Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Je communicatieplan op één A4-tje

Aandacht voor onze organisatiedoelen en het liefst via een efficiënte werkwijze. Dat willen we allemaal wel. Of het nu om een kortstondig project gaat of een meerjarenplan... Met deze opzet blijf je lachen!

Geschreven door Robert Arnoldy
Gepubliceerd op: 29 sep 2021
2
111
0
communicatieplan
communicatieplan

Keuzestress communicatieplan

Voor de vertaling van marketingdoelen naar een concrete communicatiestrategie bestaat er een woud aan theorieën en plannen van aanpak. Hieronder een serieuze poging om je keuzestress én de oplossingen terug te brengen tot de essentie...

De oplossing voor je communicatieaanpak ligt verscholen in een simpel format voor je communicatieplan. Format voor je communicatieplan. Daarbij maak je natuurlijk het liefst de beste keuzes voor de onderneming of je project. Je kunt het format gebruik als een invuloefening waarbij je je zoveel mogelijk beperkt tot de korte feiten. Anders schiet je zo van je A4-tje af...

In 11 stappen naar de oplossing met dit format

1. Inleiding
Omschrijf bondig de redenen en uitgangspunten voor je plan. Dat is zeker handig voor de lezer en het management.

2. Analyse

- Organisatie/afdeling/project/thema

- Communicatie


3. Organisatie van de communicatie

Hoe denk je je plan uit te voeren. het gaat hier om mensen, afdelingen, samenwerkingen en afhankelijkheden.


4. Doelgroepen

Wie wil je met je communicatie bereiken intern en extern maar ook mogelijke rollen van het netwerk. Werk bij complexiteit met de ringen van invloed.


5. Doelstelling

Wat wil je met je communicatie-inspanningen bereiken. Klassiek is een hanteerbare indeling in kennis, houding en gedrag.


6. Strategie

Wat is de manier of methodiek waarop je je communicatie voor het voetlicht wilt brengen.

Dis is in feite een mix van welke boodschap je aan welke doelgroep en op welke manier je over wilt brengen om je communicatiedoelstellingen te realiseren. Wees creatief!


7. Boodschap

Wat wil je concreet vertellen? Werken met kernboodschappen is ook heel handig.


8. Inzet middelen

Welke middelen gebruik je, zet je in om je boodschap over te brengen op je doelgroep(en) en je doelen te bereiken?


9. Budget

Tja, dit is vaak de bottleneck voor haalbare, realistische plannen...


10.Communicatiekalender/planning

Hoe ga je je plannen realiseren en in welke tijd. Dit kan je in een tabel naast elkaar plaatsen met de onderdelen planning, communicatiemiddel/-uiting, doel, boodschap en helemaal rechts: de actiehouder! Het is net een draaiboek voor een trouwerij he...

11.Onderzoek en evaluatie

Probeer altijd je doelstellingen te borgen en meetbaar te maken. Dat helpt je zeker ook bij je evaluatie want wanneer is de communicatie anders geslaagd te noemen?

Communicatieplan klaar? Printen maar!

Het liefst dus op 1 A4-tje en alleen een pdf-je maak is wel zo duurzaam natuurlijk. Ik hoor graag in een reactie of een kopje koffie of je hiermee uit de voeten kunt. Anders help ik je graag met de opzet. Dat drukt dan wel een beetje op je budget maar verdient zich zelf weer terug hoor. 'Smile'...
2
Geschreven door Robert Arnoldy
Gepubliceerd op: 29 sep 2021
2
111
0

Recente en relevant artikelen