Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Hoe het management van een groot bedrijf kan leren van een kleine middelbare school

Als werkgevers hun personeel op een positieve manier kunnen motiveren, leidt dit tot meer resultaat dan het voortdurend benadrukken van te behalen doelen. In dit artikel geef ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld op een presenteerblaadje hoe een neerwaartse spiraal kan worden omgezet naar de ladder van ongekende mogelijkheden.

Geschreven door Chantal Louise
Gepubliceerd op: 23 juni 2021
6
99
10
Afbeelding door Krakenimages via Unsplash

Positive Behaviour Support

Op de middelbare school van mijn zoon hanteren ze ”Positive Behaviour Support”. Toen wij daar op de open dag over geïnformeerd werden, sprak het mij direct aan. Ik ben ook van mening, dat het op een positieve manier motiveren van gewenst gedrag uiteindelijk meer oplevert. Het is wel een beetje een open deur, toch? Positiviteit is naar mijn idee altijd te verkiezen boven negativiteit. Ik kan mij haast niet voorstellen dat iemand daar anders over zou denken. Toch verbaasde ik mij laatst weer over een negatieve ervaring op iemand zijn werk. Helaas is dit niet de eerste keer dat ik hoor hoe mensen bezwijken onder de druk die het management hen oplegt.

Goed gedaan!

Naast het geleidelijk ontwikkelen van een positieve mindset bij alle betrokkenen, is het belonen van gewenst gedrag ook onderdeel van “Positive Behaviour Support”. Ik denk dat wij dit op veel vlakken al onbewust toepassen. We worden zindelijk met het plakken van stickers en het vooruitzicht op een klein cadeautje. Als je door mag naar het volgende badje voor je zwemdiploma krijg je een mooie patch, zodat iedereen kan zien hoe goed jij al kan zwemmen.  Als je slaagt, vieren we feest. De vlag mag uit! Je haalt gebak in huis om een mooie prestatie te vieren. Die klus is toch mooi weer geklaard.

Een recent voorbeeld zie je in het buitenland, waar mensen iets krijgen voor het halen van een vaccinatie. Het doel van deze vrijgevigheid is om zoveel mogelijk mensen over te halen zich te laten vaccineren. Er staat een beloning tegenover. Hoe anders zou het algehele humeur zijn, als mensen een hoge boete zouden moeten betalen wanneer zij zich niet lieten vaccineren?

Verschillende tools

Er zijn verschillende tools die op de middelbare school van mijn zoon worden toegepast. Van kleine uitingen tot iets groots. Een team van docenten heeft goed over het systeem en de uitvoering hiervan nagedacht. Zij hebben onderzoek gedaan naar een dergelijk systeem in Amerika en dit vertaald naar wat voor deze school werkt. Allereerst wordt positief gedrag juist wel benoemd in de klas en worden er aan negatief gedrag zo min mogelijk woorden vuil gemaakt. Dus “Wat fijn dat jij je huiswerk zo goed hebt gemaakt” in plaats van een tirade voor diegene die het helemaal niet heeft gedaan. Zo creëert de school een rustig en positief klimaat voor zowel leerlingen als docenten.

Ter motivatie kunnen leerlingen een cijfer tot enkele tienden ophogen door middel van te verdienen stickers. Ook worden er certificaten afgedrukt en opgehangen op een wall of fame. Het allerleukste zijn de houten dollars die docenten naar eigen inzicht mogen uitdelen. Deze zijn wel speciaal en worden beperkt weggegeven. Het is dus niet heel makkelijk om veel dollars te verdienen. Ziet een docent bijvoorbeeld in de pauze dat een leerling uit eigen beweging vuil van de vloer opraapt en in de vuilnisbak gooit, dan kan deze leerling verrast worden met een dollar. Voor 1 dollar mogen leerlingen iets kleins uitkiezen zoals een pen, highlighter of gum. Voor 3 dollars mag er bijvoorbeeld een tosti worden gekocht in de kantine. 5 dollars geven recht op een gratis uur vrij en 7 dollars op 2 aansluitende uren vrij. Deze mag je natuurlijk niet opnemen als er een toets staat gepland. Dit systeem werkt heel goed. Leerlingen zijn gemotiveerd, gaan graag naar school en de sfeer is er goed. Een leuk voorbeeld van deze inspirerende positiviteit is dat mijn zoon zijn dollars bewaart, om later weer door te kunnen geven aan een nieuwe brugklasser. Spread it forward!
De volgende situatie is een prachtig mooi voorbeeld van het geplaveide pad naar burnout

Negatief leidinggeven

Dit staat in schril contrast met de ervaring op het werk, waar ik het in de inleiding over had. Laatst publiceerde ik nog een artikel over mediteren met behulp van Netflix. Dit om te leren omgaan met opgelegde druk vanuit de maatschappij. De volgende situatie is een prachtig mooi voorbeeld van het geplaveide pad naar burnout.

Bij dit bedrijf moet er geld verdiend worden bovenop het werk dat de werknemer al bij klanten thuis gaat uitvoeren. Dat werk is in de loop der jaren van meer servicegericht en het helpen van klanten, veranderd naar voor-niets-gaat-de-zon-op. Er moeten extra minuten worden doorbelast, spullen worden aangeprezen en verkocht. Het bedrag dat een werknemer per dag gemiddeld erbij moet verdienen, wordt steeds hoger. Anders worden de doelen niet gehaald voor de opdrachtgever.

Het management vindt dat er te weinig wordt verdiend en wil dat die omzetcijfers omhoog gaan. Dus wat doet het management?
  1. Elke teammeeting wordt er steeds weer gehamerd op het maken van extra omzet. Er worden cijfers getoond om te laten zien hoe slecht het gaat. Werknemers moeten het beter gaan doen.
  2. Na een tijdje wordt daarbij elke week op maandagochtend in de groepsapp een Excel staatje gedeeld met volledige naam en de gemiddelde cijfers van de medewerkers. Deze hebben een rode of groene kleur om aan te geven of zij het goed of slecht doen. Medewerkers krijgen een ranking met pijltjes of ze beter of slechter zijn geworden ten opzichte van de vorige keer. De 0-lijn die overgaat naar het gebied met de rode namen, wordt nog extra benadrukt. Leuk om de week mee te beginnen!
  3. Het gaat nog steeds niet naar tevredenheid, dus wordt het excelstaatje nu elke ochtend in de groepsapp gedeeld. De kleuren rood en groen beginnen het leven van de medewerkers te beheersen.
  4. Er volgt een cursus om de slecht presterende medewerkers beter te leren verkopen. Gegeven door hetzelfde management, dat de werkzaamheden zelf niet uitvoert, maar er vooral over praat. Ook hier ligt de nadruk erop dat deze medewerkers het niet goed doen en dat zij moeten veranderen.
  5. In de tussentijd valt het collega’s op dat medewerkers die vaker “in het rood staan“ worden uitgenodigd om eens een kijkje te nemen bij een andere klus. Misschien is dat wel wat voor hen. Men bekruipt het gevoel dat als er niet voldoende wordt gepresteerd, men wordt weggewerkt in de krochten van het bedrijf of zelfs ontslagen.
  6. Als klap op de vuurpijl komen er gesprekken, waarbij vooraf niet wordt aangekondigd wat het onderwerp is. Aan de individuele medewerker wordt benadrukt dat deze slecht presteert en beter zijn best moet doen, want anders ... Er wordt driftig meegeschreven door de HR adviseur en achteraf blijkt dat er een dossier wordt opgebouwd.
  7. Er volgen kort op elkaar meerdere gesprekken van dezelfde strekking, soms samen met enkele andere minder presterende collega’s. Dit om de groeps-shaming nog eens extra te benadrukken. Er wordt vooraf niet gecheckt of resultaten van individuele medewerkers zijn verbeterd in de zeer korte tussenperiode. Medewerkers komen daardoor niet meer van het jij-bent-slecht-stempel af. Eens op het rode lijstje, altijd op het rode lijstje.
Elke dag opnieuw wordt benadrukt hoe slecht iemand het doet. Collega’s worden tegen elkaar opgezet. Op de werkvloer komen de roddels steeds meer op gang. Het valt op dat een specifieke groep medewerkers een bulls eye op hun rug wordt gepind. Het begint erop te lijken dat het management bewust deze strategie kiest om medewerkers weg te jagen of te kunnen ontslaan. Er wordt aardig over gedaan, maar eigenlijk wordt er gedreigd, geïntimideerd, gemanipuleerd en gekonkeld. Er is daarnaast sprake van eenrichtingsverkeer. Het management verwacht veel van individuele medewerkers, maar levert zelf geen tegenpresentaties die er voor medewerkers toe doen.

Management, het is nog niet te laat!

Laten we sec kijken naar het doel om medewerkers meer omzet te laten behalen en de mogelijk dubbele agenda van het management hier even weglaten. Er is een eenvoudige manier om deze situatie volledig om te keren. Hoe moeilijk is het om hier gebruik te maken van "Positive Behaviour Support"? Sterker nog, de mogelijkheden voor positieve stimulans zijn zo duidelijk, waarom kiest het management voor al deze negativiteit? Als er geen sprake is van een dubbele agenda, denk ik dat ik het wel weet. En ik heb medelijden met het management dat waarschijnlijk op precies dezelfde manier onder druk wordt gezet.  Zou er nu 1 manager durven zeggen dat dit niet werkt en zo gek durven zijn om het op een positieve manier te proberen? Ontsnap uit deze giftige slangenpoel, ik geef dit idee op een presenteerblaadje!

Hoe anders zou het kunnen zijn als de “groene“ medewerkers elke maand tijdens de teammeeting in het zonnetje zouden worden gezet? Als aan de hand van de omzet punten kon worden gespaard om iets te verdienen? Als die werknemer dan voor zoveel punten eens een uurtje eerder zou mogen stoppen? Of iets lekkers zou mogen declareren? Als het management een leuke challenge uitvoert bij zoveel verdiensten? Er aan het einde van het jaar een mooie beloning voor de top 5 wordt uitgeloofd? Als het management allereerst maar eens begon met het benadrukken van de positieve dingen, in plaats van te hameren over wat er niet goed gaat.

De medewerkers zijn inmiddels stuk gehamerd. Het management misschien wel net zo. Het is toch veel plezieriger  om leuke tegenprestaties te bedenken, positief nieuws te brengen en het feestje van omzet te vieren? Maak van deze negatieve spiraal een ladder naar ongekende mogelijkheden! Dit grote bedrijf kan zoveel leren van deze relatief kleine middelbare school.
Terug naar de schoolbanken, zou ik zeggen.

Ik zou “Positive Behaviour Support” graag eens onder de aandacht willen brengen bij dit management. Ik ben ervan overtuigd dat een positieve aanpak uiteindelijk meer resultaat zal geven. Daarbovenop komt een beter klimaat voor zowel management als medewerkers. Medewerkers stralen die tevredenheid weer uit bij de klant en zullen meer het gesprek aangaan. Een win-win situatie lijkt mij.
Ik ontvang graag jouw opbouwende feedback op mijn geschreven artikelen. Dat kan hieronder via een comment of op een andere manier. Ik schrijf om te leren en mijzelf hierin te ontwikkelen. Jouw reactie kan mij hierbij helpen. Dankjewel, ik lees, waardeer en volg graag jouw artikelen terug.
6
Geschreven door Chantal Louise
Gepubliceerd op: 23 juni 2021
6
99
10

Comments

  • 24 juni
  • 1
Mooi uitgebreid artikel Chantal. Ik denk dat het belonen al is het iets kleins, helpt je personeel te motiveren. Dit samen komt het bedrijf alleen maar ten goede.
1
  • 24 juni
  • 0
Bedankt voor je reactie Ryan, mee eens natuurlijk :-)
  • 24 juni
0
  • 24 juni
  • 1
Mooi geschreven, Chantal Louise. Het is correct wat je zegt, het bedrijfsleven kan heel wat beter omspringen met zijn werknemers en zeker op het vlak van het belonen van inspanning naast het loon dat ze krijgen. De manier die je beschrijft toont de waardering, terwijl hun manier negatieve effecten heeft voor werknemer en uiteindelijk voor de firma zelf. Een prachtig voorstel.
1
  • 24 juni
  • 0
Dank je Rudi, dat vind ik zelf ook, als de managers het eens ter harte zouden willen nemen, wie weet.
  • 24 juni
0
  • 23 juni
  • 2
Goed artikel! Een positieve mindset is belangrijk voor alle gebieden in je leven, en werk maakt daar inderdaad een groot deel van uit dus positieve feesback is zeker belangrijk
2
  • 24 juni
  • 1
dat ben ik met je eens Sem!
  • 24 juni
1
  • 23 juni
  • 1
Goed geschreven artikel en zo waar!
1
  • 23 juni
  • 1
Ik wilde dat de managers het ook eens gingen lezen ;-)
  • 23 juni
1
  • 23 juni
  • 1
Ik kan me zo goed in dit artikel vinden! Had hier laatst een tedtalk over gezien, hoe belangrijk positieve feedback is. We kunnen inderdaad veel beter benadrukken wat anderen en wij zelf al goed doen dan alleen maar naar de negatieve kant te kijken. Daar wordt niemand vrolijk van.
1
  • 23 juni
  • 1
Precies dat! :-)
  • 23 juni
1

Recente en relevant artikelen