Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Hoe werkt de garantie bij een webwinkel?

We kopen steeds meer online onze spullen bij webwinkels. Het is snel, makkelijk en kunt prijzen beter vergelijken om zo goedkoper uit te zijn. Maar wat als het product kapotgaat? Bij een aankoop via een webwinkel kan je niet naar een winkel om je probleem uit te leggen. In de meeste gevallen krijg je in de winkel een nieuw product of het product wordt op rekening van de winkel gerepareerd.

Geschreven door Ryan Wesley
Gepubliceerd op: 26 juli 2021
9
49
20
Afbeelding door Ryoma Onita via Unsplash

Wat is garantie?

Garantie bestaat om de koper te beschermen tegen kapotte of niet goedwerkende producten bij de verkoop. Als een winkel weet dat een product niet deugd, mag men dat niet verkopen. Toch wordt dit regelmatig gedaan met of zonder opzet van de winkel of het personeel. Om die reden heeft de overheid om de koper te beschermen de garantiebepalingen opgenomen in de wet. De koper kan zich hierop beroepen als die een product heeft dat niet goed meer werkt. De garantie is makkelijker uit te oefenen bij een ‘echte’ winkel dan bij een webwinkel. Naar een webwinkel kan je niet langsgaan. Je kan alleen maar contact opnemen per telefoon of per mail. De webwinkel stuurt je veel vaker door naar de fabrikant dan dat ‘echte’ winkels dat doen. Toch is dit niet helemaal de juiste werkwijze. De webwinkel is verantwoordelijk voor het product dat je bij hem hebt gekocht.

De garantie bij een webwinkel

Mocht een product kapotgaan dan neem je contact op met de webwinkel. De webwinkel verwijst je vaak meteen door naar de fabrikant die het product heeft geproduceerd. De koper moet op deze manier zelf contact opnemen met de fabrikant op het probleem op te lossen. De ene fabrikant is hier makkelijker in dan de andere.

De koper moet zorgdragen voor de verzending naar de fabrikant zodat deze het product kan bekijken. De fabrikant beoordeelt wat er aan de hand is en of het binnen de fabrikantsgarantie valt. Is dit het geval is er niks aan de hand je krijgt een nieuw product toegestuurd of de oude wordt kosteloos gerepareerd. Dit proces duurt veel langer omdat de fabrikant meestal niet in Nederland gevestigd is.

Mocht de fabrikant beslissen dat het niet om een fabrieksfout gaat kan de fabrikant tegen betaling het product voor je repareren. De koper moet de reparatie zelf betalen, dan wel eerst voorschieten. Dit verschilt per webwinkel ook al valt het gebrek in de garantieperiode. De webwinkel vertelt je dat die sneller gaat dan dat de webwinkel het product naar de fabrikant moet terugsturen. De webwinkel heeft het product aan jou verkocht en is en blijft het eerste aanspreekpunt voor jou als klant. De webwinkel moet dit voor je oplossen.

Tips over garantie bij aankoop

  • Bekijk of je het product kosteloos kunt retourneren (antwoordnummer) en hoe de garantiebepalingen zijn geregeld.
  • Het product gaat langer mee bij normaal gebruik dan de garantie die gegeven wordt in de (web)winkel. Dit is wettelijk bepaald door de overheid. Het is moeilijk te zeggen hoelang een product precies meegaat. Een televisie gaat bij normaal gebruik ongeveer tussen de 10 en 15 jaar mee. Ook na de garantie van 2 jaar van de winkel moet de winkel het gebrek oplossen aan het product. Laat je niet afschepen dat het buiten de garantieperiode valt.
  • Het is onnodig om extra garantie bij te kopen in de winkel (zie puntje hierboven).
  • De eerste 6 maanden hoeft u niet te bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt, daarna wel.
  • Fabrieksgarantie is een extra garantie vanuit de fabrikant en duurt meestal 2 jaar. In die periode hoef je zelf niet te bewijzen dat het defect jouw schuld was.
  • De (web)winkel is verantwoordelijk voor het verkochte product. Jij hoeft zelf geen contact op te nemen met de fabrikant.
  • Bespreek van tevoren wat de procedure is en wat de kosten zijn.

Conclusie

Het uitoefenen van je garantie is moeilijker bij een webwinkel dan een ‘echte’ winkel omdat je bij een webwinkel niet zo naar binnen kunt stappen. De (web)winkel is verantwoordelijk om het probleem op te lossen je hoeft zelf geen contact op te nemen met de fabrikant. Een fabrieksgarantie is een extra garantie van de fabrikant en duurt ongeveer 2 jaar. In deze periode (net als de eerste 6 maanden van de garantie) hoef je niet te bewijzen dat je het product niet op een normale manier hebt gebruikt. De webwinkel is verantwoordelijk voor het defect van het product om dit op te lossen. Je moet je niet laten afschepen door de webwinkel dat het niet mogelijk is of dat je kosten moet betalen. Mocht je er niet uitkomen en het gaat om een grote aankoop kan je je wenden tot het juridisch loket. Deze kan je gratis advies gegeven wat je het beste kan doen en of je in je recht staat.
9
Geschreven door Ryan Wesley
Gepubliceerd op: 26 juli 2021
9
49
20

Comments

  • 29 juli
  • 0
Goede tips op een rij
0
  • 29 juli
  • 0
Dankjewel chantal.
  • 29 juli
0
  • 27 juli
  • 0
Garantie van webwinkels ik heb er slechte ervaringen mee. Goede tips die ga ik eens proberen te onthouden.
0
  • 27 juli
  • 0
Ik heb het ook een paar meegemaakt. Helaas sta je echt met de rug tegen de muur. Gebruik eens van deze tips.
  • 27 juli
0
  • 27 juli
  • 0
Interessant, Wesley!
0
  • 27 juli
  • 0
dankjewel, kan altijd ene keer van pas komen
  • 27 juli
0
  • 27 juli
  • 0
Het contact opnemen met een webwinkel werkt, als er echt iets mis is, helaas niet altijd even
0
  • 27 juli
  • 0
Nee meestal wimpelen ze je af of proberen dat te doen. of het contact opnemen is lastig of een betaaldnummer.
  • 27 juli
0
  • 27 juli
  • 0
Interessant artikel, maar helaas werk het soms lastig.
0
  • 27 juli
  • 0
Dat maakt het inderdaad lastig en dat vaak mensen afhaken om er überhaupt aan te beginnen.
  • 27 juli
0
Laad meer

Recente en relevant artikelen