Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Naakt of Niqaab, persoonlijke vrijheid versus maatschappelijke verwachting

Als activist voor de bredere maatschappelijk acceptatie van sociaal naakt, realiseer ik mezelf dat de uitdaging voor ons allemaal ligt op het gebied van respectvol met elkaar samenleven, en grote tolerantie voor elkaar. Mijn vrijheid eindigt waar een ander zijn intolerantie begint.

Geschreven door Jan Vranken
Gepubliceerd op: 8 apr 2023
0
58
0
foto : Pexels
foto : Pexels
In de huidige samenleving wordt het begrip vrijheid op verschillende manieren op de proef gesteld. De nog steeds aanhoudende dreiging van terrorisme en de angst om de controle te verliezen, hebben politici ertoe gebracht zich met het leven van mensen te bemoeien, allemaal in naam van het behoud van de vrijheid. Hoewel het essentieel is om stelling te nemen tegen extremisme en intolerantie, is het net zo belangrijk om de keuzes en levenswijzen van mensen te respecteren, zelfs als die verschillen van de onze.  Als activist voor de bredere maatschappelijk acceptatie van sociaal naakt koos ik voor de titel ‘Naakt of Niqaab’, omdat dit voor mij de kern het debat  is die het conflict belicht tussen persoonlijke vrijheid en maatschappelijke verwachtingen. Een eeuwigdurende strijd die nou niet bepaald voor toenadering tussen mensen zorgt . In dit artikel gaat het dan ook vooral  over, en wil ik een lans breken voor, vrijheid in de moderne samenleving, het debat over Naaktheid versus Niqaab gaat over het begrijpen en respecteren van verschillende levensstijlen. Het begrip vrijheid staat centraal in de moderne samenleving, vooral in democratische naties, zoals die van Nederland.  R. Bhaskar (2013) merkt op dat vrijheid een fundamentele waarde is in moderne samenlevingen, en wordt geassocieerd met het geloof dat individuen het recht moeten hebben om hun eigen leven te bepalen zonder ongepaste inmenging of dwang van anderen. Dit idee van vrijheid is vastgelegd in verschillende juridische en politieke documenten, waaronder de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en onze eigen grondwet. Het begrip vrijheid is echter in de loop der tijd geëvolueerd, en er zijn verschillende interpretaties van wat het betekent om vrij te zijn. Voor sommigen betekent vrijheid de afwezigheid van externe beperkingen, voor anderen de mogelijkheid om eigen doelen en ambities na te streven. Bovendien zijn er verschillende soorten vrijheid, waaronder politieke vrijheid, economische vrijheid en persoonlijke vrijheid. Terwijl politieke vrijheid verwijst naar het vermogen deel te nemen aan politieke processen en besluitvorming, verwijst economische vrijheid naar het vermogen economische activiteiten te ontplooien zonder onnodige inmenging van de staat of andere actoren. Persoonlijke vrijheid, aan de andere kant, heeft betrekking op het vermogen om keuzes te maken over het eigen leven, inclusief overtuigingen, waarden en relaties. Kortom, het begrip vrijheid is complex en veelzijdig, en het blijft een centrale waarde in onze moderne samenleving. Het debat over naaktheid versus niqaab is al enkele jaren onderwerp van discussie. G. Gustavsson in zijn artikel "Modesty, Nudity, and Niqaab: A Comparative Approach" belicht  de verschillen tussen beide begrippen. De auteur stelt dat naaktheid in westerse culturen wordt gezien als een vorm van zelfexpressie en bevrijding, terwijl in islamitische culturen bescheidenheid als een deugd wordt beschouwd. De niqaab, een sluier die sommige moslimvrouwen dragen, wordt door sommigen in de westerse wereld gezien als een symbool van onderdrukking.  Gustavsson betoogt echter dat de niqaab niet per se onderdrukkend is, maar eerder een vorm van bescheidenheid en een uiting van religieuze identiteit. Dat vrouwen hierin zelf vaak geen keuze hebben vanwege opgelegde sharia wetgeving wordt helaas buiten beschouwing gelaten. De auteur stelt verder dat zowel naaktheid als niqaab gezien kunnen worden als manieren om maatschappelijke normen uit te dagen. Vooral die laatste stelling is best interessant . Terwijl sociale naaktheid traditionele genderrollen en body-shaming kan uitdagen, kan  de niqaab westerse opvattingen over schoonheid en objectivering van vrouwen uitdagen.
foto : Pexels
foto : Pexels
Uiteindelijk suggereert Gustavsson dat het debat over naakt of  niqaab niet alleen gaat over de kleding die individuen dragen, maar over de onderliggende maatschappelijke waarden en normen. De auteur betoogt dat zowel naaktheid als niqaab kunnen dienen als middel tot zelfexpressie en identiteit, en in dat licht gezien moeten worden. Zoals gezegd is die hypothese volgens mij slechts houdbaar als een vrouw er werkelijk in vrijheid voor kan kiezen gezichts of  lichaamsbedekkende kleiding te dragen, en dit niet wordt voorgeschreven door sharia wetten of mannen in een patriarchale setting , waarin de trol van vrouwen verre van gelijkwaardig is. Het begrijpen en respecteren van verschillende levensstijlen is van vitaal belang voor het creëren van een harmonieuze en diverse samenleving. In een studie van Hopwood (2004) werd vastgesteld dat "culturele diversiteit een bron van kracht, creativiteit en innovatie kan zijn voor gemeenschappen" (p. 170). Maar om culturele diversiteit volledig te omarmen moeten mensen de levensstijl van degenen die van henzelf verschillen begrijpen en respecteren. Dit vereist dat mensen ruimdenkend zijn, niet oordelen, en bereid zijn te leren over andere overtuigingen en gebruiken. Ik zeg dan wel eens : ‘ Mijn vrijheid eindigt waar jou onverdraagzaamheid begint’. Door dit te doen kunnen mensen een grotere waardering ontwikkelen voor andere culturen en levensstijlen. Daarnaast is het van beide kanten van de discussie  essentieel te erkennen dat de eigen levensstijl niet de enige geldige manier van leven is. Zoals Hopwood (2004) opmerkt, "is het belangrijk te erkennen dat er vele geldige manieren van leven zijn en de keuzes te respecteren die mensen voor zichzelf maken" (p. 170). Door verschillende levensstijlen te respecteren kunnen individuen een gevoel van eenheid en begrip binnen hun gemeenschap bevorderen. Uiteindelijk kan het omarmen van culturele en maatshappelijke diversiteit en het respecteren van verschillende levensstijlen leiden tot een meer inclusieve en accepterende samenleving. Dat is een mooi doel , zo lijkt me, Kortom, het debat  niqaab of naakt benadrukt de voortdurende strijd voor individuen om in vrijheid hun leven te leiden zonder onnodige inmenging van politici of de samenleving als geheel. Terwijl de wereld geconfronteerd wordt met barbaarse daden van extremisten, is het belangrijk te onthouden dat het respecteren van elkaars verschillen en levenswijzen cruciaal is voor het handhaven van een vreedzame samenleving. Mensen moeten keuzes kunnen maken over hun eigen lichaam en levensstijl zonder angst voor oordeel of vervolging. Als samenleving moeten we ernaar streven om individuele vrijheden te beschermen en niet onze overtuigingen en handelingen tegenover anderen laten dicteren door de acties van een paar extremisten of die nu een niqaab dragen of een crucifix, dat maakt dan niet meer uit. Gebruikt als bron voor dit artikel : "Filosofie en het idee van vrijheid’  https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=F7HHBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=1.+het+concept+van+vrijheid+in+de+moderne+maatschappij&ots=_XUE51VhVS&sig=IeT
0
Geschreven door Jan Vranken
Gepubliceerd op: 8 apr 2023
0
58
0

Recente en relevant artikelen