Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Geheimen van de supermarkt

In dit artikel lees je welke trucjes supermarkten en andere winkels gebruiken om jou zo veel mogelijk producten te laten kopen.

Geschreven door Luca Wolf
Geschreven op: 14 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
1
40
1
Afbeelding door Joshua Rawson-Harris via Unsplash
1 - Een lach, een kleurplaat en gratis monsters
Hoewel niet iedere werknemer dit heeft meegekregen, dienen klanten te worden ontvangen met een vriendelijke lach. De klant is koning, en het is de bedoeling dat je je ook zo voelt. Met gratis producten om te proeven, een kleurplaat of speelhoekje voor de kinderen en persoonlijke aanbiedingen probeert een supermarkt je te verleiden om terug te komen. Zelfs de muziek wordt erop uitgekozen. En het werkt! We gaan liever naar supermarkten waar we ons welkom voelen.

2 - Fruit wegen bij de kassa

Tegenwoordig worden fruit en groenten steeds vaker pas bij de kassa gewogen. Allereerst halen supermarkten zo de fraudeurs eruit, die stiekem wat minder wegen. Maar daarnaast kunnen klanten op deze manier ook minder goed inschatten hoeveel ze hebben gekocht. Als bij de kassa blijkt dat de tomaten die je hebt gekocht toch wel duur waren leg je ze minder snel terug dan wanneer je ze bij het fruit zelf weegt.

3 - Het prijsje staat op de producten.... echt wel.... onderop.... heel klein

Door de prijsjes van producten een beetje weg te moffelen zorgen supermarkten dat klanten minder goed opletten op wat ze kopen. Door de prijs bijvoorbeeld niet aan de voorkant, maar onderop het product te zetten, moet je het product eerst in je handen nemen voor je de prijs kan zien. En om het dan nog terug te leggen is wel heel veel extra werk.

4 - Grote winkelkarretjes

Hoe groter een winkelkarretje of mandje is, hoe minder vol ze lijken. Zo wordt je onbewust gestimuleerd om meer producten in je karretje te gooien. En zo verdient de supermarkt meer geld.

5 - De indeling en looproute

Is het je ooit opgevallen dat vrijwel alle supermarkten de groente en fruit in het begin uitstallen. Door eerst de gezonde producten te kopen krijg jij als klant een goed gevoel over de gezonde keuzes die je maakt, waardoor je later in de winkel sneller geneigd bent om toch nog even een pak koekjes mee te nemen, want ja je hebt toch ook al fruit gekocht.

Ook staan de producten die veel mensen nodig hebben altijd helemaal achteraan. Door het brood in de ene en de melk en zuivel in de andere uithoek te zetten, moeten klanten verplicht langs alle andere producten lopen. En ja, als je erlangs loopt wordt je eerder verleidt om iets te kopen.

Als je dan eindelijk klaar bent met de boodschappen en in de rij bij de kassa niets staat te doen, staat er altijd nog een schap met zoetigheid. Zo'n klein reepje is erg verleidelijk als je je toch staat te vervelen in de rij. Bovendien heb je na het doen van de boodschappen echt wel een chocolaatje verdient.

Een ander trucje om klanten meer geld te laten uitgeven is door de dure producten op ooghoogte te zetten. Hierdoor zie je deze als eerste en kost het meer tijd en moeite om goedkopere producten te pakken.

6 - Alles is verpakt

Alles zit tegenwoordig in plastic. Zo blijven producten ietsje langer goed, maar er is nog een reden voor al dat overbodige verpakkingsmateriaal. Producten zitten namelijk vaak met meerdere in een zakje. Zo koop je sneller vier appels, terwijl je er maar drie nodig had. Ja, ze zitten nu eenmaal met z'n vieren verpakt.

7 - Geen bon meer

Tegenwoordig krijg je bij supermarkten niet meer automatisch een bonnetje. Dit is allereerst goed voor het milieu, maar geeft supermarkten ook een financieel voordeel. Wanneer ze geen bon krijgen, kunnen klanten namelijk niet meer controleren of ze niet per ongeluk te veel hebben betaald. Ook is het voordelig voor de supermarkt als klanten niet meer nadenken over wat ze hebben gekocht. Je rekent de producten af en klaar is kees. Als mensen thuis nog eens het bonnetje doornemen en zien hoeveel ze hebben uitgegeven, zouden ze namelijk best wel eens goede voornemens kunnen maken om de volgende keer minder uit te geven.

8 - Niet de prijs verhogen, maar het gewicht verlagen

Wanneer supermarkten de prijs verhogen valt dat op. Maar wanneer het gewicht van het product omlaag gaat, zullen er veel minder klanten gaan klagen. Daarom zullen supermarkten eerder geneigd zijn om de verpakking te verkleinen. Voor de klant geeft het geen verschil, die betaalt meer voor hetzelfde gewicht.

9 Voorgesneden producten zijn duurder

Het klinkt logisch, producten waar fabrikanten meer werk aan hebben doordat ze gesneden zijn, zijn duurder. Maar supermarkten azen op deze manier op de luiheid van klanten. Het is echt niet zo veel duurder om fruit in stukjes te snijden.

Bronnen

10 supermarkt geheimen onthuld die je niet kende https://kiwify.nl/supermarkt-geheimen-onthuld/
7 Geheime Verkooptrucs van Supermarkten die Jij Nog Niet Kent https://www.echtgeldbesparen.nl/bespaartips/verkooptrucs-supermarkt/
1
Geschreven door Luca Wolf
Geschreven op: 14 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
1
40
1

Comments

  • 7 juli
  • 0
Leuk!
  • 7 juli
0

Recente en relevant artikelen