Artikel.nl




Psychische klachten de baas

Ik weet niet goed wat ik moet denken over het stijgende aantal mensen met psychische klachten. Nou hoeft thuis geen verkeerde plek te zijn, maar het kan nooit goed zijn als thuis je álles is. Dat de lockdown veel doet met de hersenen, kan ik me goed voorstellen.

Geschreven door F.E. Blaauw
Geschreven op: 30 dec 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0
Afbeelding door Fernando @cferdo via Unsplash
Ik weet niet goed wat ik moet denken over het stijgende aantal mensen met psychische klachten. Ja, ik snap het. Zoveel thuis zitten, thuis werken, thuis studeren, thuis slapen, thuis eten, thuis bellen met mensen die je nu niet mag zien, thuis sporten, alles is thuis. Nou hoeft thuis geen verkeerde plek te zijn, maar het kan nooit goed zijn als thuis je álles is. Dat de lockdown veel doet met de hersenen, kan ik me goed voorstellen.

Punt 1. Structuur

Allereerst moet je opeens zoeken naar een nieuwe structuur. Je stapt niet meer op de fiets naar je werk, je groet je collega's niet meer fysiek en je zit niet meer op kantoor. Die nieuwe routine van het thuis werken of thuis studeren, daar moeten je hersenen flink aan wennen. Het helpt om voor jezelf structuur in je dag te brengen. Iedere dag dezelfde tijd opstaan, een ochtend ritueel bedenken (denk aan een wandeling, yoga of mediteren) en iedere dag dezelfde tijd naar bed. Regelmatige bedtijden zijn trouwens sowieso goed voor de hersenen, ook wanneer je wél naar het werk kan.

Punt 2. Omgeving

Ten tweede is het goed voor je hersenen om in een andere omgeving te zijn. Als je bijvoorbeeld in dezelfde kamer slaapt als werkt of studeert, val je 's avonds moeilijker in slaap. Als je beschikt over een extra kamer, richt die dan in als werk kamer. Aan de keukentafel werken zou ik ook afraden; je pauze plek is dan ook je studeerplek. Dat werkt niet optimaal. Als het echt niet anders kan, probeer dan je slaapkamer zo in te richten dat je twee gedeeltes creëert. Een slaapgedeelte en een werkgedeelte.

Punt 3. Beweging

Punt drie, beweeg voldoende. Ga om de 25 minuten gewoon even vijf minuten bewegen. Staan. Rekken, strekken, een kleine wandeling, bedenk het maar. Daarmee activeer je namelijk een ander gedeelte van je hersenen dan het gedeelte die je nodig hebt om bijvoorbeeld te lezen of te schrijven. Je productiviteit zal daar goed aan doen. Bovendien is een mens niet gemaakt om te zitten. Als je veel moet bellen voor je werk, kun je staand bellen. Wat ook kan, is een sta tafel aanschaffen. Nooit geprobeerd, maar het lijkt me de moeite waard! Dan nog moet je er natuurlijk aan denken om af en toe een beeldscherm pauze te nemen.

Punt 4. Eén taak tegelijk

Tot slot, het vierde punt; concentreer je op één taak tegelijk. Al dat schakelen is niet goed voor je hersenen. Zet je telefoon uit als je hem niet nodig hebt voor je werk. Het typen van een verslag kan prima zonder whatsapp. Leg hem in een andere ruimte, daardoor kom je minder snel in de verleiding om toch 'even snel' te kijken. We weten allemaal dat 'even snel' vaak niet zo snel is als het klinkt. Je wil gelijk alles even checken en berichtjes beantwoorden. Als je jezelf tijdens het typen van je verslag of een andere taak betrapt op het feit dat je aan andere dingen denkt, schrijf die dingen dan op. Als je klaar bent met je taak, kijk dan wat je hebt opgeschreven en ga verder met een andere taak.

Ja, ik denk dat het de moeite waard is bovenstaande vier punten proberen toe te passen. Al is het alleen al om je productiviteit te verhogen. Maar goed, hoe mooi zou het zijn als ze je helpen psychische klachten de baas te blijven?
0
Geschreven door F.E. Blaauw
Geschreven op: 30 dec 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0

Recente en relevant artikelen