Artikel.nl




Typische winterkost of een verfrissende zomersalade

Nu het weer kouder wordt, is het van belang om met de seizoenen mee te eten. Waarschijnlijk herken je het wel dat je in de zomer meer trek hebt in een verfrissende salade en in de winter in een kop warme soep. Je doet je lichaam (en het milieu) niet alleen een plezier door mee te gaan met de seizoen groenten, maar ook door rekening te houden met de temperatuur van je voedsel.

Geschreven door Danielle Koeman
Geschreven op: 2 nov 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
5
0
Afbeelding door Victoria Shes via Unsplash
Nu het weer kouder wordt, is het van belang om met de seizoenen mee te eten. Waarschijnlijk herken je het wel dat je in de zomer meer trek hebt in een verfrissende salade en in de winter in een kop warme soep. Je doet je lichaam (en het milieu) niet alleen een plezier door mee te gaan met de seizoen groenten, maar ook door rekening te houden met de temperatuur van je voedsel.

Volgens de Chinese voedingsleer kun je voedsel niet alleen letterlijk op temperatuur eten, maar hebben ook alle voedingsmiddelen een bepaalde ‘temperatuur’. Laat ik allereerst melden dat ik geen expert ben op het gebied van de Traditionele Chinese Voedingsleer, maar het wel een interessante manier van eten vind.

Wat je wel zult herkennen is dat je het warm krijgt van pepers, gember en kaneel, maar van afkoelende voeding niet zoveel weet. Ik was dan ook vrij verbaasd dat mijn ontbijt wat ik altijd at helemaal niet goed voor mij was in de winter. Yoghurt met muesli en banaan zag ik toch echt als een gezonde start, maar bleek mijn lichaam geen goed te doen. Ik ben namelijk een koukleum ten top. Het eerste wat ik naar binnen werkte waren twee van de drie meest verkoelende voedingsmiddelen, terwijl mijn lichaam juist iets nodig had om warm van te worden. Sindsdien ontbijt ik in de winter dus vaak met gemberthee en pap, waar ik kaneel en wortel doorheen doe.

Nog even wat andere voorbeelden van verkoelende voedingsmiddelen en warme voedingsmiddelen. Koud: appel, brood, zachte kaas en spinazie. Verwarmend: amandelen, pompoen, kip, linzen en ui. Ik raad je aan om jezelf hier eens in te verdiepen en zo je lichaam een plezier te doen!
0
Geschreven door Danielle Koeman
Geschreven op: 2 nov 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
5
0

Recente en relevant artikelen