Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Barbecue: hete kolen en verleiding

Vroeger was het overzichtelijk. Je kocht braadworst, hamburgers en speklappen. Het vuur stookte je goed hoog op. Als groente was er een plastic bak vol huzarensalade en als je geluk had, stond er ook nog een mandje met stokbrood.

Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 10 juli 2021
7
23
15
Photo by Hulki Okan Tabak on Unsplash
Photo by Hulki Okan Tabak on Unsplash
Maar toen kwamen de supermarkten met andere ideeën. Je kon spiezen grillen of voor vis kiezen. En daar hoefde je niet zelf voor aan de slag, die lagen kant en klaar in de winkel. Permanent in de aanbieding, vier bakjes voor tien euro. Gemak heeft echter zijn prijs. Per kilo kosten kipspiesjes zestien euro, terwijl een kilo kipfilet de helft kost. En waarom zitten er drie spiesjes in een verpakking? Voor sommige huishoudens één te veel, voor andere één te weinig.

Het is wel populair, er is een enorm aanbod. Alleen al bij Jumbo geeft het zoekcriterium ‘barbecue vlees’ al 330 verschillende producten. Tel daar nog eens 37 voor vis en 41 voor vega bij op en je raakt het spoor totaal bijster. De concurrent Albert Heijn doet daar zeker niet voor onder en biedt een rijk geschakeerd aanbod variërend van spekfakkels, een reepje speklap op een stokje, tot een flink stuk Bavette of een Star Picanha. Met name die laatsten, de grotere stukken vlees, zijn populair geworden. Die moet je aan kunnen als je een echte grillmaster wilt zijn. Trendsetter hiervan was onze eigen Nederlandse barbecue-goeroe Jord Althuizen, maar er is inmiddels een hele subcultuur omheen ontstaan.

Deze zomer is er sprake van een nieuwe beweging. Groente op het vuur en ook met fruit kun je los gaan. Bloemkoolsteaks, geschroeide perziken, watermeloen is pas hip als er een zwart streepje op zit. We laten aubergines poffen en grillen asperges, als ik de supermarktbladen mag geloven. Uiteraard wordt het ons onmiddellijk gemakkelijk gemaakt. De nieuwste vinding zijn de maïslollies. Vier stukken maïs van zo’n zes centimeter lang, met een houten stokje erin. Handig, ze kunnen zo op de kolen. Maar ook hier geldt, gemak heeft een prijs. Vergelijk het maar eens met het bedrag dat je betaalt voor twee hele maïskolven. Die moet je dan wel zelf snijden. Tja.

Zo worden keer op keer weer trends gepresenteerd die resulteren in nieuwe groepen producten, die op hun beurt de omzet van de supermarkten lekker opstuwen. Wat begon als een relaxte bezigheid in je tuin of op het strand, het roosteren van een worstje, is uitgegroeid tot keuzestress. Vlees, vis of vega, of misschien allemaal. Wat doen we met de groente? Moet het toetje niet op de barbecue?

En de voedselbranche maar lachen.
7
Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 10 juli 2021
7
23
15

Comments

  • 16 juli
  • 0
Mag het ook nog lekker eenvoudig. Mooi geschreven. Ik ben je ondertussen gaan volgen. Kom je ook een keertje koffie drinken bij mij?

0
  • 21 juli
  • 0
Bedankt voor je compliment. Ik kom zeker op de koffie en volg je.
  • 21 juli
0
  • 11 juli
  • 0
Helemaal gelijk, goed artikel. Ik ga je volgen!
0
  • 12 juli
  • 0
Leuk om te horen. Ik kom ook bij jou langs.
  • 12 juli
0
  • 11 juli
  • 0
Heel goed dat je hier over schrijft. Het aanbod is veel te veel dan de vraag erna. (kom je weer een keer bij mij op de koffie)
0
  • 11 juli
  • 0
Bedankt voor je compliment. Ik kom weer langs.
  • 11 juli
0
  • 10 juli
  • 0
Ja.. het wordt echt een beetje te veel, vind ik.
0
  • 11 juli
  • 0
Ja, keuzes, keuzes, keuzes
  • 11 juli
0
  • 10 juli
  • 0
Goede info.
0
  • 11 juli
  • 0
Dank je wel.
  • 11 juli
0
Laad meer

Recente en relevant artikelen