Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Wat is POD eigenlijk?

POD lijkt tegenwoordig haast een magisch woord waar iedereen een eigen betekenis aan lijkt te geven. Heel direct kunnen we stellen dat POD een afkorting is vanuit het Engels en staat voor Publishing-On-Demand. In het kort wil dat zeggen dat een boek of document pas wordt geprint als er een koper is. Maar is het nou wijs om voor POD te gaan?

Geschreven door Raymond Zachariasse
Gepubliceerd op: 28 mei 2021
2
42
4

Wat is het?

Laten we eerst eens kijken wat dat POD eigenlijk is. Boeken werden altijd gedrukt via een drukpers. Vroeger was het een tijdrovend proces, want elke pagina moest geëtst (tegenwoordig gaat dat met een laser) worden in spiegelbeeld om zo gedrukt te worden op een groot vel papier. Toen de eerste printers op de markt kwamen, maakten ze vooral veel lawaai. Als je ooit een matrix printer in werking gezien hebt, dan weet je wel dat die printers geen goed drukwerk af kunnen leveren. Wat je namelijk mooi op beeld ziet wordt niet zo afgedrukt. Niet lang daarna kwamen de laser printers en daar was al een veel beter resultaat mee te behalen. Met de huidige inkjet printers waarbij inkt op papier gespoten wordt, krijg je eigenlijk hetzelfde resultaat als het drukken met een drukpers. De specialisten zullen nu nog wel een verschil zien, maar die verschillen zijn miniem. Omdat drukken via een drukpers - het zogezegde offset drukken - nog steeds tijdrovend is, is het ook duurder. Echter, bestel je een grote hoeveelheid drukwerk dan zijn weliswaar de opstartkosten nog steeds hoog, maar de uiteindelijke kosten zullen meevallen omdat je maar een drukplaat hoeft te maken en die oneindig kunt blijven gebruiken. Erg handig ook bij flyers. Voor de prijs van 150 digitale flyers heb je tegenwoordig al 1000 offset flyers.

Veelal kleine uitgevers kiezen voor POD omdat het simpelweg geld scheelt. Er hoeft immers geen voorraad aangelegd te worden. Iets wat b.v. het Centraal Boekhuis wel doet (en daar betaal je ook voor!). Ook de grotere uitgevers zullen naar verwachting het printen in overweging gaan nemen vanwege de lage kosten. Bij herdrukken voor bijvoorbeeld in een bibliotheek wordt er nu al in sommige gevallen gebruik gemaakt van printen.

POD staat voor veel mensen ook inherent aan kleine POD-uitgevers. Maar wat zijn dat dan? Laat ik daarvoor eerst een verdeling maken tussen:
  • POD-printers
  • POD-uitgevers
  • Reguliere uitgevers

POD uitgevers

Iedereen kent wel een Boekscout of een Free Musketeers. Deze bedrijven printen ook volgens het POD-principe. Als auteur kun je daar terecht met je manuscript en een boek laten maken voor familie en vrienden. De kwaliteit is over het algemeen goed, alleen kunnen soms de verkoopprijzen voor de auteur hoog zijn. Hierin zit namelijk al een stuk winst verborgen voor het bedrijf zelf. Het voordeel is dat de auteur weinig kosten vooraf heeft en de gehele opbrengst (minus de kosten) voor de auteur is. Echter, in tegenstelling tot bij een uitgever zijn POD-printers puur bedrijven die elk aangeboden manuscript printen. Er wordt (bijna) niet op kwaliteit gelet. In sommige gevallen is er tegen meerprijs wel redactie aan te vragen, maar dat is niet in alle gevallen een professionele redactie. Verder kan de auteur kiezen om zelf een cover te maken of er eentje te kiezen uit een sjabloon van de website. Een cover zorgt er voor dat je boek gelezen wordt, dus juist deze cover is echt belangrijk. Het is dan ook beter om een professionele ontwerper van covers te betalen voor je boek.

POD-uitgevers

Daar tegenover staan de POD-uitgevers. Ook deze bedrijven printen. En ook hier is drukken een mogelijkheid, maar minder voordelig bij kleinere hoeveelheden. Een POD-uitgever verschilt in veel opzichten niets van een grote reguliere uitgever (er zijn uitzonderingen, maar voor dit artikel ga ik voor het gemak even uit van duidelijke kaders). Zo worden manuscripten niet klakkeloos geaccepteerd. De kwaliteit moet constant zijn, dus de toegezonden manuscripten worden allemaal gelezen en beoordeeld. Bevalt het manuscript (de lat ligt iets lager dan bij een reguliere uitgever, dus men wordt niet afgerekend op spelfouten), dan wordt er contact opgenomen met de auteur en wordt deze uitgenodigd om persoonlijk kennis te maken. Tijdens die kennismaking kunnen uitgever en auteur hun wensen en eisen doorgeven. Tevens worden er afspraken gemaakt over een contract en de eventuele extra kosten.

Bij een reguliere uitgever zijn er voor een auteur geen kosten. Die uitgevers investeren veel, omdat ze ook een erg groot afzetgebied hebben. POD-printers kijken daar niet naar en verwerken hun kosten in de verkoopprijs en een eventuele verplichtte afname van boeken voor de auteur. POD-uitgevers zitten ergens tussen de reguliere uitgevers en de POD-printers. In veel gevallen zullen er geen kosten zijn voor de auteurs, behalve de prijs van een externe redacteur, aanmelding bij het Centraal Boekhuis en een opmaakprijs. Zoals eerder gezegd, hier kunnen variaties op zijn, maar dit is wel het algemeen beleid.

Reguliere uitgevers

Ieder kent wel een Clavis, een Kluitman, een De Fontein, etc. Deze uitgevers investeren veel geld in een boek. Hierdoor heeft een auteur over het algemeen geen kosten en de uitgever zorgt ook voor de distributie van je boekenkindje. Echter, elk jaar krijgen de diverse uitgevers zeer veel manuscripten binnen en moeten ze keuze’s maken. Die keuze’s zijn gebaseerd op kwaliteit en potentie. Het gevolg hiervan is wel dat maar een klein gedeelte (ongeveer 2%) van de ingezonden manuscripten geaccepteerd worden. Meestal laten de uitgevers de ingezonden manuscripten beoordelen door stagiaires. Van een stapel van 50 manuscripten blijft er uiteindelijk maar 1 over die naar de volgende beoordelaar geschoven wordt. Meestal lezen ze alleen je samenvatting (de synopsis) en de eerste en laatste pagina. Dus het is goed om meteen je verhaal spannend te laten beginnen, want je wilt ze overtuigen van de kracht van je verhaal.

Is dit ook meteen de reden om maar niets op te sturen? Nee! Niet geschoten is altijd mis, en er zijn genoeg auteurs die na verschillende afwijzingen toch nog ergens bij een reguliere uitgever terecht kwamen. Denk bijvoorbeeld aan de al eerder genoemde J.K. Rowling. Zij werd meerdere malen afgewezen. Toch heeft een uitgever de gok gewaagd en daardoor kennen wij nu Harry Potter. De aanhouder wint.

Wat moet ik nu kiezen?

Dat is op zich een hele goede vraag en het antwoord is eigenlijk simpel. Namelijk: wat wil je? Wil je dat je boek alleen voor familie en vrienden beschikbaar is? Ga dan zeker voor een POD-printer. De kwaliteit is goed en in veel gevallen is er geen investering nodig.
Droom je je hele leven al om een echte schrijver te worden (let wel, noem jezelf al meteen een 'schrijver' nadat je je eerste boek afgeleverd heb, want zo straal je ook professionaliteit uit), ga dan vooral voor de reguliere uitgever of de POD-uitgever. De eerste categorie heeft een zeer strenge selectie. Daar staat wel weer tegenover dat zij je boek in de boekwinkels kunnen krijgen. Een POD-uitgever moet daar (nog) meer moeite voor doen, maar die uitgever zal zelf ook goed zijn of haar best doen om je boek te promoten. Zij zijn nog meer dan reguliere uitgevers afhankelijk van een goede omzet.

Conclusie

Schrijf je boek en zoek daarna op internet naar uitgevers. Mijn advies is om altijd eerst de reguliere uitgevers op te zoeken en je manuscript op te sturen. Krijg je daar geen voet aan wal, zoek dan pas naar alternatieven. Zorg zelf voor een goede redactie en een professionele boekcover en je bent al een stuk dichter bij die ultieme droom: je eigen boek. Succes!
2
Geschreven door Raymond Zachariasse
Gepubliceerd op: 28 mei 2021
2
42
4

Comments

  • 10 juni
  • 0
Goede raad voor schrijvers en aspirant-schrijvers. Leuk en goed leesbaar geschreven. (kijk je ook even bij mij, geen verplichting)
  • 10 juni
0
  • 29 mei
  • 1
Heel duidelijke uitleg.
  • 29 mei
1
  • 28 mei
  • 0
Bedankt! Helpt me enorm, want ik ben ook van plan een boek te schrijven :)
  • 28 mei
0
  • 28 mei
  • 0
Het moeilijkst is nog altijd het boek te schrijven. Goed brein voedsel, ik ga er over na denken.
Ik ga je volgen, volg je me terug?
  • 28 mei
0

Recente en relevant artikelen