Artikel.nl




School naar ons toe

De hele samenleving is erdoor geraakt: het coronavirus. Dit brengt veel onzekerheid met zich mee. Want hoe moeten we nu leren? Hoe halen we ons schooljaar of zelfs ons eindexamen? Om dit op te lossen vernieuwt het onderwijs zich. We kunnen niet naar school, dus school komt wel naar ons.

Geschreven door Madelief Harten
Geschreven op: 18 juni 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
8
0
Afbeelding door Charles Deluvio via Unsplash

De hele samenleving is erdoor geraakt: het coronavirus. Jij en ik merken dat vooral doordat we thuis zitten. Je ziet je vrienden niet, kan niet ergens een hapje eten en gaat daarbij niet naar school. Dit laatste brengt veel onzekerheid met zich mee. Want hoe moeten we nu leren? Hoe halen we ons schooljaar of zelfs ons eindexamen? Om dit op te lossen vernieuwt het onderwijs zich. We kunnen niet naar school, dus school komt wel naar ons.


Doordat het niet mogelijk is om op school les te geven, zijn docenten genoodzaakt om naar alternatieve lesmethoden te zoeken. Zo kan de leerling thuis via de telefoon of laptop de leerstof tot zich nemen.  Er wordt vooral gebruik gemaakt van Microsoft Teams. Dit is een online platform waar docenten opdrachten kunnen invoeren, online contact kunnen hebben met de klas en kunnen bijhouden wie wel of niet aanwezig is. Op het vraagstuk of de onderwijsvernieuwing van dit moment een goede ontwikkeling is, zijn verschillende antwoorden. Ik zal in deze beschouwing door middel van drie voordelen en drie nadelen de antwoorden op het vraagstuk geven.


Voordelen

Het eerste voordeel van de vernieuwing is dat de achterstand in digitalisering kan worden aangepakt. Nu we verplicht gebruik moeten maken van digitale hulpmiddelen, zien we pas hoe slecht we er mee om konden gaan. We hebben de achterstand in het onderwijs in één klap bijgewerkt. De grote hoeveelheid middelen die er nu ontstaan, kunnen we na de crisis nog steeds gebruiken, waardoor het dus op de lange termijn nog steeds een voordeel is.


Het tweede pluspunt is dat we elkaar meer ondersteunen dan eerst. Eric Ex schrijft in Trouw van 8 april 2020 hoe we elkaar wat vaker helpen sinds de sluiting van de scholen: “In coronatijd zie ik overal samenwerking ontstaan die er voorheen niet was. Zo wordt er massaal lesmateriaal gedeeld. Bijvoorbeeld uitlegfilmpjes: filmpjes van presentaties over een onderwerp gegeven door een vakdocent.” Deze samenwerking zie je ook terug bij de leerlingen. Degenen die de lesstof niet snappen of niet begrijpen hoe ze met de laptop om moeten gaan, vragen bij anderen en degenen die het wél begrijpen, helpen de klasgenoten graag.


Het laatste positieve aspect is dat het stressniveau van een aantal leerlingen aanzienlijk gedaald is. Docenten worden verplicht om duidelijk aan te geven wat de plannen zijn van de komende tijd, waardoor de leerling precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Ook heb je als leerling meer vrijheid om te bepalen wat je wanneer doet. En hoewel het misschien wat discutabel is, is het minder stressvol dan eerst om iets niet te begrijpen. Op dit moment ben je niet de enige die iets niet begrijpt en de kans is klein dat het binnenkort getoetst wordt. Voor de stresskippen onder de leerlingen is dit erg fijn.


Nadelen

Het eerste nadeel van deze vernieuwing is dat de docent een stuk minder inzicht op en controle heeft over de leerontwikkeling van de leerlingen. Toetsing is lastig en risicovol, helemaal bij de leerlingen die geen laptop tot hun beschikking hebben. Afkijken is thuis erg makkelijk en zal zeker gedaan worden door een aantal leerlingen. Je kan niet meer even in het schriftje kijken om te zien of het allemaal wel goed gaat. Hierdoor missen de leerlingen hun persoonlijke begeleiding en zullen er leerlingen niet genoeg leren. Het zou niet gek zijn als sommigen hierdoor onderuit zullen gaan.


Het tweede negatieve aspect van de vernieuwing is dat de regels niet altijd serieus genomen worden. Amber Dujarding geeft aan in Trouw van 26 maart 2020 dat de AVG-regel, die gaat over de gegevensbescherming van leerlingen, nog wel eens met een korreltje zout wordt genomen. Zo zag ze zelf online lijsten met leerlingengegevens voorbij komen. Op die manier kan je als leerling ongewenst je eigen gegevens delen met iedereen die het wil hebben. Dit is natuurlijk niet hoe het zou moeten zijn.


Het laatste minpunt is dat basisschoolleerlingen overspoeld worden met huiswerk. Bij deze kinderen is de zelfstandigheid nog een stuk lager en is er een ouder of verzorger nodig om de lessen juist te volgen. Ouders hebben niet de tijd om samen met het kind de hele lesdag door te gaan. Laat staan bij meerdere kinderen. Dit zou juist een goede kans kunnen zijn voor het basisonderwijs om de algemene kennis te vergroten door zelfstandige dingen als het maken van een project, tekeningen of het kijken van een documentaire. In plaats daarvan krijgen ze een lading leerwerk.


Conclusie

Al met al zijn er dus verschillende antwoorden op het vraagstuk of de onderwijsvernieuwing van dit moment een goede ontwikkeling is. De vernieuwing gaat de achterstand in digitalisering tegen, zorgt ervoor dat mensen elkaar binnen het onderwijs meer steunen, verlaagt het stressniveau van leerlingen, maar zorgt er ook voor dat docenten een stuk minder inzicht en controle hebben over de leerontwikkeling van de leerlingen, leidt tot het niet nastreven van de privacy regels en overspoelt de jongere leerlingen met huiswerk. Dus nu is de vraag: willen we na deze crisis weer naar school, of willen we dat school naar ons komt?

0
Geschreven door Madelief Harten
Geschreven op: 18 juni 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
8
0

Recente en relevant artikelen