Artikel.nl




Editorial Approved Badge

Stop met het verbeteren van mijn favoriete producten

De vernieuwingsdrang in de voedselindustrie is gek makend. Elke dag komen er weer nieuwe of verbeterde producten in de winkel. Heb je net die heerlijke paté voor op je brood gevonden, veranderen ze de receptuur. Die was al prima. Beste mensen, een verandering is niet automatisch een verbetering

Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 23 juni 2021
20
102
33
Photo by Allef Vinicius on Unsplash
Photo by Allef Vinicius on Unsplash
Een voedselproducent wil net als de winkelier, het klanten zo goed mogelijk naar de zin maken. Daarbij lijken ze aan te nemen dat een mens altijd houdt van verandering. Af en toe iets nieuws proberen is leuk en hopelijk ook lekker. Maar wat goed is, is goed en moet zo blijven. Een recent voorbeeld zijn de mini rozijnenbollen van Albert Heijn. Prima product. Lekker van smaak, goed houdbaar. Meer mensen vonden dat, want er lag altijd een flinke voorraad in het schap. Van de één op de ander dag zijn ze verdwenen. Vervangen door hun nieuwe broertjes, die volgens de kreet op de zak ‘extra lang lekker zijn’.

Had ik daar behoefte aan? De bewaartermijn was in mijn ogen prima. Om ze langer vers te houden en te verbeteren is er wat geschoven met de ingrediënten en de E-nummers en is er boterolie toegevoegd voor de smaak. Ze zijn er echter niet gezonder op geworden. De bolletjes bevatten twintig procent meer toegevoegde suikers en vijf procent meer zout. Maar wat het ergste is, ze zijn niet lekker. Ze hebben letterlijk een nare bijsmaak gekregen.

Nu is het tegenwoordig in de winkelbranche ook al mode om van alles een beleving te maken. Ik ben bang dat daar die ongebreidelde vernieuwingsdrang mede door gevoed wordt. Maar een winkel is geen Efteling en zeker de dagelijkse boodschappen doen is minstens voor tachtig procent een routineklus. Je wilt je vertrouwde producten gemakkelijk kunnen pakken en je boodschappen snel kunnen afrekenen. Dat is belangrijk. Ik probeer echt wel eens wat nieuws. Producten zoals koffie, boter en melk, om maar wat te noemen, doe ik toch echt vrij gedachteloos in mijn karretje. Oh ja, die melk die was laatst ook al weer vernieuwd en verbeterd, zag ik bij thuiskomst.

Mag het wat minder.
20
Geschreven door Corine Lamers
Gepubliceerd op: 23 juni 2021
20
102
33

Comments

  • 14 feb
  • 0
Producten worden zelfs geteeld om te beantwoorden aan de smaak, die verondersteld wordt door de kweker.
Zoals bijvoorbeeld witlof super lekker en bitter, nu geteeld dat het bijna zoet is.
De specifieke eigenschappen gaan verloren.
Zoet is het ongezonde troostmiddel.
  • 14 feb
0
  • 16 juli
  • 0
Nieuwe artikelen zijn best spannend om te proberen. Helaas is het zo vaak (nog) ongezond(er) en melden ze dat het zo gezond is. Wat wordt je toch ontzettend in de maling genomen.
0
  • 19 juli
  • 0
Zo waar.
  • 19 juli
0
  • 13 juli
  • 0
Mag ik dit nuanceren. Ja, ik wil niet steeds verbeteringen die onnodig zijn maar ik ben wel fan van nieuwe producten of echt verbeterde realisaties. Wat belangrijk is voor mij is, dat product dan echt gezonder of beter is en het geen loze marketing slogan is. Interessant om te zien hoe verschillend iedereen is. Kom je mijn artikels ook volgen?
0
  • 19 juli
  • 0
Soms is het inderdaad lastig om onderscheid te maken in marketing of wezenlijke verbeteringen. Toch maar weer de kleine lettertjes lezen.
  • 19 juli
0
  • 9 juli
  • 0
Helemaal mee eens. Gelukkig blijft prei gewoon prei... hoop ik. 😉
0
  • 9 juli
  • 0
Je weet het maar nooit met al die gentechnologie
  • 9 juli
0
  • 2 juli
  • 0
Van mij krijg je al een 'kopje koffie' voor de titel alleen!!!
0
  • 3 juli
  • 1
Dank je wel, voor de koffie, maar zeker ook voor het compliment.
  • 3 juli
1
Laad meer

Recente en relevant artikelen