Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Zó word je gevonden op Instagram: de gouden formule voor hashtags

Ja, ja - Instagram is hot. Kun je er als ondernemer beter goed gebruik van maken, toch? Daarom deel ik in dit artikel alles wat je moet weten over het gebruik van #hashtags.

Geschreven door Wahine Wisse
Gepubliceerd op: 28 mei 2021
24
119
26
Afbeelding door Elena Koycheva via Unsplash

Even kort: waarom hashtags?

Leuk feitje: de hashtag werd voor het eerst gebruikt binnen het IRC-netwerk om kanalen of onderwerpen mee aan te duiden. Later het inmiddels fameuze hekje teruggevonden op Twitter. Ene Chris Messina bedacht dat het best een praktische functie kon zijn om de hashtag te gebruiken voor het categoriseren van berichten en gebruikte een hashtag in zijn bericht.

Maar pas in 2007 werd 'ie in gebruik genomen zoals Chris bedoelde, toen er bosbranden in Californië waren. En tijdens de Iraanse opstand in 2009 was de hashtag ineens populair. Ook Facebook en Instagram implementeerden de hashtag - en nu is 'ie niet meer weg te denken.

Door hashtags te gebruiken kunnen mensen over de hele wereld gemakkelijk posts vinden die zij interessant vinden. We sorteren en categoriseren onze berichten. Welk onderwerp, thema, interessegebied of branche je ook wil bekijken; met een hashtag vind je zo wat je zoekt.

En dat is interessant, zeker als je een specifieke doelgroep aan wil spreken met jouw account.

Oké, en wat is het grote voordeel?

Eén woord: zichtbaarheid.

Ik was van de week door mijn Insta aan het scrollen en neusde eens in mijn statistieken. Meer dan de helft van de mensen die mijn post had gezien, had 'm gevonden via hashtags. Bizar veel, dus.

Je bereik knalt omhoog, terwijl je er relatief weinig voor hoeft te doen. Hashtaggebruik is immers gratis en straks - na het lezen van de gouden formule - ook niet lastig!

En dan nu waarvoor je gekomen bent...

Hoe zorg je nu dat je gevonden wordt op de juiste hashtags? Daarvoor heb ik de volgende gouden formule.

  • Gebruik max. 3 merkhashtags. Dit zijn de termen die specifiek bij jouw bedrijf passen en die vertellen wat je doet als bedrijf. Voor mij zou dat bijvoorbeeld #copywriting zijn.
  • Kies 5 populaire hashtags. Dat zijn de hashtags die zo'n 100.000+ keer zijn gebruikt in een bericht. Meer is zinloos, omdat er om de seconde wel een nieuw bericht mee wordt gepost. Je bericht verdrinkt dan in een zee van andere en dat is juist het tegenovergestelde van wat je wil!
  • Kies 5 minder populaire hashtags. Dit zijn de woorden die zo’n 10.000 – 50.000 keer zijn gebruikt in een bericht.
  • Kies max. 5 specifieke niche tags. Dat zijn de zoektermen die extreem relevant en specifiek zijn aan je werk, onderneming en/of branche. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk onder de 10.000 keer gebruikt zijn, maar het zijn wél de hashtags waar jouw doelgroep naar zoekt.

Let op! Dit moet je nog even weten...

Nog een dikke tip: gebruik geen hashtags die niet relevant zijn aan je post of account.

Het zou niet alleen heel gek zijn als ik als copywriter de hashtag #hondentrainer zou gebruiken, het is ook niet lonend.

Want A, je bereikt er niet de mensen mee die in je doelgroep zitten. De mensen die je posts zien zijn NIET de mensen waaraan je wil/gaat verkopen.

En B, algoritmes zijn extreem slim en snappen patronen. Je wordt eerder beloond voor het gebruiken van dezelfde sterke hashtags, dan mee willen gaan in een trend.

Is iets trending? Laat het links liggen, tenzij het natuurlijk aansluit bij je boodschap!
24
Geschreven door Wahine Wisse
Gepubliceerd op: 28 mei 2021
24
119
26

Comments

  • 27 juni
  • 1
Ik ga dit zeker proberen! Klopt het ook dat Instagram je profiel zichtbaarder maakt wanneer je een combinatie doet van reels, posts en stories?
1
  • 12 aug
  • 1
Absoluut, Melissa! Ik deel daar meer tips over op mijn Instagram. Je kan me vinden via @wahine.twisstcontent.
  • 12 aug
1
  • 13 juni
  • 1
Hele bruikbare tips en het ontstaan wist ik niet eens, leuk te lezen.
1
  • 13 juni
  • 0
Een dag niets geleeerd... ;) Fijn om te horen, Wesley!
  • 13 juni
0
  • 9 juni
  • 1
Wat een goed artikel met bruikbare tips.
1
  • 13 juni
  • 0
Graag gedaan! Leuk om te lezen.
  • 13 juni
0
  • 8 juni
  • 1
Bedankt voor de tips!
1
  • 9 juni
  • 0
Graag gedaan, Sophia!
  • 9 juni
0
  • 6 juni
  • 1
Leuke tips, we gaan ze proberen toe te passen. Goed artikel.
1
  • 9 juni
  • 0
Super! Succes! Als je meer tips wil, laat het me dan vooral weten.
  • 9 juni
0
Laad meer

Recente en relevant artikelen