Recensie: Seas of Venus van David Drake

De toekomst leek zo hoopvol! De mensheid is erin geslaagd om Venus te koloniseren, maar nadat het laatste ruimteschip is gearriveerd, blijkt dat de aarde zichzelf vernietigd heeft met nucleaire wapens. Wat overblijft van de mensheid, heeft geen andere keuze dan om op Venus te gaan wonen.

Geschreven door Samuel de Korte
Gepubliceerd op: 3 nov 2021
1
27
0
Afbeelding door Kimberly Farmer via Unsplash
De mensheid maakt verschillende kolonies onder het wateroppervlakte, omdat de radioactieve straling de wezens op het land heeft gemuteerd tot monsterlijke proporties. Deze kolonies voeren oorlog met elkaar om visrechten en voedsel voor hun bevolking. Deze oorlogen worden door huurlingen uitgevochten op zee, omdat het leven op het land vele malen dodelijker is dan de monsters die in de zee zwemmen. Het boek bestaat uit twee verhalen, die zich beiden afspelen op Venus, Surface Action en The Jungle.

Surface Action gaat over Johnnie Gordon, die graag een huurling wil worden. Zijn vader is de leider van een kolonie en hoopt alle koloniën op Venus te verenigen, zodat de mensheid niet meer het risico loopt om zichzelf te vernietigen of om nóg een planeet onbewoonbaar te maken. Johnnie begrijpt de behoefte aan vrede niet en kijkt op tegen zijn oom, de huurling Dan Cooke. Als een vredesonderhandeling uitloopt op niks, wordt Johnnie gerekruteerd door zijn oom om te helpen met een geheime missie. In plaats van de vijand op zee aan te vallen, zoals verwacht wordt, gaan ze dwars door de vijandige jungle.

The Jungle gaat over de bemanning van een boot die crasht in de jungle. De bemanning blijkt al snel grotere problemen te hebben dan enkel hun boot die niet meer te gebruiken is. Zij zullen een plan moeten verzinnen om de rest van de vloot te contacten en levend terug te keren. Alleen dat blijkt nog niet zo eenvoudig, want de jungle komt al snel in actie om hen als een gemakkelijke prooi te verslinden. Na ieder hoofdstuk is er een flashback, waardoor je meer te weten komt over een personage en de wereld waarin zij leven.

Beiden verhalen zijn vermakelijk en snel om te lezen. Verwacht er vooral niet te veel van. The Jungle mijn favoriet, vooral de interactie tussen de karakters en de flashbacks. Het perspectief verandert regelmatig en de twee officieren beschouwen elkaar als helden, terwijl zij in werkelijkheid andere intenties hebben. Hierdoor zit er een zeker humoristisch element in het boek, wat het verhaal naar een hoger niveau tilt.

Het boek Seas of Venus is onder andere gratis als e-boek te verkrijgen via de uitgever. Klik daarvoor hier.
1
Geschreven door Samuel de Korte