Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Waarom tafeltennis goed voor je is

Tafeltennis is natuurlijk heel leuk om te doen. Los van het feit of je er nu goed in bent of niet is tafeltennis net als elke andere vorm van bewegen goed voor je gezondheid. Maar wist je dat tafeltennis ook voor heel veel andere dingen goed is. In dit artikel worden een aantal voordelen van tafeltennis op een rijtje gezet.

Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 3 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
2
67
1
Afbeelding door Lisa Keffer via Unsplash
Tafeltennis is natuurlijk heel leuk om te doen. Los van het feit of je er nu goed in bent of niet is tafeltennis net als elke andere vorm van bewegen goed voor je gezondheid. Maar wist je dat tafeltennis ook voor heel veel andere dingen goed is. In dit artikel worden een aantal voordelen van tafeltennis op een rijtje gezet.

Het verhoogt je concentratie en alertheid

Voor tafeltennis heb je een goede concentratie nodig. Als je eventjes afgeleid bent zie je het balletje namelijk niet aankomen en sla je mis. Door regelmatig te tafeltennis oefen je je concentratievermogen. Dit heeft niet alleen effect op je alertheid tijdens het tafeltennissen, maar is ook terug te zien in je concentratie op het werk of op school.

Het stimuleert je hersenen

Je tegelijkertijd volledig op het tafeltennissen concentreren, het balletje met je ogen te volgen en met je arm terugslaan vereist veel van je hersenen. Je bent als het ware aan het multitasking, omdat tafeltennis meerder elementen heeft waar je mee bezig moet zijn. Niet alleen moet je het balletje van je tegenstander proberen tegen te houden, maar je moet ook proberen om een moeilijke bal terug te geven. Door actief bezig te zijn met het tafeltennissen worden je hersenen daarom gestimuleerd. Je krijgt een oppepper en krijgt na het tafeltennissen extra energie. Het is dus een echte aanrader om in de pauze van je werk even tien minuten een balletje te slaan.

Het ontwikkeld je oog-hand coördinatie

Je moet het balletje met je ogen volgen en vervolgens met het batje terug proberen te slaan. Dit vereist een goede oog-hand coördinatie. Omdat je met een batje slaat en niet met je eigen hand komt er nog een extra moeilijkheid bij het terugslaan van het balletje. Met tafeltennissen verbeter je daarom je oog-hand coördinatie.

Het verbetert je conditie

Op het eerste gezicht lijkt tafeltennis misschien niet zo'n heel actieve sport. Je staat het grootste deel van de tijd op dezelfde plek en hoeft in feite alleen je arm te bewegen om het balletje terug te slaan. Maar niets is minder waar. Met tafeltennis ben je lichamelijk zeer actief bezig. Je beweegt je bovenlichaam heen en weer en doet vaak een stap naar links of rechts om dichter bij het balletje te komen. Hierdoor kan een fanatiek potje tafeltennis al snel vrij intensief zijn en wordt je conditie op de proef gesteld.

Het versterkt je bovenlichaam en arm

Bij het terugslaan van het balletje train gebruik je niet alleen je arm, maar je hele bovenlichaam. Hierdoor wordt je bovenlichaam getraind en versterken de spieren in je hand, arm, schouders en rug. Je zult door tafeltennis niet opeens zeer gespierde armen krijgen, maar je traint je bovenlichaam wel degelijk.

Het verbetert je reflexen

Als je tegenstander het balletje slaat heb je maar heel kort de tijd om te reageren en hem terug te slaan. Als je net begint met tafeltennissen zal je daarom regelmatig te laat zijn met reageren en de bal misslaan. Maar als je een tijdje oefent zal je merken dat je steeds beter wordt en zal het spel ook steeds sneller gaan. Hoe vaker je tafeltennist, hoe beter en sneller je reflexen zullen worden.

Het verbetert je evenwicht

Bij tafeltennis is het van belang dat je snel van richting kunt veranderen en daarbij in evenwicht blijft. Hoe vaker je het tafeltennissen oefent hoe beter je evenwicht daarom zal worden, en hoe sneller je van de ene naar de andere kant van de tafel kunt komen.

Het is laagdrempelig

Voor tafeltennis heb je behalve een tafel, twee batjes en een balletje niets nodig. Je hoeft geen speciale kleding aan te schaffen en kan het daarom bijvoorbeeld makkelijk op het werk doen. Daarnaast kan iedereen altijd meedoen met tafeltennis. Je kunt op elk niveau instromen, of je nu al jaren op hoog niveau sport of je nog nooit een batje in je handen hebt gehad. Ook is tafeltennis niet zwaar voor je gewrichten, botten en rug. Het is wel en aanrader om niet meteen vol fanatisme van start te gaan. Tafeltennis kan je namelijk flinke spierpijn in je arm bezorgen.

Bronnen

https://nttc.nl/tafeltennis/tafeltennis-de-beste-denksport-ter-wereld/
https://qlt.be/gezondheidsvoordelen
https://www.businessinsider.nl/6-redenen-waarom-ook-op-jouw-werkvloer-een-pingpongtafel-zou-moeten-staan/
http://www.ttcv.nu/uploads/Fifty%20Fit.pdf

2
Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 3 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
2
67
1

Comments

  • 16 mei
  • 0
Interessant!
Ik ga je volgen.
  • 16 mei
0

Recente en relevant artikelen