Artikel.nl




Plan je werkelijkheid.

In een voorgaand artikel heb ik het gehad over het nut van het stellen van doelen en wat mogelijke redenen zijn dat doelen mislukken. In dit artikel wil ik, uit eigen ervaring, tips mee geven voor het juist stellen van doelen. Op zo’n manier dat de doelen die je stelt haalbaar zijn.

Geschreven door Noa
Geschreven op: 27 jan 2021
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0
Afbeelding door Clique Images via Unsplash
Naar mijn mening moet het stellen van doelen motiverend werken, waardoor je zin krijgt vervolgens meer en hogere doelen voor jezelf te stellen. Niks is fijner dan jouw doelen werkelijkheid te maken in plaats van jouw doelen uit te stellen of zelfs te laten zitten. Je weet wat ze zeggen, van uitstel komt afstel.

Waarschijnlijk heb je al wel een bepaald doel voor ogen, ongeacht het een duidelijk en specifiek doel is of dat het nog slechts een vaag doel is. Hiermee bedoel ik dat je ongeveer weet wat je wilt, maar toch ook weer niet. Als je nog weinig of geen doelen hebt gepland, dan is het verstandig om jezelf niet direct in het diepe te gooien. Ook als je al doelen hebt (gesteld), maar je deze uiteindelijk niet hebt gehaald is het cruciaal deze stap nooit te vergeten. Begin klein! Zet niet direct immense doelen zoals het rennen van een marathon, begin met het lopen van drie kilometer. Als je graag wilt afvallen, zorg dat het niet te overweldigend is waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Begin met het eten van één gezonde maaltijd of het drinken van drie glazen water of met het sporten van twee keer in de week. Wellicht wil je juist aankomen, probeer dan eens minimaal één keer per dag een handje noten te eten of zoek naar alternatieven die wat hoger in calorieën zijn. Het kunnen ook doelen zijn zoals je bed opmaken wanneer je uit bed komt, een glas water drinken als je beneden komt of een half uur leren. Wat voor doel het ook is, begin klein. Maak het haalbaar voor jezelf. Doordat je deze ‘kleinere’ doelen haalt bouw je vertrouwen op. Vertrouwen in datgene dat je doet, maar ook vertrouwen in jezelf. Vertrouwen is het sleutelwoord, want waarom zou je aan iets beginnen als je geen vertrouwen hebt dat het gaat lukken?


Begin klein! Zet niet direct immense doelen zoals het rennen van een marathon, begin met het lopen van drie kilometer.
Wees niet te hard naar jezelf toe.

Welk doel je ook stelt en hoe mooi het ook lijkt, een doel haal je niet in een rechte lijn. Je zult je niet elke dag gemotiveerd voelen om dit doel te halen. Er gaan dagen komen dat je wilt opgeven. Waarschijnlijk heb je eerder al wel, bewust of onbewust, doelen gehad die je hebt opgegeven met de gedachte dat er wel weer een volgende keer komt. Wellicht was je er gewoon nog niet klaar voor, excuses die je jezelf vertelt. Het is makkelijk om redenen te verzinnen waarom je het niet zou kunnen, maar wat als je het nou wel kunt? Wat als je het wel haalt? Hoe zou je hier over een paar jaar op terug kijken, zou je trots zijn op jezelf als je er dit keer wel voor was gegaan? Hoogstwaarschijnlijk is dat een ja. Dagen waarop je op wilt geven, zijn de dagen waar de meest persoonlijke groei te behalen valt. Soms kom je erachter dat de manier waarop jij je doel wou behalen niet meer langer werkt, om wat voor reden dat ook mag zijn. Dit betekent echter niet dat er geen andere weg is om jouw doel te halen. Je hebt alleen geleerd wat niet voor jou werkt. Zie dit als een les, als iets dat je geleerd hebt. Alleen door deze dagen kom je erachter hoe dan wel, zolang je de handdoek maar niet in de ring gooit. Op dagen dat het wat minder gaat, geef niet op. Wees wel extra lief voor jezelf en wees niet te hard naar jezelf toe. Geef niet toe aan jouw gedachtes die wellicht opkomen op jouw mindere dagen. Dit kunnen gedachtes zijn die jouw onzekere gevoel proberen te bevestigen: ‘zie je wel, ik kan het niet’, ‘ik dacht al dat ik niet genoeg was’, ‘het lukt me nooit, waarom zou het me nu wel lukken?’ of negatieve gedachtes zoals ‘ik kan beter stoppen, dit wordt niks’, ‘ ik merk nog steeds geen resultaat’ of ‘ik zal nooit zo worden als hem/haar’. Merk deze gedachtes op, maar doe er vervolgens niks mee. Probeer met jezelf te communiceren, hoe gek dat ook klinkt. Waarom moet jij jouw doel halen? Waarom ben je er mee begonnen? Hoe ver ben je al gekomen en wat heb je al bereikt? Denk na over redenen waarom je niet kunt opgeven. Je bent nu toch al begonnen, denk aan het gevoel dat je zal krijgen als je dit keer zou doorzetten. Het gevoel van dankbaarheid en trots en het grote vertrouwen dat je in jezelf zult krijgen.

Begin nu, vandaag nog.

‘Ik doe het morgen wel’, ‘Ik moet wachten tot de volgende maand begint’ of je maakt zelfs al doelen voor het nieuwe jaar. Waarom eigenlijk? Waarom wachten als je ook gewoon nu kunt beginnen? Morgen is immers niet gegarandeerd. Het leven is al zo kort, dus waarom wachten we altijd met hetgeen dat we weten dat we willen en moeten doen. Waarom stellen we alle doelen uit naar de toekomst, terwijl we weten dat van uitstel afstel komt? Het mooie van doelen is dat je er elk moment aan kunt beginnen. Je hoeft helemaal niet te wachten! Je kunt gerust nu beginnen. Maak er een gewoonte van om een doel te stellen en direct actie te ondernemen. “Het geheim van doelen bereiken is te beginnen. ”– Mark Twain – En zo is het maar net. Een doel zonder actie is slechts een droom zonder werkelijkheid. Hoe ver weg je doel ook lijkt, begin gewoon, met wat dan ook. Zoek informatie over het onderwerp op internet. Hoe hebben andere succesvolle mensen hun doelen bereikt? Welke stappen hebben zij gezet? Gebruik succesvolle mensen als inspiratie, niet als competitie. Het gaat immers om jouw doelen en jouw leven. Kom erachter welke stappen jou dichter naar jouw doel helpen. Stapje voor stapje zul je er meer over leren en meer actie ondernemen en het bezig zijn met jouw doel wordt steeds normaler. Uiteindelijk zul je steeds meer vanuit de ‘automatische piloot’ doen. De eerste stap is de moeilijkste, de beslissing om eraan te gaan werken. Je zult merken dat het daarna makkelijker zal verlopen. Daag jezelf uit, leer je eigen grenzen kennen en negatieve gedachtes te overkomen.
0
Geschreven door Noa
Geschreven op: 27 jan 2021
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0

Recente en relevant artikelen