Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Leven met een sociale angststoornis

Tips en tricks om het leven met een sociale angststoornis of fobie dragelijker te maken.

Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 17 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
15
0
Afbeelding door Priscilla Du Preez via Unsplash

In dit artikel zal ik je een aantal handvaten aanrijken om beter om te gaan met een sociale angststoornis of sociale fobie. Denk erom dat het behandelen van een angsstoornis professional hulp vereist. Enkel het lezen en volgen van de stappen die in dit artikel worden genoemd is niet voldoende om een sociale angsstoornis onder controle te krijgen. De beste oplossing is om naar een hulpverlener te gaan en hulp te vragen. Wel kan dit artikel je een aantal handvaten bieder voor het dagelijks leven met sociale angst, zodat je weer plezier kunt beleven aan een sociale activiteit.


1 - Neem de tijd

Niet de beste tip die je in dit artikel kunt vinden, en het helpt ook niet wanneer je enorm opziet tegen een bepaalde activiteit. Maar je moet bedenken dat het je niet in één dag gaat lukken om van je angsten af te komen. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is. Het zal echter wel heel veel tijd en inzet vragen. Het beste wat je daarom kunt doen is niet meteen te hard van start gaan. Bedenk dat iedereen wel ergens bang voor is en dat het helemaal geen schande is om bang te zijn. Probeer dingen uit die je spannend vindt, maar die nog wel dragelijk zijn. Neem kleine stapjes. Als je bijvoorbeeld heel erg bang bent voor het geven van presentaties is het een hele grote stap om in een keer voor honderd man te gaan staan. Doe het dan liever iets rustiger aan. Oefen eerst het geven van presentaties met iemand die je vertrouwd en waar je je prettig bij voelt. Daarna kan je bijvoorbeeld het woord nemen op een familiefeest of een speech geven voor een klein groepje mensen. Jij kunt het beste bepalen waar je aan toe bent. Daag jezelf uit met dingen die je eng vind, maar duik niet meteen in het diepe, zeker niet als je geen begeleiding hebt van bijvoorbeeld een psycholoog.

2 - Leef gezond

Een gezonde levensstijl kan veel stress en angst wegnemen. Het kan per persoon verschillen hoe gevoelig je hiervoor bent, maar een gezond leven zal in meer of mindere mate bijdragen aan het afnemen van angst.

Allereerst is het belangrijk om voldoende te bewegen. Dit hoeft niet meteen topsport te zijn, maar probeer elke dag in ieder geval een half uur beweging te krijgen. Doe iets dat je leuk vind, op die manier word bewegen echt een ontspanmomentje, waardoor je je geheid beter gaat voelen. Ga bijvoorbeeld elke dag een rondje wandelen, hardlopen of fietsen. Ga bij voorkeur naar buiten om te bewegen. Frisse lucht en zonlicht zijn namelijk ook erg goede hulpmiddelen tegen stress en angst. Als je het eng vind om naar buiten te gaan kan je eventueel samen met iemand die je vertrouwd gaan sporten, of ga op een tijdstip dat het buiten rustig is. Begin dan met een klein rondje dichtbij huis en als dat goed gaat kan je verder weg van huis gaan. Het kan sommige mensen ook helpen om je in te schrijven bij een sportclub. Samen sporten is een laagdrempelige manier om in contact te komen met andere mensen. Er zijn ook speciale sportteams voor mensen die sociaal contact moeilijk vinden.

Naast bewegen kan ook eten van grote invloed zijn op je mentale welzijn. Probeer zo veel mogelijk gezond te eten en genoeg water te drinken. Als je lichaam gezond is krijg je minder snel last van stress en ben je minder angstig. Drink daarnaast geen of weinig alcohol en koffie en gebruik geen drugs.

Probeer ook een regelmatig ritme in de dag aan te brengen. Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Eet daarnaast op vaste tijden. Hierdoor krijg je een vast dagritme en dit kan een gevoel van controle geven, waardoor je minder angstig wordt. Ook is het belangrijk om elke dag voldoende slaap te krijgen.

Houd contact met mensen

Zeker wanneer je sociaal angstig bent kan contact met mensen erg veel energie vragen. Toch is het belangrijk om wel contact met mensen te hebben. Nodig bijvoorbeeld vrienden uit en wees als je dat wil open over je angsten. Als je mensen uitlegt dat je sommige dingen lastig vind zijn ze sneller bereid om je te helpen. Ook hierbij gaat het erom dat je jezelf uitdaagd, maar wel zorgt dat je niet over je eigen grenzen gaat. Als je het eng vind om met iemand af te spreken kan je diegene bijvoorbeeld ook appen of bellen als dat makkelijker is. Je kunt tegenwoordig online met heel veel mensen in contact komen, zonder dat je ze hoeft te zien. Als je een activiteit kiest waar jij je prettig bij voelt kan het erg veel voldoening geven om sociale contacten te hebben. En hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Meer informatie

0
Geschreven door Wolf Stokvis
Geschreven op: 17 aug 2020
Gepubliceerd op: 6 mei 2021
0
15
0

Recente en relevant artikelen