Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Fit worden met de juiste voeding

Fit worden is voor iedereen belangrijk. Zo zit je lekker in je vel en voorkom je dat je snel ziek wordt. Bovendien kun je vaak aan je lichaam zien dat je op de juiste manier eet. Als je goed eet, ziet je huid er over het algemeen gezonder uit en verbrandt je lichaam makkelijker vet, val je makkelijker af en hou je je gewicht beter onder controle.

Geschreven door Francois Appers
Gepubliceerd op: 19 aug 2022
3
120
1
Aleen met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen word je fit
Aleen met een combinatie van gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen word je fit

De juiste voeding helpt je om fit te worden

Er zijn verschillende manieren om gezond te eten. Controleer welke manier voor jou het beste werkt. Dit is namelijk voor iedereen anders. Sommige voedingsproducten kunnen je helpen om fit en gezond te blijven. Andere voedingsmiddelen dan weer niet.

Eet gevarieerd

Eet zo gevarieerd mogelijk. Dit maakt het makkelijker om gezond te eten. Door gevarieerd te eten, krijg je direct alle gezonde voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren, zoals vitamines, mineralen en voedingsstoffen. Door je eetpatroon te veranderen, kun je je beter aanpassen.
Vasten om sneller af te vallen is geen goed idee

Vasten om zo snel mogelijk je overgewicht te verliezen is geen goed idee. Sla geen enkele maaltijd over. Ga dus nooit zonder te ontbijten de deur uit. Een gezond ontbijt bestaat uit veel eiwitten. Om gezond af te vallen is er echter meer nodig dan hoogwaardige eiwitten. Daar heb je ook voldoende gezonde vetten zoals onverzadigde vetten en omega-3 vetzuren en trage koolhydraten voor nodig.
Gezond en natuurlijk eten is het belangrijkste om weer fit te worden en ook te blijven
Gezond en natuurlijk eten is het belangrijkste om weer fit te worden en ook te blijven
Alles eten en toch afvallen
Om je gezondheid te verbeteren en makkelijker af te vallen mag je zelfs alles eten, maar altijd met mate. Eet of drink zo weinig mogelijk:
  • Voeding met ongezonde verzadigde vetten en transvetten
  • Suikerrijke voeding
  • Kant- en - klare maaltijden
  • Diepvriesmaaltijden
  • Alle frisdranken
  • Witte deegwaren, alle soorten wit brood en witte rijst. Ze bevatten namelijk veel suiker.
  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Alle light voeding en drank
Deze voeding maakt je fitter

Daartegenover staat gezonde, natuurlijke voeding zonder schadelijke toevoegingen:

Veel verse groenten

Alle groenten zijn rijk aan gezonde voedingsproducten en bevatten nauwelijks calorieën. Je eet groenten onbeperkt. Bij voorkeur minstens 300 gram, en liefst meer per dag.
Een gezond en natuurlijk eetpatroon bestaat uit veel verse groenten
Een gezond en natuurlijk eetpatroon bestaat uit veel verse groenten
Vers fruit

Vers fruit is ook rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels, evenals fruitsuiker. Ze zijn gezonder dan toegevoegde suikers, maar het zijn nog altijd suikers. Daarom kun je niet onbeperkt fruit eten, maar eet maximaal drie verschillende soorten fruit per dag. Om gemakkelijker af te vallen, beperk je je dagelijkse fruitinname tot één stuk.

Onbewerkte noten, zaden en pitten

Onbewerkte noten zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Je eet ze dus rechtstreeks van de boom. Noten bevatten vooral gezonde vetten. Eet dagelijks niet meer dan een handjevol of 25 gram noten.

Volkorengranen

Volkorengranen zijn onbewerkt en bevatten dus de volledige graankorrel. Zo genieten we maximaal van alle gezondheidsvoordelen die volkorengranen ons bieden. De gezondste volkorengranen zijn ongetwijfeld haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa.

In een gezond eetpatroon eet je meer volkorengranen en volkoren producten
In een gezond eetpatroon eet je meer volkorengranen en volkoren producten
Fit worden door meer beweging

Alleen gezond eten is niet genoeg om fitter te worden en je gezond gewicht te bereiken én te behouden. Je zult daarvoor ook meer moeten bewegen. Heb je een zittend beroep en beweeg je te weinig? Train dan voortaan niet als een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen volstaat. Eens je aan dit tempo gewend bent, kun je je inspanningen nog altijd stelselmatig verhogen.
3
Geschreven door Francois Appers
Gepubliceerd op: 19 aug 2022
3
120
1

Comments

  • 20 aug
  • 1
wij zijn nu aan koolhydraatbeperkt begonnen. Gaat goed, langzaam aan.
  • 20 aug
1

Recente en relevant artikelen