Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Huismerk VS A-merk

Tegenwoordig zijn de winkel overvol met producten. Dit maakt de winkel niet meer zo overzichtelijk en kan het moeilijk maken om een uiteindelijke beslissing te nemen. Of je je nu laat lokken door hoe het eruit ziet of door je portemonnee, keuze is er genoeg.

Geschreven door Sophia Rijsterborgh
Geschreven op: 23 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
90
0
Afbeelding door Hanson Lu via Unsplash
Wat is het?
Een A-merk zijn de merken van buitenaf. Deze merken zijn dus niet gemaakt door de producenten van de winkel. De huismerken zijn merken die speciaal voor die winkel de producten maken zoals ‘Freeway’ van Lidl.

Hoe lokken ze je?

Marktonderzoek, enquête en zelfs proevertjes zijn de manieren die de producent gebruikt om onze interesses te ontdekken. Via deze weg hebben ze een manier gevonden waardoor wij ons soms dingen laten aansmeren. Daarom is er ook soms een actie dat je iets aankoopt en het aankoopbedrag terug kan krijgen na het beantwoorden van een paar vragen. Deze antwoorden zijn namelijk veel meer waard voor hen dan een paar euro's.

Ze spelen ook in op trends, Social Media en op evenementen. Zo ben ik een keer een Fanta tegengekomen in het pretpark Walibi.

In deze studio deden ze de “Bottle Challenge” die toen razend populair was, maar ook het maken van je eigen Instagramfilmpje voor een greenscreen. Ook heeft Fanta vorige zomer speciale codes op hun blikjes gezet om nieuwe filters toe te voegen aan je Snapchat. Investeren in de jeugd van nu zorgt ervoor dat zij later ook klant blijven en het misschien ook aan hun kinderen doorgeven.

Zoek de verschillen

Er zitten meer verschillen in het huis- en A-merken dan je in eerste instantie ziet.
De A-merken spelen ook verder in op onze zintuigen, onze gevoelens en daarom is voor hen het marktonderzoek ook zeer belangrijk.

De verschillende prijzen

Een van de verschillen die meteen opvalt is de prijs. En of je deze ervoor over hebt, is aan u als consument. Ik vind soms dat het huismerk beter of zelfs hetzelfde smaakt.

Waar de A- en huismerken staan in de rekken

De A-merken zijn degene die je als eerste ziet. En dit hebben ze speciaal zo gedaan zodat ze meer verkocht zullen worden. Daarom liggen ze ook op ooghoogte.
Zo hoef je niet lang te zoeken of oma te laten bukken om het koekje te nemen voor bij de koffie. Niemand houdt er immers van om te gaan zoeken in de winkel en de meeste mensen inclusief mijzelf kunnen niet aan de hoogste plank.


Het oog wil ook iets

De producent speelt niet alleen in op onze smaak of ons vermogen om verder te kijken in het rek. Nee, ze spelen ook in op onze gevoelens. Daarom zorgen ze er ook voor dat hun producten er tussen alle anderen uitspringt.
Dit doen ze door middel van het gebruiken van afbeeldingen die ons dierbaar zijn. Zoals de afbeeldingen van Frozen op de kinderkoekjes, of de mooie kat op het kattenvoer, de lieve puppy op het toiletpapier, het prachtige fruit op de gezondere koekjes.

Deze zijn voor ons maar zeker voor onze kinderen moeilijk te weerstaan ook al is het maar een afbeelding. Maar ook de kleuren van de verpakking lokken ons naar de producten zoals bijen naar een bloem. De flessen met een interessante draai erin of de belofte dat het allemaal afbreekbaar plastic is.

Mijn mening over de A-/huismerken

Wanneer je twijfelt of een bepaald huismerk goed is kan je altijd advies vragen aan je vrienden, familie of collega's. Om hun mening te horen over welke producten hun gebruiken en waarom. Hieronder zal ik je toelichten over welke ik het beste vind en waarom.
  • Lays vs huismerk
Veel klassieke smaken zijn hiervan hetzelfde maar elk jaar komen er bij de Lays wel nieuwe smaken bij. Zo is er nu de pikante chips van Lays die volgens hen perfect bij een biertje passen. Zelf heb ik deze een keer uitgeprobeerd en ik vond ze te pikant en niet zo lekker als de klassieke chips.
  • Coca-Cola vs huismerk
Freeway of de echte Coca-Cola is voor mij geen vraag meer. Ik proef er namelijk geen verschil in wat het voor mij makkelijk maakt om voor de goedkopere variant te kiezen. Maar af en toe op een warme dag verwen ik mezelf met de bijzondere smaken van de echte Coca-Cola. De Coca-Cola Cherry of vanille zijn voor mij dan erg aantrekkelijk.
  • Scott toiletpapier vs huismerk
Bang om schuurpapier te kopen of voor de prijs? Er zijn genoeg soorten toiletpapier om je achterwerk mee af te vegen maar hoe weet je welke goed is? De kans wagen voor een kleine prijs kan ook en als het toiletpapier dan tegenvalt kan je het altijd gebruiken om iets mee op te drogen. Het huismerk van de Albert Heijn is mijn favoriet. Deze is in België heel het jaar door in de aanbieding en het papier zelf is zacht en stevig.
  • Fanta vs huismerk
De Orange van de Aldi of de echte Fanta? Bij Fanta heb je ook verschillende smaken en niet alleen de Klassieker. Zo heb je nu ook de Fanta met citroensmaak, exotic, strawberry en kiwi, pink pomelo en de apple en Cherry variant. Ik vind de Orange: het huismerk van de Aldi, een duidelijke na-aper van de Fanta niet zo lekker als de klassieke Fanta. Ik vind deze namelijk te zoet en dat er een nare nasmaak aanzit.
  • Oreo’s vs huismerk
Van Liga tot Oreo's van elk merk koekjes is er wel een goedkopere variant. Met koekjes ben ik niet zo moeilijk omdat deze ook ongeveer hetzelfde smaken wat goed is voor mijn portemonnee. Soms vind ik zelfs het huismerk lekkerder. Zo raad ik iedereen aan om het huismerk 'Oreo' koekjes te proberen van de Albert Heijn. Hier krijgt u zeker geen spijt van.
  • Palmolive vs huismerk
Je zeept je in, je spoelt het uit en je ruikt het bijna niet meer. De meeste geur verdwijnt als sneeuw voor de zon bij de meeste shampoos of shower gels.
Mocht je toch een merk willen voor een goedkopere prijs kun je het best terecht bij de Action. Hier is het goedkoper en hebben ze toch de vertrouwde geuren die ik gewend ben. Dit is de reden waarom ik mijn shampoos koop in de Action.
  • Heinz, Remia of Calvé vs huismerk
Heinz, Remia, Calvé of toch het huismerk? Voor mij is het voor de mayonaise meteen grijpen naar het huismerk maar zo nu en dan vind ik de Heinz ook lekker bij mijn patat. De Heinz is ook verkrijgbaar in de Action in België heb ik laatst gezien. Deze is goedkoper in prijs en voor een grote fles heb ik maar drie euro moeten neertellen.
  • Danio vs huismerk
Yoghurt heeft voor mij een fletse smaak en hierbij doe ik zelf altijd een stukje geraspte chocolade of een handjevol hagelslag. De zoete varianten vermijd ik het liefste omdat ik niet zo'n zoetekauw ben. De puddingvarianten vind ik hetzelfde smaken als de duurdere merken. Het is wel zo dat je bij de huismerken meer krijgt voor je geld dan de A-merken.

Kortom we hebben te veel keuze, maar het is nog steeds aan ons als consument om te beslissen wat wij willen. Of je liever het A-merk wilt of het huismerk, ze blijven sowieso altijd op voorraad voor onze behoeftes.
0
Geschreven door Sophia Rijsterborgh
Geschreven op: 23 okt 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
90
0

Recente en relevant artikelen