Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Studeren met ADHD: zeven tips om je te helpen!

Studeren kan voor elke student een opgave zijn, maar voor studenten met ADHD kan het net wat meer een uitdaging zijn, zelfs als ze evenveel tijd besteden aan hun studie als studenten zonder ADHD. Dit komt omdat studenten met ADHD mogelijk anders moeten studeren om informatie te begrijpen en vast te houden. Lees in dit artikel meer over wat je hieraan kan doen.

Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 17 dec 2021
0
242
0
Afbeelding door Josefa nDiaz via Unsplash

De drie typen ADHD.

ADHD, (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) of aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, treft veel kinderen en volwassenen. Maar tenzij iemand door een arts is gediagnosticeerd, zijn de meeste mensen niet bekend met de verschillende soorten. Er zijn er drie:
  • Het onoplettende type.
  • Het hyperactieve/impulsieve type.
  • Het gecombineerde type.
ADHD type 1; Onoplettende type. Studenten met dit type vertonen niet de onrustige, hyperactieve symptomen die de meeste mensen met ADHD associëren. In plaats daarvan zit de onrust vanbinnen en uiten deze ADHD’ers zich vaak als dromerige personen die een korte aandachtsspanne hebben en moeite hebben met het zien van details. Een student bij wie dit type ADHD is vastgesteld, vertoont ten minste zes van de onderstaande symptomen:
  • Onvermogen om goed op te letten of de neiging om onzorgvuldige fouten te maken.
  • Moeite om de aandacht vast te houden.
  • Lijkt niet te luisteren.
  • Heeft moeite om gedetailleerde aanwijzingen op te volgen.
  • Problemen om georganiseerd te blijven.
  • Verliest vaak dingen.
  • Gemakkelijk afgeleid.
  • Vaak vergeetachtig, zelfs bij alledaagse bezigheden.
Studenten met het onoplettende type ADHD hebben het meestal moeite om zich tijdens de les te concentreren, vooral in grotere klassen waar externe afleidingen vaker voorkomen, en om prioriteit te geven aan verantwoordelijkheden. Ze zijn waarschijnlijk ook ongeorganiseerd en kunnen vaak lesboeken en notities kwijtraken, afspraken met studiegenoten of docenten vergeten of examens missen. Ze besteden doorgaans veel meer tijd aan studeren dan andere studenten, maar hun cijfers weerspiegelen deze inzet niet altijd.
ADHD type 2; Hyperactieve/impulsieve type. Het hyperactieve/impulsieve type is wat de meeste mensen zich voorstellen als ze aan ADHD denken: iemand die tegen de muur stuitert, niet in staat stil te zitten of stil te zijn. De symptomen zijn meestal gelinkt aan kinderen, maar studenten en volwassenen kunnen ook hyperactief-impulsief gedrag vertonen. Om met dit type te worden gediagnosticeerd, moeten studenten ten minste zes van deze symptomen vertonen:
  • Onrustig of beweeglijk gedrag, meestal met handen of voeten.
  • Heeft moeite om lang te blijven zitten.
  • Voortdurende rusteloosheid.
  • Overmatig praten.
  • Onderbreekt anderen met regelmaat.
  • Moeilijkheden om hun beurt te wachten of in een rij te wachten.
  • Handelt alsof ze worden aangedreven door een motor, niet in staat om uitbarstingen te beheersen.
  • Flapt vaak antwoorden eruit voordat de vragen helemaal is gesteld.
Hyperactieve/impulsieve types hebben vaak moeite om de lessen te doorstaan ​​en zijn waarschijnlijk de student die met zijn pen zit te klikken, met zijn voet tikt of constant gaat verzitten op zijn stoel. Ze kunnen ook andere studenten of zelfs de docent overmeesteren, regelmatig colleges onderbreken, over studiegenoten heen praten of andere studenten niet de kans geven om vragen te stellen of te beantwoorden. Samenwonen met huisgenoten kan ook moeilijk zijn voor deze studenten, omdat ze zich soms niet bewust zijn van sociale grenzen wanneer ze een (kleine) ruimte met anderen delen.
ADHD type 3; Gecombineerde type. Zoals de naam doet vermoeden, vertonen studenten met een gecombineerd type ADHD ten minste zes symptomen van onoplettendheid en ten minste zes symptomen van hyperactiviteit en impulsiviteit. Als gevolg hiervan kan studeren moeilijk zijn en kunnen cijfers eronder lijden omdat deze studenten het moeilijk vinden om zich te concentreren, stil te blijven, informatie vast te houden en te multitasken of georganiseerd te blijven. Het gecombineerde type is de meest voorkomende vorm van ADHD.

Obstakels tijdens het studeren.

Organisatie. Wanneer je de informatie of het lesoverzicht van je vak ontvangt, noteer of vul inleverdata in voor álle opdrachten en projecten, evenals alle examendata op één centrale kalender zodra je thuiskomt. Door deze belangrijke informatie op één kalender voor alle lessen en vakken te hebben, kun je fouten voorkomen en hoef je belangrijke details niet te vergeten.

Als het gaat om het maken van aantekeningen, kan de organisatie het vermogen om nieuwe informatie te begrijpen en vast te houden maken of breken. Je kunt alles opschrijven wat de docent zegt, maar dat kan het erg lastig maken om de belangrijkste thema’s en onderwerpen te identificeren en te onthouden.

Om dit probleem te voorkomen, ga je vooraan in de klas zitten. Hierdoor heb je minder afleiding. Probeer daarnaast verschillende technieken uit wat betreft het maken van aantekeningen. Wat voor jou het beste werkt, ligt ook aan je leertype. De vorm die je gebruikt, zou je moeten helpen snel te ontdekken wat belangrijk is om te noteren. Probeer daarom meerdere technieken uit, om te kijken wat bij jouw type leren past.
Executieve vaardigheden. Middelbare scholieren met ADHD kunnen meestal op hun ouders vertrouwen om activiteiten bij te houden, hen aan belangrijke dingen te herinneren en te helpen als er iets mis ging op school. Als student zijnde heb je echter minder toegang tot je ouders, vooral als je op kamers zit. Een ADHD-coach of psycholoog die is opgeleid in Cognitieve Gedragstherapie (CGT) kan je helpen je executieve functies te verbeteren en je op weg te helpen naar succes. De meeste mbo’s en hogescholen hebben een adviescentrum dat een adviseur of studieondersteuner zou moeten kunnen bieden, maar soms kun je ook via je ziektekostenverzekering een professional in de buurt vinden om je hierbij te helpen.
Uitstelgedrag.
Uitstelgedrag is vaak een mentale blokkade, wat betekent dat er cognitieve gedragstechnieken zijn die studenten met ADHD kunnen helpen deze blokkade te doorbreken. Probeer taken op te splitsen in hapklare brokken en geef jezelf stapsgewijze deadlines. Als je bijvoorbeeld een essay moet schrijven, geef jezelf dan één deadline om het lezen en onderzoek te voltooien en een andere deadline om het essay te schrijven. Je kunt dit nog verder opsplitsen door jezelf meerdere schrijfdeadlines te geven, zoals een voor de eerste twee pagina's, een andere voor de volgende twee enzovoort totdat je de opdracht hebt voltooid. Dit kan vooral goed werken voor degenen die het beste werken onder druk.
Vergeetachtigheid en verveling. Multimodaal leren is een van de meest effectieve methoden voor ADHD’ers met dit probleem. Het is een creatief leerproces dat auditieve, visuele en tactiele leertechnieken combineert. Bijvoorbeeld: een markeerstift gebruiken tijdens het lezen, rondlopen tijdens het lezen, studeren met een klasgenoot of luisteren naar de audioversie van een boek tijdens het sporten. Verken verschillende technieken om te ontdekken wat je helpt tegen verveling tijdens het studeren.

Om het geheugen te verbeteren en informatie beter vast te houden - en om te voorkomen dat je materiaal moet stampen en opnieuw moeten leren voor een tentamen - reserveer elke dag wat tijd om notities door te nemen. Je kunt ook aantekeningen bekijken met een klasgenoot of jezelf opnemen terwijl je je aantekeningen leest als je een sterkere auditieve leerstijl hebt.
Motivatie. Beloningen zijn vaak de meest effectieve motivator voor mensen met ADHD. Als goed presteren op een toets of het behalen van een 10 op een essay niet genoeg is om je gemotiveerd en gefocust te krijgen, vraag jezelf dan af: "Wat zou mij wel motiveren?". Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: "Ik studeer drie uur en ga dan koffie halen", of "Na twee uur studeren kan ik een aflevering van mijn favoriete tv-programma kijken."
In slaap vallen. Maak er een prioriteit van om elke nacht van de week een consistent slaapschema en een routine te behouden. Zet alle elektronica een tot twee uur voor het slapengaan uit, want de felle lichten van computers en smartphones houden je lichaam wakker door de aanmaak van melatonine te verminderen. Mocht je hier moeite mee hebben, zet dan een alarm en neem van tevoren wat melatonine tabletten in als je dit zelf te laat aanmaakt.
Wakker worden. Stel meerdere wekkers in om wakker te worden. Zoek uit hoe lang je 's ochtends nodig hebt om je klaar te maken en creëer een routine om je op het goede spoor te houden. Je kunt zelfs programmeerbare herinneringen op je telefoon gebruiken of een afspeellijst instellen die precies zo lang duurt als de hoeveel tijd die je nodig hebt om je 's ochtends klaar te maken. Als je dit keer op keer speelt, kunnen je hersenen op natuurlijke wijze leren welk nummer bij welke stap in je routine past om je in beweging te houden.

Nawoord.

Naast deze tips hebben studenten bij wie de diagnose ADHD is gesteld door een professional, ook toegang tot bepaalde accommodaties op school, zoals extra tijd bij toetsen of hulp van een zorgondersteuner van school. Om van deze accommodaties gebruik te maken, moet je je school op de hoogte stellen van jouw diagnose. Ik wil hierbij nadrukkelijk aangeven dat je hier zeker gebruik van kunt maken! Je kunt je misschien schamen, omdat anderen geen hulp nodig hebben, maar uiteindelijk zit jij op school voor jouzelf, en wil je daar natuurlijk het beste van maken. Schroom dus niet om van de hulp gebruik te maken.
0
Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 17 dec 2021
0
242
0

Recente en relevant artikelen