Recensie: WandaVision

WandaVision gaat over de superhelden Wanda Maximoff en Vision, die in een idyllisch Amerikaans dorpje wonen, totdat ze er op een dag achterkomen dat hun leven misschien toch anders is dan ze altijd dachten. Met deze baanbrekende serie neemt Disney een enorm risico. Is het wel een serie die van Disney+ een waardige concurrent van Netflix gaat maken?

Geschreven door Raymond Zachariasse
Gepubliceerd op: 23 mei 2021
1
60
3
Laten we vooral voorop stellen dat ik geen echte fan ben van superhelden. Als ze in het echt bestonden, dan zou ik zeker een paar echte helden willen ontmoeten (Hallo, Spidey. Gaaf gedaan, Superman). Gewoon om ze eens te vragen hoe het voelt om elke keer de wereld te moeten redden. En vooral ook wat zij zelf de leukste superpower vinden.
Toch zijn deze helden niet van het witte doek weg te slaan. Met de overname van Marvel door Disney, hebben ze nu ook een vaste plek op menig kijkbuis gevonden. Disney heeft goed moeten nadenken hoe ze die films in een serie moesten vangen, want serialization is geen makkelijke taak. Natuurlijk heb je wel meer ruimte om een verhaal te vertellen en je kunt lekker de karakters uitdiepen, maar het moet ook leuk, spannend en mooi blijven voor de kijkers.
Voor de mensen die geen Disney+ hebben, daar kun je nu WandaVision zien en The Falcon and The Winter Soldier. Over die eerste wil ik het hebben, omdat met die serie Disney een groot risico heeft genomen. Maar laat ik niet op de feiten voorop lopen. Wat is dat WandaVision eigenlijk?

Een beetje achtergrond

WandaVision gaat over twee superhelden: Wanda Maximoff en Vision (achternamen zijn in superheldenland niet altijd nodig). Wanda is geboren in het fictieve Sokovia. Ze heeft een broer met de naam Pietro. Beiden zijn gezegend met een of meerdere superkrachten. Wanda kan Chaos magie beteugelen. In het kort kan ze eigenlijk onze realiteit veranderen. Teleporteren (reizen zonder boete), astrale projectie (een afbeelding van jezelf op een andere plek laten verschijnen), zweven en wat al niet meer zijn daar onderdeel van. Het land van Wanda heeft een oorlog meegemaakt, waarbij haar ouders omgekomen zijn (spoiler: dit levert de mooiste aflevering op van de serie). Vol haat sluit ze zich samen met haar broer aan bij de slechteriken: Hydra. Als Hydra uiteindelijk verslagen wordt, sluiten zij zich aan bij Ultron (een robot gemaakt door Iron Man Tony Stark). Natuurlijk is het voor elk verhaal interessant als er ook slechteriken zijn, dus ook Ulton blijkt niet echt een lieverdje. Uiteindelijk komen zowel Wanda als Pietro bij de goeieriken terecht. Deze Avengers hebben uiteindelijk een fiks aantal films opgeleverd, waaronder de twee verrassend ge(s)laagde laatste delen. Ik kan die twee delen ook erg aanraden. Vooral omdat WandaVision een direct vervolg is op die films.

Vision, oorspronkelijk gemaakt door de slechte Ultron, komt in handen van de Avengers en zij kunnen nog net op tijd de A.I. van Tony Stark in het perfecte lichaam van Vision uploaden, waardoor deze robot aan de goede kant komt te staan. Uiteindelijk besluit Vision dat hij een nieuw product is, compleet met een eigen wil. Hij is geen product van Ultron en ook niet dat van J.A.R.V.I.S., de A.I. wat Tony Stark gebruikte om hem aan zijn zijde te krijgen. Uiteindelijk wordt Vision een officieel lid van de Avengers en daar ontmoet hij Wanda. Er slaat een vonk over en zij worden een stelletje. Om niet te veel te verklappen kan ik dus de twee laatste delen van de Avengers films aanraden, want Wanda en Vision zien we weer terug in WandaVision.

WandaVision

Als je ooit wel eens een superheldenfilm gezien hebt, dan weet je dat superhelden graag rondvliegen. Ook pronken ze veelvuldig met hun krachten en vechten er graag op los. Dat is het standaard formaat. WandaVision begint echter niet zo. Deze bijzonder show begint namelijk in zwart-wit. Sterker nog, de eerste afleveringen zien er uit alsof ze 50 jaar geleden gemaakt zijn, inclusief ingeblikt gelach (wat overigens een echt studio publiek blijkt te zijn). Wanda is een keurige huisvrouw en meneer Vision werkt bij een baas en doet daar de administratie. Als hij weer thuiskomt, lacht het publiek en samen met zijn vrouw beleeft hij de grappigste avonturen. Het lijkt warempel wel een perfecte kopie van The Dick van Dyke show. Een leuke sitcom dus. En dat is nu net precies de bedoeling. Je ziet Wanda wel wat magische dingen doen, maar het past helemaal in de sfeer van de show. Dus knulligheid ten top. Toch klopt er iets niet. Als je die eerste aflevering kijkt, heb je het idee dat er wat raars aan de hand is en dat gevoel wordt alleen maar versterkt als er een speelgoed helikopter in de berm ligt. Die bestond toen nog niet, maar wat nog vreemder is, is dat die helicopter in kleur is. Wanda kijkt er naar, maar lijkt het niet allemaal niet helemaal te begrijpen. Net zoals wij, de kijkers. Wat is er aan de hand? Waarom negeert iedereen iets wat duidelijk daar niet hoort? Veel vragen, waar je veel later pas een antwoord op krijgt. En zo begint eigenlijk het mysterie WandaVision.

De afleveringen

Omdat juist deze serie het van het mysterie moet hebben, is er weinig meer over te vertellen dat elke aflevering een kopie is van een sitcom uit respectievelijk de jaren 50, 60, 70, 80 en 90. De afleveringen zijn dan ook geleidelijk in kleur te zien. Binnen die sitcoms krijg je als kijker steeds meer hints van wat er eigenlijk aan de hand is. Ook de karakters doen daarin mee. Weten zij wat er aan de hand is? Is wat wij zien eigenlijk wel echt? Pas in aflevering 4 wordt er een hele grote hint gegeven. Deze aflevering heeft dan ook de toepasselijke titel "We interrupt this program". Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Meer verklappen zou het verhaal verpesten. En juist dat verhaal is samen met de unieke opzet de grootste troef van deze serie. Dat verhaal is het hart van de serie. De schrijvers hebben zonder meer iets bijzonders gemaakt en aan het einde van het seizoen, wat 9 afleveringen telt, zijn ook bijna alle vragen beantwoord. En dat is bijzonder, want ook ik raakte even de weg kwijt. Dit is echt vakmanschap. Elke aflevering dient een doel.
Wat ik nog wel kan zeggen is dat ik persoonlijk de grappen leuk vond. Maar ook aan spanning geen gebrek, met aflevering 8 als absolute hoogtepunt.

Conclusie

WandaVision ontroerde mij. Het is een verhaal over twee geliefden, die ondanks alle tegenslagen van het superhelden bestaan toch bij elkaar willen zijn - hoe onmogelijk dat soms ook is. Het verhaal gaat eigenlijk over verdriet en hoe de spelers daarmee omgaan. Wanda wordt realistisch neergezet door Elizabeth Olson. Zij is inderdaad de jongere zus van de bekende tweeling Mary-Kate en Ashley die we al kennen uit de serie Full House. Elizabeth verdient met haar rol als Wanda een echte pluim, want zoals gezegd begrijp je - als je de hele serie gevolgd hebt - haar reis. Vision, gespeeld door Paul Bettany, is erg charismatisch in zijn rol en de chemie tussen die twee sterren spat werkelijk van je beeldbuis af. Op het moment staat de serie met een 8,1 hoog aangeprezen op de IMDb en mijn conclusie is: ga deze serie kijken. Ook, of juist vooral, als je totaal geen fan bent van Marvel en superhelden. Kijk wel alle afleveringen, want elke aflevering is een mysterie op zichzelf. Je moet dus verder kijken om het hele verhaal te snappen. Alles klopt aan deze serie. En hiermee heeft Disney bewezen dat er ook series gemaakt kunnen worden die alle regels breken.
1
Geschreven door Raymond Zachariasse
Gepubliceerd op: 23 mei 2021