Artikel.nl




Waarom is een sollicitatie nabellen goed

Je kent het vast wel, je hebt een vacature gezien maar je hebt nog onduidelijkheden/vragen. Deze onduidelijkheden kun je voor lief nemen en de sollicitatie toch de deur uitdoen. In dit artikel lees je waarom het verstandig kan zijn om te bellen en vind je tips.

Geschreven door Ryan Wesley
Gepubliceerd op: 14 juni 2021
7
34
14
Afbeelding door Thomas Boulay via Unsplash

Waar moet je op letten tijdens het gesprek?

Vraag naar degene die gaat over de sollicitaties, of vraag naar de desbetreffende persoon die vermeld staat in de vacature. Mocht de betreffende persoon niet aanwezig zijn, vraag dan wanneer je het beste terug kunt bellen. Krijg je de persoon aan de lijn, vraag dan of het gelegen is dat je belt. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • Kun je meer vertellen over de inhoud van de functie?
  • Is het mogelijk om de functieomschrijvingen te mailen?
  • Hoe groot is de afdeling waar je komt te werken?
  • Heeft het zin om te reageren, gezien mijn achtergrond qua opleidingen?
  • Hoe verloopt de procedure?
  • Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf?
  • Gaat het om een tijdelijk of een vast contract?
  • Hoe is de sfeer onder de collega's?
  • Slaat de functie op veel zelfstandig werk of in teamverband?
  • Welke werkzaamheden nemen het grootste deel van de dag in beslag?
  • Liggen er uitdagingen in het werk?

Tips

Do's
Zodra je belt is de beoordeling begonnen. Een goed bedrijf noteert je naam en als er eventueel een brief ontvangen wordt van je, wordt dit erbij vermeld.
  • Spreek duidelijk en niet te snel in ABN.
  • Voorkom stopwoordjes.
  • Spreek met een opgewekte toon en toon interesse.
  • Houd je woordkeus en zinsbouw kort en eenvoudig.
  • Slim is als je toch een brief gaat schrijven, vermeld dit telefoongesprek erin.
  • Vraag wie je aan de lijn hebt aan het einde van het gesprek en dat je blij bent dat diegene tijd voor je vrij heeft willen maken.
Don'ts
  • Vraag niet in dit telefoongesprek wat je eventueel kan gaan verdienen of wat de verwachting is?
  • Stel geen vragen die je in de vacature kunt vinden.
  • Ontvang je wedervragen, laat je niet verleiden tot een antwoord waar je eerst over na moet denken. Zeg dat je er over na moet denken en dat je daar later op terug zal komen. Bijvoorbeeld in de sollicitatiebrief of het gesprek.

Conclusie

Je hebt een leuke vacature gevonden, maar je hebt toch een aantal vragen of een aantal zaken zijn onduidelijk. Het is inderdaad verstandig om dan te bellen met de desbetreffende persoon. Het kan je eventueel het schrijven van een sollicitatiebrief besparen. Als je niet aan de functie-eisen voldoet dan is het verstandig om te bellen. Je kunt dan vragen of het zinvol is om een brief te schrijven naar het bedrijf. Door het bedrijf te bellen kan degene die de brieven selecteert jouw naam nog herinneren. Je valt dus op omdat ze je naam nog herinneren en weten hoe je aan de telefoon klonk. Dit kan je een voordeel geven als je netjes aan de telefoon bent.
7
Geschreven door Ryan Wesley
Gepubliceerd op: 14 juni 2021
7
34
14

Comments

  • 20 juni
  • 1
Wat een goede post met goede tips! Ik ga je volgen.
1
  • 16 juni
  • 1
leuk dit artikel maar wat ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te doen.
1
  • 16 juni
  • 0
Dat bellen kan belangrijk zijn. Maar inderdaad, wel voorbereid!
0
  • 14 juni
  • 1
Goed gestructureerd artikel. Heb daar soms wel moeite mee om dit zelf zo netjes in vorm te krijgen. Leuke tips.
1
  • 14 juni
  • 0
Een eerste indruk is zeker belangrijk, ook als deze telefonisch is!
Goede tips.

0
Laad meer

Recente en relevant artikelen