Artikel.nl




Zwerkbal uitgelegd: Een populaire sport uit de toverwereld

Zwerkbal is een balsport die wordt beschreven in de boeken en film serie Harry Potter. In de toverwereld is zwerkbal de meest populaire sport. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de sport wordt gespeeld.

Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 21 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0
Afbeelding door Bryan Walker via Unsplash
Zwerkbal is een balsport die wordt beschreven in de boeken en film serie Harry Potter. In de toverwereld is zwerkbal de meest populaire sport. Zwerkbal wordt gespeeld op bezemstelen op een veld in de lucht. Aan beide zijden van het veld staan drie ringen. De spelers kunnen scoren door de bal door een van de drie ringen te gooien. De speeltijd hangt af van de spelers. Een wedstrijd kan alleen beëindigd worden, wanneer de snaai is gevangen. Als de snaai niet wordt gevangen gaat de wedstrijd dus door, waardoor de tijd van een potje zwerkbal erg kan variëren. De langste wedstrijd ooit duurde maarliefst drie maanden. Het wereldrecord werd gevestigd met de wedstrijd tussen de Carphilly Catapults en de Tutshill Tornados toe de snaai al na 3,5 seconden werd gevangen. De sport wordt in de toverwereld op zowel topsportniveau als op recreatief niveau gespeeld. Harry veroverde in zijn eerste jaar een plekje in het huisteam op school. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de sport wordt gespeeld.

De ballen

In tegenstelling tot de meeste dreuzel sporten wordt zwerkbal gespeeld met meerdere ballen. In totaal zijn er vier ballen in het veld.

De Slurk
Ten eerste de Slurk. De slurk heeft een doorsnede van 30 cm. De slurk wordt door de spelers overgegooid en het doel is om de slurk door een van de drie ringen van de tegenstander te gooien. Dit levert het team dat scoort 10 punten op. De slurk is behekst waardoor deze minder snel naar beneden valt als de spelers hem laten vallen. Hierdoor blijft de snelheid in het spel en hoeven de spelers niet continu naar beneden te duiken om de Slurk te vangen.

De Beukers
Naast de slurk zijn er ook twee Beukers in het verd. Beukers zijn harde van ijzer gemaakte ballen met een doorsnede van 25 cm. Beukers zijn behekst, waardoor ze de spelers achtervolgen. Elk team heeft twee spelers met een knuppel die proberen hun medespelers te verdedigen tegen de Beukers door ze weg te slaan. Ook kunnen zij de spelers van het andere team raken door de beukers naar hen toe te slaan.

De Gouden Snaai
De laatste van de vier ballen is de snaai. De gouden snaai is een klein gouden balletje (ongeveer de grootte van een walnoot). De snaai vliegt rond met zijn kleine vleugeltjes. Het is de bedoeling dat de snaai wordt gevangen, wat de betreffende speler 150 punten voor zijn team oplevert en de wedstrijd beëindigd. Het vangen van de snaai lijkt misschien een makkelijke opgave, maar het gouden balletje is vliegensvlug en lastig te vinden op het grote veld. De snaai heeft huid herinneringen. Dit houdt in dat het balletje kan onthouden wie hem voor het eerst heeft aangeraakt. Hierdoor kan altijd achterhaald worden wie de snaai tijdens de wedstrijd gevangen heeft, mocht dit onduidelijk zijn. Dit is ook de reden dat de makers van snaaien het balletje nooit met hun blote handen aanraken. Ook voorafgaand aan de wedstrijd wordt de snaai niet aangeraakt.

De spelers

Elk zwerkbalteam bestaat uit zeven speler in het veld en eventueel nog reserve spelers. Elke speler heeft een eigen positie en een specifieke taak in het spel. De spelers worden niet uitgekozen op hun geslacht, waardoor de verhouding mannen en vrouwen in het team kan verschillen. Er zijn vier verschillende posities die hieronder verder worden uitgelegd.

De Jagers
Elk team heeft drie jagers. Zij houden zich bezig met de Slurk. Ze gooien de bal over en proberen te scoren de Slurk door een van de drie ringen van de tegenstander te gooien. Wanner hen dit lukt krijgt het team 10 punten.

De Wachter
De wachter verdedigd de ringen. Elk team heeft één wachter die op zijn bezem voor de drie hoepels van zijn/haar eigen team zweeft. De wachter probeert, door de Slurk te vangen of weg slaan, te voorkomen dat het ander team scoort.

De Drijvers
Zoals eerder genoemd zijn er in elk team spelers met een knuppel die proberen de Beukers weg te slaan. Dit zijn de drijvers. Elk team heeft twee drijvers in het veld. De drijvers proberen met hun knuppel te voorkomen dat hun eigen team geraakt wordt door beukers en daarnaast proberen zij het andere team met de beukers te raken door ze hun kant op te slaan.

De Zoeker
De zoeker heeft misschien wel de belangrijkste taak in het veld. De zoeker houdt zich bezig met het vinden en bemachtigen van de kleine snaai, waar 150 punten mee te verdienen valt. Als de snaai gevangen is wordt de wedstrijd beëindigd. Hierdoor bepalen de twee zoekers (één van elk team) hoe lang een wedstrijd duurt.

Het spel

Het doel van Zwerkbal is om zo veel mogelijk punten te scoren. Het team dat bij het eind van de wedstrijd de meeste punten heeft wint. Er kunnen punten worden gescoord door de jagers, wanneer zij de Slurk door de ringen van de tegenstander weten te gooien zonder dat de wachter van het andere team de bal onderschept. Dit levert het team 10 punten op. Daarnaast kan de zoeker 150 punten scoren door als eerste de gouden snaai te vangen. Niet alleen verdient de zoeker 150 punten voor zijn of haar team, maar beëindigd daarnaast ook de wedstrijd.
0
Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 21 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0

Recente en relevant artikelen