Unschooling
Veel mensen denken ten onrechte dat unschooling betekent dat je kind de hele dag op de bank voor een scherm hangt. Maar dat is niet waar. Natuurlijk zullen er zulke dagen zijn, maar heus niet allemaal. Unschooling heeft een zeer negatieve klank omdat iedereen is opgegroeid met naar school gaan. Je moest naar school of je wilde of niet en het werd ook als een voorrecht aangeprezen. Je moest blij zijn dat je naar school kon, want dat was een goed iets. Beter dan de kinderen die vroeger met hun ouders naar de fabriek moesten om te werken, de kinderarbeid? Maar wist je dat scholen zijn ontworpen om goede harde werkers te maken? Volgers. Iemand die geen vragen stelt maar doet wat er van hem verwacht wordt. Eerst door de leraar op school, later door zijn baas.
John Holt
John Holt was jarenlang een conventionele opvoeder die in tal van exclusieve privéscholen heeft gewerkt. Hij had nooit voor leraar gestudeerd en had geen diploma. Zijn onderwijsfilosofie is nu echter wereldberoemd en is gebaseerd op persoonlijke observaties, lezen, ervaringen en gesprekken met kinderen, maar ook met volwassenen die dat niet deden. John Holt merkte op dat kinderen van nature een aangeboren leergierigheid hebben, iets wat niet aangeleerd kan worden. Integendeel, hij zag hoe het onderwijs dit natuurlijke leerproces door naar school te gaan blokkeerde. Op de scholen leren kinderen dat er een begin- en eindtijd is om iets te leren, wat absurd is, want leren gaat gewoon door. Maar niet in de vorm van werkboeken, saaie theorie en verplichte toetsen.
Heeft een baby melk leren drinken en later leren kruipen, lopen, praten? Ja, dat heeft hij, maar niet omdat iemand hem dat heeft geleerd. Hij deed het allemaal zelf. Natuurlijk leerde hij praten door je te horen praten, door geluiden te horen en deze te associëren met gedrag, gebaren en materialen. Maar niemand dwong die baby om op dat moment te praten, kruipen, lopen. Hij deed het zelf in zijn eigen tempo, als hij er klaar voor was.
Volgens John Holt is iedereen, rijk of arm, perfect in staat om te leren. Sinds de mens bestaat, hebben kinderen het zelf geleerd door te kijken hoe hun ouders het doen. Denk maar aan eten zoeken, jagen, koken en genieten. Pas halverwege de 19e eeuw zijn voorstanders van universeel leerplichtig onderwijs erin geslaagd kinderen van de echte wereld te scheiden en kinderen te laten leren in speciale klaslokalen van leraren die hen controleren, voorspellen, belonen en straffen voor wat ze doen. Leerplan vereist.
Wiskunde en unschooling
Een vraag die veel mensen bezighoudt, is ongetwijfeld wiskunde. Hoe kan een kind deze belangrijke onderwerpen zelfstandig leren? Je zult er versteld van staan hoeveel een kind uit zichzelf leert. Het hangt er een beetje van af hoeveel die vakken hem interesseren, maar wiskunde vind je bijvoorbeeld overal om je heen. Koken en bakken vereist wiskunde, bouwen vereist wiskunde, betalen in de winkel vereist wiskunde, enzovoort. Stel jezelf de volgende vraag: 'Hoeveel van wat je op school hebt geleerd, gebruik je nu in je dagelijks leven of ben je het misschien al helemaal vergeten?' In het laatste geval betekent het dat het onderwerp je niet interesseerde en dat je het nu amper gebruikt. Bovendien is de technologie tegenwoordig al zo ver gevorderd dat bijna iedereen zijn rekenmachine op zijn smartphone gebruikt. Hetzelfde geldt voor lezen. Het ene kind heeft helemaal geen moeite met lezen, het andere kind doet er jaren over om te lezen. Wist je dat een kind veel leert als je het regelmatig, dagelijks voorleest? De taal, de klanken, de betekenis en het lezen zelf. Als de tijd rijp is, zal je kind willen lezen.
Deschoolen
Om aan unschooling te doen, moet je eerst deschoolen. Deschooling betekent alles loslaten wat je tot nu toe over school hebt geleerd. Alles. Je moet van het hele schoolidee af. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het is je zo aangeleerd. Maar het is de enige manier om het natuurlijke leerproces van je kind weer op de rails te krijgen, de natuurlijke nieuwsgierigheid van je kind. School heeft dat proces geblokkeerd en nu moet het dat opnieuw gedeblokkeerd worden. Dit is een kwestie van tijd. Bij sommige kinderen komt dit veel sneller terug dan bij andere, maar dit proces is niet bedoeld om te forceren. Unschooling gaat over mogen en willen, niet moeten.
Unschooling is het nauwlettend observeren van je kind. Kijk waar de interesses liggen en motiveer het kind om hier meer over te leren. Als een kind zich bijvoorbeeld verveelt, proberen ouders dingen voor te stellen om te doen, maar het is beter om het je kind alleen te laten doen. Stel niets voor, observeer gewoon goed. Het is tijdens dit moment van verveling, dat creativiteit geboren wordt. Je kind zal zelf dingen gaan doen om zichzelf te vermaken. En daar liggen zijn interesses. Je hoeft niet rijk te zijn, maar het is wel belangrijk dat er voldoende aanbod is, zodat je kind kan ontdekken wat hij graag doet en wat niet. Mijn kind heeft bijvoorbeeld een hekel aan knutselen en experimenteren, dus je zult bij mij thuis nauwelijks knutsel- en experimenteerartikelen aantreffen.
Denk ook na over hoe je kind is en hoe het informatie het beste opneemt. Als je een visueel kind hebt, zorg je voor beeldmateriaal: prentenboeken, afbeeldingen, video's, films, documentaires en natuurlijk het leven zelf. Als je een kind hebt dat kinetisch is, zorg je ervoor dat het kind veel zelf kan doen. Laat je kind zijn eigen keuzes maken en betrek hem overal bij want zo leren ze, door te zien en te ervaren.
Hoe motiveer je je kind om te leren?
- Door zelf dingen te doen en hem erbij te betrekken (koken, huishouden, tuinieren, boodschappen doen, betalen, etc.).
- Door ervoor te zorgen dat er voldoende aanbod is dat aansluit bij zijn interesses (boeken voor een kind dat graag leest, documentaires voor een kind dat liever kijkt, knutselspullen voor een creatief kind, enzovoort).
- Door fieldtrips te doen (wandelen in de natuur, dieren en planten zoeken, naar het bos, naar de zee, het museum, begeleide of ongeleide rondleidingen, etc.)
- Door samen dingen te doen (samen kleuren, puzzelen, een bordspel spelen, etc.).
Is unschooling legaal?
In veel landen is er wel leerplicht, maar geen leerplicht. Dit betekent dat je kind niet naar school hoeft, maar dat je verplicht bent ervoor te zorgen dat je kind leert. Niet al deze landen zijn echter positief over dit type onderwijs. Het is het beste om dat te controleren om problemen te voorkomen. Zo zijn er landen waar je kind verplichte toetsen moet maken en waar je een inspectie krijgt (die graag schoolmethodes met werkboekjes zien). Maar er zijn ook landen en staten, zoals in Amerika, waar vaak aan unschooling wordt gedaan. Wist je dat er verschillende universiteiten in Amerika zijn die unschoolers aanmoedigen? Unschoolers leren omdat ze WILLEN leren, niet omdat ze MOETEN leren. En daar zit het grote verschil. Als je iets leert dat je wilt leren, leer je het veel sneller en beter en onthoud je het veel beter.
"…the purpose of school is not to give them a useful life in adult society, but to keep them out of it." - John Holt
Comments
- 5 dec
- Hide replies (1)
1- 5 dec
- Hide replies (1)
0- 5 dec
0- 1 dec
- Hide replies (1)
1- 1 dec
0- 1 dec
- Hide replies (1)
1- 1 dec
1