Artikel.nl




Minder stress in je studententijd: een paar tips om te ontladen!

Studeren is stressvol. De meeste studenten hebben heel wat dingen te balanceren. Studie, stages, werk. En als je dan ook vriendschappen wil onderhouden, je familie wil zien en voor jezelf wil zorgen, dan kan het zomaar eens zijn dat je daar ontzettende stress van kan krijgen. In dit artikel leg ik je uit wat stress is, hoe je kunt merken dat je gestrest bent en deel ik tips om te kunnen ontladen.

Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 7 juni 2021
5
13
4
Afbeelding door Tim Gouw via Unsplash

Wat is stress?

Om iets aan een gestrest gevoel te kunnen doen, is het uiteraard van belang om te weten wat stress nu precies is. Stress is de reactie van je lichaam op druk van een bepaalde situatie of gebeurtenis. Het kan een fysieke, mentale of emotionele reactie zijn. Niet alle stress is slecht. Het kan je bewuster maken van de dingen om je heen en je meer gefocust houden. In sommige gevallen kan stress je juist kracht geven en je helpen meer gedaan te krijgen. Er zijn twee soorten stress:

Acute stress: Soms kun je je gedurende een korte periode gestrest voelen. Gewoonlijk hoeft je je daar geen zorgen over te maken. Zoals wanneer je een project moet inleveren, of je moet praten voor een groep mensen. Of er zit een belangrijk examen aan te komen. Misschien voel je “vlinders” in je buik en worden je handpalmen zweterig. Dit soort positieve stressfactoren zijn van korte duur en zijn eigenlijk gewoon een manier waarop je lichaam je helpt om door een moeilijke situatie heen te komen.

Chronische stress: Als je je stress te lang laat aanhouden, kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je fysieke, mentale en emotionele gezondheid, vooral als deze chronisch wordt. Je moet je bewust zijn van de waarschuwingssignalen van chronische stress, zodat je er op tijd iets aan kunt doen om overspanning of een burn out te voorkomen.

Het maakt voor ons lichaam niet uit waardoor je je gestrest voelt, want ons lichaam reageert hetzelfde op de verschillende stressoren. Het veroorzaakt hormonale, respiratoire, cardiovasculaire en zenuwstelsel veranderingen. Door stress kan je hart bijvoorbeeld sneller kloppen, je kan snel gaan ademen, of zweten en je gespannen voelen. Het kan je ook juist een uitbarsting van energie geven.

Dit fenomeen staat bekend als de 'vecht-of-vluchtreactie' van het lichaam. Het is deze chemische reactie die je lichaam voorbereidt op een fysieke reactie, omdat het denkt dat het wordt aangevallen. Dit soort stress hielp onze menselijke voorouders te overleven in de natuur.

Hoe kan het zich uiten?

Stress kan zich op verschillende manieren uiten. Dit verschilt vaak van persoon tot persoon, maar ook kan het bij jezelf van tijd tot tijd veranderen. Het kan zijn dat je maar enkele symptomen van stress hebt, maar het komt ook regelmatig voor dat je stiekem meer uitingen hebt dan je in eerste instantie dacht. Ik heb een overzichtje voor je:

Cognitieve symptomen:
  • Moeite met concentreren.
  • Negatief denken.
  • Angstige gedachten .
  • Moeite hebben met keuzes maken.
  • Veel piekeren en overdenken.
  • Nachtmerries.
  • Gevoelens van schuld hebben.
  • Situaties slecht beoordelen.
  • Vergeetachtigheid en desorganisatie.
Emotionele symptomen:
  • Depressie of een algeheel gevoel van ongelukkigheid.
  • Laag zelfbeeld.
  • Overweldigdheid, gevoel van verlies van controle.
  • Vaak huilen.
  • Humeurigheid en/of stemmingswisselingen.
  • Apathie en onverschilligheid.
  • Een kort lontje hebben.
  • Moeite hebben met ontspannen.
Fysieke symptomen:
  • Nervositeit en trillen.
  • Je slap en/of oververmoeid voelen.
  • Spiertrekkingen en/of tics hebben.
  • Gespannen spieren en/of spierpijn .
  • Constipatie of juist diarree hebben, winderigheid.
  • Misselijkheid en/of zure oprispingen.
  • Duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd hebben.
  • Pijn op de borst, hartkloppingen en/of een versnelde hartslag.
  • Vaker verkoudheid en/of verhoogde infectiegevoeligheid.
  • Verlies van libido.
  • Aankomen of verlies in gewicht zonder verandering van dieet.
  • Rinkelend of zoemend geluid in de oren.
  • Koude en zweterige handen en/of voeten.
  • Droge mond en/of moeite hebben met slikken.
  • Tandenknarsen, het op elkaar klemmen van de kaken.
  • Haarverlies.
  • Acne, huiduitslag en/of jeuk.
  • Hoofdpijn.
  • Slecht inslapen en/of doorslapen.
  • Moeite hebben met ademhalen.
Gedragssymptomen:
  • Veranderingen in eetlust.
  • Meer of juist minder slapen.
  • Isolatie en je sociaal terugtrekken.
  • Agressief en vijandig gedrag.
  • Problemen met communiceren.
  • Obsessieve gedragingen.
  • Nerveuze gewoonten zoals nagelbijten, ijsberen, fidgetten.
  • Minder interesse hebben in je uiterlijke verzorging.
  • Stotteren, binnensmonds praten of juist ratelen.
  • Uitstelgedrag en het negeren van verantwoordelijkheden.
  • Middelenmisbruik, zoals alcohol of drugs.
  • Vaker kleine foutjes maken.
  • Vaker overreageren op situaties en gebeurtenissen.
Het feit dat je een of meer van deze symptomen ervaart, is natuurlijk geen garantie dat het stress gerelateerd is, maar het is zeker een eye-opener om beter te begrijpen hoeveel schade stress kan aanrichten als het de vrije hand krijgt! Wil je zeker weten dat je klachten door stress komen, maak dan zeker even een afspraak bij je huisarts.

Tips om je te ontladen.

Gelukkig zijn er ook wat manieren om je te ontstressen.

Lachen: Het kan je helpen om gewoonweg even een goede lachbui te hebben. Door lachen maak je endorfine aan, wat je kan helpen met je stress symptomen. Bel even met je beste vriendin, kijk een komedie of ga los met leuke fimpjes op YouTube of TikTok.

Een massage krijgen: Van stress kun je behoorlijk gespannen raken. Een rugmassage of voetmassage kan dan helpen met ontspannen. Kijk je partner even lief aan of maak een afspraak met een masseur of fysiotherapeut.

Alleen-tijd: Als je het gevoel krijgt dat je ietwat gek wordt, is de beste remedie soms gewoonweg alleen zijn om je gedachten te ordenen en een beter perspectief te krijgen. Dat kan betekenen douchen, wandelen, een dutje doen of even een lezen of een serie kijken.

Praat erover: Door over je gedachten en gevoelens te praten met een goede vriendin, je partner of een professional kan van onschatbare waarde zijn. Weten dat er iemand achter je staat, en ze je laten helpen en ondersteunen op welke manier dan ook, neemt in wezen een deel van het gewicht dat je hebt gedragen van je schouders. Geen prater? Dan kun je je zorgen ook opschrijven in een journal!

Doe iets proactiefs: Vaak kan negatieve stress worden veroorzaakt door het gevoel dat situaties uit de hand lopen en je er geen controle over hebt. Probeer dan eens over een ander situatie controle te krijgen. Maak schoon, vul je planner in, ga sporten of ga op tijd naar bed. Het kan je zomaar eens helpen!

Lukt het je niet om van je stress af te komen met deze tips? Schroom dan niet om je huisarts of het zorgteam van je school te contacteren. Stress kan hardnekkig zijn en veel studenten hebben hier last van. Schaam je dus niet om professionele hulp in te schakelen!
5
Geschreven door Nikki Reijnders
Gepubliceerd op: 7 juni 2021
5
13
4

Comments

  • 14 juni
  • 0
Heel goed artikel. Ik merk zelf dat er op school heel wat mensen zijn die last hebben van stress, zelf heb ik hier minder last van, maar nu kan ik hen ook helpen om van hun stress af te raken.
  • 14 juni
0
  • 13 juni
  • 0
Goeie tips. We leven in een haastmaatschappij en dan kan je inderdaad al deze stress gerelateerde verschijnselen tegenkomen. Mooie blog met goeie tips. Goede schrijfstijl. (kijk je ook even bij mij).
  • 13 juni
0
  • 8 juni
  • 1
Super tips, bedankt!
1

Recente en relevant artikelen