Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Wonder op de werkvloer

Hoe een pandemie ons kantoorprobleem deed oplossen.

Geschreven door Chantal Louise
Gepubliceerd op: 2 juni 2021
7
71
7
Afbeelding door Brooke Cagle via Unsplash

Vereende krachten

In maart 2020 gebeurde er een wonder. Natuurlijk was er in die periode doffe ellende met het virus-dat-niet-genoemd-mag-worden. Daar was de magie ver te zoeken. Toch gebeurde er ook iets positief opmerkelijks.

Ik heb het niet over het dagelijkse snufje elfenstof. Nee, gecombineerde krachten moeten wel aan het werk zijn geweest om een probleem van kosmische proporties op te lossen. De geesten van het verleden, heden en de toekomst kwamen bij elkaar. Gandalf ging op bezoek bij Merlijn. Vadertje Tijd had overleg met Klaas Vaak. De goede fee had een tijdelijke wapenstilstand met de boze heks. De Noord- en Zuidpool spiegelden zich aan de maan. De planeten kwamen op een rechte lijn. De leylijnen werden geactiveerd. Langzaam verenigden zich alle krachten om het onmogelijke te bewerkstelligen. Moeder Aarde slaakte nog maar eens een zucht en onderging het allemaal met hoop in haar vurige hart.
Wat gebeurde er dan allemaal?

Van de een op andere dag gingen we massaal thuiswerken.

Een loft op kantoor

Nu schiet je misschien in de lach. Thuiswerken en kosmische proporties? Doe normaal! Daarom even terugspoelen naar eind 2019, begin 2020. Hele teambijeenkomsten hadden we op mijn werk aan de universiteit over hoe we in vredesnaam al onze nieuwe collega’s gingen huisvesten op hetzelfde stukje vierkante meters. Met dezelfde arboregels. En dezelfde kamerstructuur. Of we niet vrijwillig afscheid wilden nemen van onze vaste vrije dagen. “Waarom heeft die een grotere kamer dan ik? Zet daar dan maar lekker een bureau bij!” Konden we niet met flexibele werkplekken en clean desk aan de slag. Intekenlijsten. Verschuiving van werkuren. Ploegendienst. Treincoupés in het gangpad. Er is letterlijk gesproken over het toevoegen van een loft in elk kantoor, om zo een extra persoon in het luchtledige kwijt te kunnen. Die vierkante meters gebruikten we toch niet. We deden er grappig over, maar stiekem meenden we het wel een beetje.

Online aanwezig

Maar wat dan als we wat vaker thuis gingen werken en een werkplek zouden delen. Thuiswerken? Nee, dat was zeker geen structurele optie. Aanwezigheid, dat was pas gewenst. Hoe moest dat anders met alle vergaderingen op dinsdag en donderdag? Iedereen moest fysiek aanwezig zijn, want alleen dan kon er aangeklopt worden voor direct te verlenen diensten. Of je ergens geconcentreerd mee bezig was op dat moment of niet. Online aanwezigheid werd voorzichtig geopperd en direct afgeschoten. Daar waren wij en de maatschappij echt nog lang niet op ingericht. Er moest wel heel wat gebeuren om dat voor elkaar te krijgen. We kwamen er niet uit. Er werd een werkgroep opgericht die er nog maar een keer naar moest kijken.

Nieuwe inzichten

Fast forward naar maart 2020. Oké, we hadden misschien een weekje of twee nodig om onze draai te vinden, verbinding te verbeteren en systemen in te richten. Voor het gemak laat ik alle andere aspecten die de nieuwe thuissituatie met zich meebracht buiten beschouwing. Die was niet voor iedereen ideaal. En ook voor die nieuwe collega’s is het een hele gekke start geweest op de nieuwe, hetzij bekende, thuiswerkplek. Maar toch, het was een kwestie van mijn laptop aanzetten en hup, werk. Het ging gewoon door. Sterker nog, waar we normaal al geen misselijke werkdruk ervaren, was deze nu verdrievoudigd. En dat allemaal vanuit huis. Binnen no-time hadden we online bijpraat sessies met het team en begon mijn dag standaard met een werkoverleg met mijn twee vaste collega’s. Vergaderingen, hoorzittingen, beroepszaken, het kon allemaal online. We dronken virtueel koffie en zetten onze schouders eronder.

Opgelost

Sindsdien is dat hele huisvestingsprobleem geen probleem meer, hebben we thuis flexibele werkuren ingericht, weten de mensen ons gewoon te vinden en zijn de vergaderingen korter en efficiënter. Als dat geen wonder is, dan weet ik het niet meer. Natuurlijk is deze situatie ook niet ideaal. Wat we hiervan hebben mogen leren is dat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft. Dat er combinaties van werkvormen mogelijk zijn. Dat we zelf de regie kunnen hebben over onze werkdag. Dat we genoeg middelen hebben om dat voor elkaar te krijgen. Dat het werk gewoon wordt gedaan. Misschien mogen we vanaf september weer als team tegelijk op de werkvloer aanwezig zijn.  En dat team heeft dan een verandering ondergaan. Al die problemen van toen, waar hadden we het toch allemaal over? Moeder Aarde heeft stiekem een klein glimlachje op haar gelaat.
Heb jij een ook een voorbeeld hoe de pandemie iets in positieve zin heeft veranderd op je werk? Ik ben benieuwd!
7
Geschreven door Chantal Louise
Gepubliceerd op: 2 juni 2021
7
71
7

Comments

  • 5 juli
  • 1
Ik mag hopen dat de mogelijkheid tot thuiswerken een blijvertje zal zijn...
  • 5 juli
1
  • 7 juni
  • 1
Heel leuk geschreven, ik had in het begin inderdaad het idee dat het een heel andere kant uitging maar het klopt dat sommige zaken zoals thuiswerk anders nooit zo'n boost zou gekregen hebben. Graag gelezen.
  • 7 juni
1
  • 6 juni
  • 1
Het zelf bepalen van je werkuren en niet vast gekluisterd zitten op een stoffig kantoor lijkt mij al een hele vooruitgang. Maar helaas, als iemand die werkt in de evenementen sector ben ik net als vele zonder werk gevallen.
1
  • 6 juni
  • 0
En dat is helaas helemaal niet leuk, ik hoop dat je snel weer aan de slag kan!
  • 6 juni
0
  • 3 juni
  • 1
Sinds vandaag is mijn kantoor fulltime thuis of waar ik eigenlijk ook wil, want sinds gister ben ik volledig zelfstandig ondernemer #proud
1
  • 3 juni
  • 0
Gefeliciteerd! Heel veel leuke werkuren toegewenst!
  • 3 juni
0
  • 2 juni
  • 2
Toch nog iets positiefs aan de pandemie!
  • 2 juni
2

Recente en relevant artikelen