Artikel.nl




De Bruine Vloot in zwaar weer

Sinds enkele decennia varen oude vrachtschepen, meestal met zeil, met passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer. Deze schepen, de Bruine Vloot genoemd, vanwege de bruine zeilen van sommige scheepstypes, waren vooral in trek bij schoolreizen, uit binnen- maar vooral ook uit het buitenland.

Geschreven door Ina Schroders-Zeeders
Geschreven op: 14 juni 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0
Afbeelding door YUCAR FotoGrafik via Unsplash
Het Coronavirus gooide echter ook hier roet in het eten, de anderhalve meter maatregel kan op de traditionele schepen namelijk niet worden gehandhaafd. Hierdoor komen de scheepseigenaren en hun bemanningen ook in zwaar weer.

Sinds enkele decennia varen oude vrachtschepen, meestal met zeil, met passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer. Deze schepen, de Bruine Vloot genoemd, vanwege de bruine zeilen van sommige scheepstypes, waren vooral in trek bij schoolreizen, uit binnen- maar vooral ook uit het buitenland.

In eenvoudige hutten, met niet al te ingewikkelde maaltijden en met volop activiteiten in de buitenlucht, vormde zo’n meerdaagse reis voor menigeen het hoogtepunt van het jaar. Het Coronavirus gooide echter ook hier roet in het eten, de anderhalve meter maatregel kan op de traditionele schepen namelijk niet worden gehandhaafd. Hierdoor komen de scheepseigenaren en hun bemanningen ook in zwaar weer.

De meer dan 400 schepen, klippers, aken, tjalken, kofschepen enzovoort, zijn soms meer dan honderdvijftig jaar oud. De schippers voeren vroeger met hele gezinnen aan boord over de Oostzee, of alleen in de binnenwateren,  maar er zijn ook enkele grote dwarsgetuigde schepen, zoals de Wylde Swan, die in de Caribische Zee voer voor de crisis begon. Dit schip kwam in het nieuws omdat een groep scholieren aan boord niet meer naar huis kon met een vliegtuig en ze daarom maar de oceaan zijn overgezeild.

Ieder schip heeft haar eigen verhaal, een geschiedenis van hard werken, van tragedies en mooie momenten. De schippers zijn trots op hun schepen en onderhouden ze zo goed mogelijk.

Het kost echter veel geld om ze zeevarend te houden. Er zijn verplichte onderhoudswerkzaamheden die ieder jaar weer moeten gebeuren en die enorme gaten slaan in het budget. Vanwege de veiligheid moet een schip regelmatig worden gecontroleerd en gecertificeerd. Denk aan de masten. Een paar jaar geleden was er nog een ernstig ongeluk door een mast die niet in goede conditie verkeerde.

Dit geld voor het onderhoud moet in het zomerseizoen worden verdiend. In de winter liggen de schepen stil, op de werf of ergens in een haven.
De schippers hebben nu de handen ineengeslagen en kloppen voor hulp aan bij Den Haag. Ze hopen dat er een noodfonds komt voor hun bijzondere bedrijven. Honderdvijfenzeventig schepen gingen daarom op 9 juni voor Pampus liggen voor een manifestatie, daarmee hun wensen kracht bij zettend.

Momenteel zijn er mondjesmaat reizen te boeken, voor families bijvoorbeeld. Ook hoopt men dat er snel duidelijkheid komt wat betreft de corona-maatregelen. Kan er een uitzondering worden gemaakt? Kunnen groepen kinderen, die op school ook samen zijn, dan weer met een zeilschip op schoolreis? Voor de Bruine Vloot, ook wel Hollandsche Vloot genoemd, is het te hopen. Anders dreigt het gevaar dat de schepen binnen een paar jaar onbruikbaar liggen te verroesten.
0
Geschreven door Ina Schroders-Zeeders
Geschreven op: 14 juni 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
6
0

Recente en relevant artikelen