Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Hoe optimaliseer je je LinkedIn profiel? Tips om goed voor de dag te komen.

Ik weet dat LinkedIn behoorlijk verwarrend kan zijn als het gaat om sociale netwerkplatformen. Als we bijvoorbeeld naar Facebook en Instagram kijken, dan zijn die meteen heel begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Bij LinkedIn kan dat anders zijn. Want wat doe je met je profiel? En waarom is het überhaupt belangrijk om een LinkedIn-profiel te hebben? In dit artikel leg ik het uit.

Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 16 juli 2021
7
102
6
Afbeelding door Souvik Banerjee via Unsplash

Wat is LinkedIn nou precies?

LinkedIn is een sociaal netwerk voor professionals. Het is dé plek waar je kunt communiceren met mensen met wie je hebt gewerkt, waarmee je wilt werken of misschien wel professioneel wat van wil leren. Het verschilt daarin met Facebook, wat begon als netwerk schoolgenoten en vrienden, en wat nu vol zit met boomers. Ook verschilt het van bijvoorbeeld Instagram, waar je met name contact legt met vrienden en gelijkgezinden, door middel van het delen van foto’s en story’s.

Nee, LinkedIn is echt bedoeld om te kunnen connecten op werkgerelateerd vlak. Zoals ik net al zei, wordt het vooral gebruikt om een netwerk op te kunnen bouwen op professionele basis, dus met mensen waar je mee hebt gewerkt, je huidige collega’s, of mensen die jou professioneel inspireren of waar je graag voor zou willen werken. Daarnaast kun je werkgerelateerde artikelen lezen, vacatures bekijken en is het dé ruimte om jouw werk, werkverleden en professionele interesses on display te zetten.

Het is de beste plek om al je werkervaring te documenteren, samen met alle opleidingen, cursussen die je voltooit of vaardigheden en expertise die je opdoet tijdens het werk of tijdens je studie. Weet je hoe frustrerend het is als je je ervaring in een cv van één pagina probeert te proppen? Op LinkedIn zijn er geen limieten. Het is visueel, dynamisch, aanpasbaar. Je kan je bijvoorbeeld concentreren op de expertise en ervaring die voor jou het belangrijkst zijn (en in overeenstemming zijn met je carrièredoelen). Hoe dieper je je verdiept in het aanpassen van je LinkedIn profiel, hoe beter je er gebruik van kunt maken.

Waarom jij een profiel op LinkedIn nodig hebt.

Misschien zie je nog niet helemaal de noodzaak in om een LinkedIn profiel aan te maken of te optimaliseren. Maar ik kan je zeker wel aanraden om dit toch te doen, vooral als je op zoek bent naar een nieuwe carrièrekans. Waarom? Ik leg het je uit!

Het is de toekomst van het zoeken naar werk. De grootste (of in ieder geval meest populaire) reden waarom mensen LinkedIn gebruiken, is voor het zoeken naar werk of, aan de andere kant, het vinden van mensen om aan te nemen. In een recente peiling gaf 87% van de recruiters aan dat ze LinkedIn gebruiken om kandidaten te vinden. Daarom wil je dus aandacht besteden aan jouw profiel.

Het is een gemakkelijke manier om met andere professionals in contact te komen. Maar zelfs als je geen nieuw werk zoekt, kan het platform je op andere manieren helpen. Omdat LinkedIn het grootste online professionele netwerk is, brengt het miljoenen mensen (letterlijk) binnen digitaal bereik. Je kunt LinkedIn gebruiken om mensen te vinden voor informatieve artikelen, op de hoogte te blijven van wat er gebeurt bij bedrijven die je interesse hebben, of gewoon in contact blijven met het netwerk dat je tot nu toe hebt verworven.

Je kunt het gebruiken om je werkgeschiedenis in jouw voordeel samen te stellen. Als van richting wil veranderen, of dat nu betekent dat je een leidende rol krijgt bij je huidige bedrijf of volledig van bedrijfstak verandert, kun je LinkedIn gebruiken om te pronken met de kwalificaties die jou een ideale kandidaat maken voor de functies die jij zoekt en niet voor de rol die je nu hebt.

Het helpt je een online brand op te bouwen. LinkedIn is een geweldige manier om een online aanwezigheid op te bouwen. Steeds meer werkgevers en recruiters zullen je googelen als jouw cv hun aandacht heeft getrokken. Meestal is je LinkedIn-profiel een van de eerste zoekresultaten die wordt weergegeven. Het opbouwen van een sterk profiel is een geweldige manier om een duidelijk professioneel brand te vestigen, zonder dat er internetkennis vereist is.

Optimaliseer jouw profiel.

Je wil dus dat jouw profiel, net zoals je cv, zo goed mogelijk uit de verf komt. Ik heb daarom drie stappen voor je die je kunt nemen om hiermee aan de slag te gaan. Loop ze allemaal door, zodat je LinkedIn profiel helemaal klaar is voor jouw professionele take-off!

Stap 1: Voeg een professionele foto toe. In tegenstelling tot cv's, die er min of meer hetzelfde uitzien op het bureau van een recruiter, stelt uw LinkedIn-profiel u in staat om dynamischer en visueler te worden. De eerste en gemakkelijkste manier om hiervan te profiteren, is door een professionele portretfoto aan je profiel toe te voegen. Er zijn bedrijven die deze foto's voor je maken als je geen toegang hebt tot iemand die een goede foto van je kan nemen, maar de meeste mensen hebben wel iemand in hun kringetje die een mooie foto kan trekken. Door een foto toe te voegen, geef je mensen die jouw LinkedIn-profiel bezoeken een multidimensionale indruk van wie jij bent. Plots ben je niet zomaar een anonieme sollicitant. Je bent een vriendelijk gezicht.

Stap 2: Trefwoorden toevoegen. De zoekfunctie is enorm belangrijk voor recruiters. Lang voordat ze daadwerkelijk een vacature plaatsen op LinkedIn en andere vacaturesites, zullen veel recruiters van bedrijven een kijkje nemen om te zien of er profielen passen bij de ervaring die ze zoeken. Dit doen ze door op LinkedIn op bepaalde trefwoorden te zoeken. Door deze trefwoorden aan je profiel toe te voegen, kun je profiteren van die zoekopdrachten. Het is passief zoeken naar werk op zijn best: gebruik de juiste zoekwoorden en de recruiters komen naar jou toe.

Maar hoe doe je dit dan? Begin door zelf de LinkedIn-zoekopdracht te gebruiken. Zoek je ideale functietitel op en zoek naar andere profielen die verschijnen. Bekijk vacatures voor vergelijkbare functies in je vakgebied. Welke trefwoorden verschijnen keer op keer? Soms helpt het om die berichten af ​​te drukken en de gebruikte trefwoorden daadwerkelijk te markeren, zodat je patronen kunt visualiseren.

Stap 3: Schrijf een geweldige samenvatting. Te vaak zie ik mensen die hun samenvattingsgedeelte (ook wel “info” genoemd) helemaal overslaan of er nauwelijks over nadenken. Grote fout. Je info is een andere gelegenheid om je profiel menselijker te maken en jezelf onvergetelijk te maken voor recruiters. Concentreer je op het verkopen van jezelf, met name de eigenschappen die jou uniek maken.

Wat is je passie, je motivatie? Wat wil je nu doen en waarom? Door je te concentreren op het schrijven van een op waarden gebaseerde samenvatting (dat wil zeggen wat jij aan een team of bedrijf zou toevoegen), trek je meer aandacht. Je kunt dit gedeelte ook gebruiken om je te concentreren op wat je wilt doen, waarbij je al het werk dat je hebt gedaan dat je niet wilt doen in toekomstige functies, bagatelliseert.

Hoe gebruik je LinkedIn?

Hoe je LinkedIn gebruikt, hangt af van waar je je in je carrière bevindt. Als je actief op zoek bent naar een nieuwe baan, wil je LinkedIn op een aantal specifieke manieren gebruiken. Hier is hoe:

Stap 1: Volg bedrijven. Waar je naar op zoek bent, is een bedrijf waar je dol zult zijn op het werk waarvoor je wordt aangenomen, maar waar je ook door kan groeien als je dat zou willen. Doe dus wat onderzoek naar bedrijven waarvan jij denkt dat je er graag voor zou willen werken. Dit kun je doen via LinkedIn, maar ook via bijvoorbeeld hun eigen website. Volg die bedrijven dan op LinkedIn om op de hoogte te blijven van nieuws, grote evenementen en natuurlijk nieuwe vacatures.

Stap 2: Maak contact met werknemers. Je kunt via LinkedIn mensen bestuderen die werken in functies die jou interesseren (of die bij bedrijven werken die jouw interesse hebben), en vervolgens contact met hen opnemen op LinkedIn om een telefoongesprek of koffiedate af te spreken om met hen over hun werk te praten. Belangrijk bij dit is: je vraagt ze niet om een baan. Je vraagt ze om inzicht omdat je bewondering hebt voor wat ze doen. Hoe meer je over het werk leert, hoe meer je weet wat goed voor jou is - en hoe je een baan kunt vinden om precies dat te doen.

Stap 3: Vacatures zoeken. Het meest voor de hand liggende voordeel van LinkedIn voor werkzoekenden is natuurlijk de enorme database met vacatures bij verschillende bedrijven. Die zoekbalk is er niet voor niets. Gebruik het om banen te vinden bij talloze bedrijven. Bij sommige kun je zelfs rechtstreeks via LinkedIn solliciteren, waarbij je je LinkedIn-profiel als je cv indient. Vergeet niet om op maat een sollicitatiebrief te schrijven voor elke vacature waarop je solliciteert - je mag nooit bulksgewijs solliciteren op elke vacature die je interessant lijkt.

En verder.

Als je van je baan en bedrijf houdt (of gewoon nog niet klaar bent om iets anders te zoeken), is LinkedIn nog steeds een geweldige plek om je carrière op te bouwen. Houd je profiel up-to-date, zodat je direct kunt solliciteren als er een geweldige functie op je pad komt. Maar daarnaast zou je LinkedIn ook moeten gebruiken om artikelen te posten, te reageren op andermans artikelen en in het algemeen deel te nemen aan artikelen die jouw netwerk plaatst of deelt. Je leert steeds meer over je vakgebied en branche door een beetje tijd te besteden aan het verbinden.

Vergeet ook niet om mensen toe te voegen die je ontmoet op netwerkevenementen of zelfs “koude contacten” als hun werk je interesseert. Je weet nooit wanneer je misschien weer contact met hen wilt opnemen over een mogelijke kans.

Veel mensen vinden een baan die ze leuk vinden, voelen zich op hun gemak en vergeten hun LinkedIn voor een paar jaar. Als je je ertoe zet om actief te blijven op LinkedIn (en je profiel ook up-to-date te houden), bevindt je je in een veel betere positie dan degenen die dat niet doen. Je hebt ook een sterk profiel voor het geval er een recruiter op je afkomt terwijl je niet actief op zoek bent. Soms duiken de beste kansen gewoon ineens op. Ik raad je aan het volgende te doen om op de hoogte te blijven van je account:
  • Stel een kalenderherinnering in om in je info en ervaring elke zes maanden bij te werken met nieuwe updates die je hebt gedaan in uw carrière of vaardigheden die je hebt verkregen (het bijhouden van een werkdagboek helpt hierbij).
  • Maak LinkedIn een onderdeel van je wekelijkse leesvoer. Wanneer je deze website bezoekt, moet je daarna bijvoorbeeld ook wat tijd besteden aan het lezen van artikelen op LinkedIn die gedeeld zijn door je netwerk. Reageer er gelijk op, en je bent all set.
7
Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 16 juli 2021
7
102
6

Comments

  • 31 juli
  • 0
Bedankt voor het advies!
  • 31 juli
0
  • 19 juli
  • 0
Goede tips!
  • 19 juli
0
  • 18 juli
  • 1
Altijd handig om te weten. Bedankt voor de tips.
  • 18 juli
1
  • 16 juli
  • 1
Heel erg interessant! Handige tips. Ik kom hier zeker naar terug :)
  • 16 juli
1
  • 16 juli
  • 1
Leuk artikel met heel veel interessante tips. Goed geschreven.
  • 16 juli
1
Laad meer

Recente en relevant artikelen