Artikel.nl




Editorial Approved Badge

In België en Frankrijk jaagt de overheid ook op je portemonnee

In België heeft de “superflitspaal” zijn intrede gedaan. Sinds medio 2019 wordt door de Belgische politie een elektronische waakhond getest. Deze zogenoemde “superflitspaal”, een Mesta Fusion geheten, wordt in Frankrijk als waakhond voor de overheid gemaakt. In België staat een Belgische “waakhond” bij Beez op de E411 en deze “superflitspaal” doet veel meer dan de snelheid van de auto’s meten.

Geschreven door Belastingaangifte Advies
Gepubliceerd op: 1 aug 2021
5
96
7
De moderne flitspaal, de schrik voor iedere weggebruiker
De moderne flitspaal, de schrik voor iedere weggebruiker

De ontwikkeling van de waakhond van de overheid

In 2016 verschenen de eerste artikelen over de nieuwe waakhond van de overheid. De waakhond werd in Frankrijk doorontwikkeld en werd in 2021 ook in België langs belangrijke autowegen geplaatst. De waakhond van de overheid kan twee en dertig vervoermiddelen op de weg gelijktijdig registreren voor overtredingen als te hardrijden, door het rode licht rijden, bellen tijdens het autorijden, te dicht op je voorganger rijden (het zogenoemde bumperkleven) en alle overige zaken die tijdens het rijden op de weg verboden zijn. Het grote voordeel van deze nieuwe waakhond voor de overheid is dat deze superflitser een bereik heeft van tweehonderdmeter en waarnemingen kan doen op acht rijbanen tegelijk.
De waakhond als Big Brother is watching you
De waakhond als Big Brother is watching you

De Mesta Fusion als wapen tegen wegmisbruikers

Het Franse apparaat werkt zowel overdag als ‘s nachts. Ook als je denkt met driehonderdkilometer per uur te kunnen rijden, dan kom je bedrogen uit. Even later valt er een bekeuring op de mat voor deze snelheidsovertreding, maar ook voor andere overtredingen. Hierbij kun je denken aan het gebruik van de vluchtstrook of het verkeerd inhalen. En ook het passeren van een file via de pechstrook wordt haarscherp vastgelegd. In België gaat het om een testperiode en als de test succesvol is, dan komen er naar verwachting vierhonderd Mesta Fusion waakhonden in België te staan. In Frankrijk is de test met de Mesta Fusion al geslaagd en daarom wordt de Mesta Fusion succesvol ingezet tegen de in Frankrijk gemaakte verkeersovertredingen.
Mesta Fusion zorgt voor extra geld voor de Belgische Overheid
Mesta Fusion zorgt voor extra geld voor de Belgische Overheid

Het nieuwe radarsysteem meet en registreert wat je doet

De Mesta Fusion meet en registreert wat de weggebruiker doet. Vierentwintig uur per dag bewaakt deze waakhond alle handelingen van de weggebruikers. Het over de witte lijn komen wordt naadloos geregistreerd. Ook het bellen achter het stuur behoord tot de verleden tijd. Deze radarcontrole is al operationeel sinds 2015. In Qatar en Kazachstan zijn er hele goede ervaringen opgedaan. De Mesta Fusion is veel effectiever dan de huidige flitspalen. Zo wordt ook haarscherp vastgelegd als de weggebruiker verkeerd afslaat of te weinig afstand houdt. Daar de juridische bewijskracht in 2015 nog ingepast moet worden in de Belgische wetgeving, heeft de Belgische overheid eerst gewacht tot de wetgeving aansluit op de mogelijkheid om overtredingen, die vastgelegd zijn met één camera, te kunnen bekeuren. De ontwikkelingen zijn nu zover dat de Mesta Fusion verschillende overtredingen met één camera kan registreren en vastleggen. Zo moest in België overtredingen van het niet dragen van de autogordel of het bellen achter het stuur door een persoon worden geconstateerd. Hiervoor moest in België eerst een Koninklijk Besluit worden genomen om de Mesta Fusion volledig te kunnen gebruiken. Als argument voor het gebruik van de Mesta Fusion zegt de overheid de verkeersveiligheid te willen vergroten.

Goed voor de Belgische schatkist

Nu met behulp van de Mesta Fusion de overtredende weggebruikers harder aangepakt kunnen worden, is de verwachting van de Belgische Overheid dat er een toestroom komt van verkeersboetes. In België is daarom het besluitgenomen dat het parket wordt uitgebreid. Het parket komt onder leiding te staan van een procureur met nationale bevoegdheid. Het parket heet daarom centraal parket voor de verkeersveiligheid. De verantwoordelijke procureur heeft als primaire taak dat alle opgelegde bekeuringen worden betaald. De procureur gaat leidinggeven aan vijfenveertig medewerkers die tot taak hebben het leiden van het Belgische verkeersbeleid in goede banen. Dit beleid is topprioriteit in België. Daarbij moet ook gezorgd worden dat de 296 systemen voor traject controle hun werk goed gaan doen. Deze hulpmiddelen moeten er ook voorzorgen dat het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden sterk lager worden.
De flitsbunker zie je steeds vaker langs de Nederlandse weg
De flitsbunker zie je steeds vaker langs de Nederlandse weg

Het flitsbeleid in Nederland

In Nederland worden proeven gehouden om bedrijven en particulieren de snelheid van de weggebruikers te laten controleren. Hiervoor is een wetswijziging voor nodig en daarna kan iedereen een flitsapparaat kopen en plaatsen. Een ander hulpmiddel dat in Nederland wordt ingezet zijn de preventieve bekeuringen. Potentiële snelheidsduivels worden bekeurd voor de overtreding is begaan. Weggebruikers worden aan de kant gezet op het moment dat het vermoeden is dat de maximumsnelheid overtreden zal worden. Een ander hulpmiddel dat de Nederlandse politie inzet is de flitsbunker. Deze flitsbunker weegt 1.250 kilo en wordt voor langere tijd langs de snelweg (meestal bij wegwerkzaamheden) neergezet. Ook een dixi of een vuilnisbak doen regelmatig dienst als flitspaal om de hardrijders te kunnen bekeuren. Of de Mesta Fusion ook naar Nederland komt is nog onduidelijk.
5
Geschreven door Belastingaangifte Advies
Gepubliceerd op: 1 aug 2021
5
96
7

Comments

  • 26 aug
  • 0
Dat in Nederland doet me denken aan die Tom Cruise film 'Minority Report'; heb ik toch wel bedenkingen bij zo.
Die superflitspaal is inderdaad goed om de schatkist te spijzen, maar of de echt (wan)daders dan echt aangepakt worden is nog maar de vraag in het huidige klimaat...
  • 26 aug
0
  • 1 aug
  • 1
Handig om te weten!
1
  • 2 aug
  • 0
Veel automobilisten weten niet dat het CJIB de opgelopen bekeuringen in de andere Europese landen int.
  • 2 aug
0
  • 1 aug
  • 1
Ja, ik zal mijn Ferrari dan maar moeten verkopen hé, hahaha. Neen, ik heb er geen probleem mee, want ik hou me met mijn karretje altijd aan de snelheid. Goed geschreven. (Kom je ook eens langs op de koffie?)
1
  • 2 aug
  • 0
Steeds meer Europese landen gaan over tot het dichten van de mogelijkheid om te snel te rijden en wisselen de ervaringen onderling uit.
  • 2 aug
0
  • 1 aug
  • 1
De moeite waard om te lezen en te weten Belastings Advies! Ik volg je graag en nodig je bij mij uit op de koffie met een zondags koffiekoekje
1
  • 2 aug
  • 0
Neem de koffie graag aan en heb alweer een nieuw artikel in de pen over sporters en belasting betalen
  • 2 aug
0

Recente en relevant artikelen