Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Het christendom: een gids voor beginners

Een christen is iemand die in Jezus Christus gelooft. Jezus werd ongeveer 2000 jaar geleden geboren. Christenen geloven dat de dood van Jezus een offer was. Dat door de dood van Jezus Christus de mensen dichter bij god zouden komen. Er zijn een 5 belangrijken vieringen in je leven: de doop, de eerste communie, vormsel, het huwelijk en de dood.

Geschreven door Luca Wolf
Geschreven op: 27 sep 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
213
0
Afbeelding door Hugues de BUYER-MIMEURE via Unsplash
Een christen is iemand die in Jezus Christus gelooft. Jezus werd ongeveer 2000 jaar geleden geboren. Toen Jezus 33 jaar was stierf hij doordat hij aan het kruis werd gehangen. De dood aan het kruis is een pijnlijke dood. Je armen en benen  worden vastgenageld en ze laten je aan je lot over. Christenen geloven dat de dood van Jezus een offer was. Dat door de dood van Jezus Christus de mensen dichter bij god zouden komen. Daarom word het kruis nu ook als teken voor lijden en opoffering gebruikt. Het kruis wordt ook vaak als teken van hulp gezien. Er zijn een 5 belangrijken vieringen in je leven: de doop, de eerste communie, vormsel, het huwelijk en de dood.

Heilige plekken

Jeruzalem is een heilige stad die ligt in Israël. Deze heilige stad is 3000 jaar geleden gesticht door de joodse koning David. De stad is nu een heilige stad voor joden, christenen en moslims. Christenen geloven dat Jezus in Jeruzalem aan het kruis werd gehangen. En dat god zijn geest naar zijn 12 trouwste leerlingen stuurde.

In het plaatsje Nazareth kreeg Maria(de moeder van Jezus) van de engel Gabriël  te horen dat ze zwanger zou worden. De engel vertelde dat het kind de zoon van god zou zijn. In een droom zei de engel tegen jozef(de vader van Jezus) uw vrouw Maria zal een zoon krijgen en u zal hem de naam Jezus geven. Want hij is degenen die het volk zal redden van de dingen die ze fout hebben gedaan.
Jezus is geboren in Bethlehem. Nadat Maria en Jozef een lange tocht van Nazareth naar Bethlehem hadden doorstaan werd Jezus in een klein schuurtje geboren.

Belangrijke feesten

Kerstmis is de eerste viering in het christelijke jaar. Met kerstmis herdenken christenen dat Jezus op de wereld kwam. Goede vrijdag is een dag van vasten(niet of weinig eten). Het woord goede komt van het woord god. Op deze dag herdenken christenen de kruising van Jezus. Jezus werd ter dood veroordeeld omdat de belangrijkste joodse priester zich door alle dingen die Jezus gedaan had bedreigd voelde. Deze priesters gaven Jezus aan de Romeinen die hem ter dood veroordeelde. De Romeinse soldaten pesten Jezus. Ze sloegen hem en lieten hem een kroon van doornen dragen. Jezus moest zijn zware houten kruis door de straten van Jeruzalem dragen naar de plek waar hij aan het kruis vastgespijkerd zou worden.

Pasen is het belangrijkste Christelijke feest. Op deze dag word gevierd dat Jezus opstond uit de dood. De 40 dagen voor Pasen worden vastentijd  genoemd. Dit is een tijd van spijt, waarin christenen vergeving aan god vragen voor alle dingen die ze fout hebben gedaan.

40 dagen nadat Jezus uit zijn graf was opgestaan, vond de hemelvaart plaats. Jezus ging toen naar de hemel.

10 dagen na hemelvaart is het Pinksteren. Christenen geloven dat god op deze dag zijn heilige geest naar de 12 vrienden van Jezus stuurde.

De kerk

Christenen eren god door te bidden, de bijbel (het heilige boek) te lezen en liedjes te zingen. Dit doen ze vaak samen in de kerk. Christenen mogen hun god eren waneer ze maar willen maar zondag is de beste dag om dit te doen. De meeste kerken zijn naar het oosten gericht, omdat daar de zon opkomt en de zonsopgang het teken is voor iets dat Jezus gedaan heeft. De ingang van de kerk is daarom meestal naar het westen gericht. Een kathedraal is een heel grote kerk waar grote groepen christenen bij elkaar komen om god te eren.
0
Geschreven door Luca Wolf
Geschreven op: 27 sep 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
213
0

Recente en relevant artikelen