Overige.
  • Geef je elektronische apparaten één vaste plek bij elkaar. Denk hierbij aan je krultang en föhn. Gebruik hiervoor eventueel een handige opbergbak.
  • Stop wattenschijfjes en wattenstaafjes in een handige, gelijke container. Dit is makkelijk in gebruik en oogt rustig.
  • Controleer je handdoeken en washandjes. Zijn ze nog heel? Heb je er niet veel te veel? Doe weg wat niet nodig is en ruim de rest terug in.

Dag 3: De keuken.

1. Voorraadkast.
  • Haal alle producten uit de kast en check de vervaldata.
  • Zet de producten per soort bij elkaar.
  • Haal bulkproducten uit hun verpakking en verpak in soortgelijke containers voor een rustiger ogende kast.
2. Koelkast en vriezer.
  • Haal alle producten uit de koelkast of vriezer en check de vervaldata en bepaal wat er nog gegeten gaat worden.
  • Ontdooi de vriezer en maak de koelkast en vriezer schoon.
  • Sorteer je producten en zet soort bij soort bij elkaar.
  • Zorg dat je koelkast niet te vol komt te staan, zodat de air flow goed blijft werken.
3. Keukenkastjes.
  • Haal de keukenkastjes leeg en sorteer de inhoud.
  • Bepaal wat weg kan door jezelf de vragen te stellen.
  • Zorg ervoor dat je niet te veel dubbele items houdt (behalve bij servies en bestek).
  • Zet spullen die je vaak gebruikt op beter bereikbare plaatsen.

Dag 4: De woonkamer.

1. Boeken, tijdschriften en dvd's.
  • Haal alle boeken, tijdschriften en dvd’s uit de kast.
  • Ga na welke boeken, tijdschriften en dvd’s je nog gaat lezen of kijken
  • Doneer de boeken en dvd’s die je weg wil doen. Oude tijdschriften kunnen in de oud papierbak.
2. Decoratie.
  • Maak je kastjes en oppervlaktes leeg door al je decoratie bij elkaar te verzamelen.
  • Ga na wat er nog bij je visie en smaak past en wat niet.
  • Doneer wat je niet meer wil neerzetten.
3. Overige kasten.
  • Bekijk nu de kasten die je nog niet hebt gehad in de woonkamer.
  • Haal deze leeg en bekijk wat er nog van toepassing is in je leven.
  • Doe weg wat je niet meer nodig hebt en ruim de rest terug op.

Dag 5: De hal.

1. Kapstok.
  • Haal de kapstok leeg.
  • Bekijk of alles dat er hangt daar daadwerkelijk moet hangen.
  • Verplaats seizoensspullen naar de opslag.
  • Doneer de spullen als ze niet meer nodig zijn.
  • Recycle kapotte jassen.
2. Trapkast.
  • Haal de kast helemaal leeg.
  • Sorteer de inhoud op soortgelijk item.
  • Doneer wat je niet meer nodig hebt.
3. Overige kasten.
  • Haal de kasten leeg.
  • Sorteer de inhoud op soortgelijk item.
  • Doneer wat je niet meer nodig hebt.

Dag 6: Kantoorspullen.

1. Bureau.
  • Maak het bureaublad leeg (behalve de computer).
  • Haal de kastjes/lades leeg.
  • Sorteer spullen op soortgelijk item.
  • Ruim de kastjes/lades terug in.
  • Doe weg wat niet meer gebruikt gaat worden (denk aan bijvoorbeeld lege pennen).
  • Probeer het bureaublad zo leeg mogelijk te houden.
2. Papierwerk.
  • Verzamel losliggende papieren.
  • Verzamel archiefmappen.
  • Sorteer je papierwerk op categorie (bijvoorbeeld: huis, werk, abonnementen).
  • Sorteer je papierwerk daarna op naam (bijvoorbeeld: internet, gas/elektra, loonstroken, jaaropgaven).
  • Geef elke categorie één map.
  • Geef elke naam één tabblad.
  • Versnipper de papieren die weg kunnen.
  • Ruim de mappen op.

Dag 7: Finishing touch.

Heb je niet alles afgekregen de afgelopen zes dagen? Geen probleem! Vandaag is de dag dat je dat af kunt maken. Loop alles eventueel na, breng je spullen naar de kringloper en geniet van je opgeruimde huis!

Ik hoop dat je ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. Natuurlijk zijn er vast nog gedeeltes in je huis die nog wat aandacht kunnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan opslagruimtes zoals zolders, kelders of garages. Ook de auto zou misschien nog wat liefde kunnen ontvangen. Neem je tijd, je hebt nu in ieder geval een beetje een idee over hoe je het aan kunt pakken.

Happy organizing!
2
Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 20 mei 2021
2
19
2

Comments

  • 21 juni
  • 0
Heel nutting. Bij mij gaat het meestal toch stuk op ik kan het nog wel eens gaan gebruiken. Bij mij dan helpt is kapot maken dan heb ik er niks meer aan en dan gaat het weg. Ik ga je volgen, jij mij ook. De koffie staat ook bij mij klaar, mocht je zin hebben.
  • 21 juni
0
  • 20 mei
  • 1
Wat een nuttig artikel, bedankt!

  • 20 mei
1

Recente en relevant artikelen