Artikel.nl




Hoe hou ik mijn lichaam in uitstekende conditie via een aantal ergonomische tips

Hoe gaan we door ergonomische regels toe te passen frequent genoemde klachten als rug- en nekpijn vermijden?

Geschreven door Rudi Lejaeghere
Gepubliceerd op: 8 juni 2021
4
16
4
Foto Pixabay
Foto Pixabay
Na een dag werken aan een bureau kan je krom lopen van de rugpijn of door pijn aan andere spieren in je lichaam. Dan zit of beweeg je op de werkvloer niet op de juiste manier. We zijn het niet gewaar, maar we besteden heel wat tijd achter een computer en als we niet zitten zoals het moet dan gaan we onze rug, polsen en ogen op een onjuiste manier gaan belasten.
Ergonomie en zijn toepassingen zijn hiervoor van het uiterste belang. Maar wat is ergonomie?
Ergonomie: Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral bekend in arbeidssituaties. Het is afgeleid van de Griekse woorden 'ergon' (werk) en 'nomos' (wet) en moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers verzekerd wordt. (Wikipedia)

Bedenk even over hoe je juist te werk gaat!

Misschien ligt het niet voor de hand maar als je eens kijkt of nadenkt over de plaats waar je werkt en hoe je dat juist doet kan ons dat al heel wat leren. Zit je altijd op dezelfde plaats, zit je constant in dezelfde houding? Is het zo dat je gedurende constante en langere periode aan één stuk doorwerkt? Misschien eet je zelf je lunch aan je bureau op? Herken je jezelf in de persoon die ’s avonds dan ook nog aan een slechte stoel aan tafel zit, misschien heel gerelaxt en doorgezakt in de zetel terwijl je nog wat e-mails doorneemt?
Als je over deze punten nadenkt, dan weet je wellicht al wat je niet moet doen en wat je beter anders doet.
Hieronder een tekening over de zaken die je best niet doet.

Luister je wel goed naar je lichaam?

Je lichaam stuurt op ‘tijd en stond’ alarmsignalen naar je geest. Het gebeurt natuurlijk dat je zo met iets bezig bent dat je die flagrant negeert of in het betere geval iets te lang uitstelt. Niet doen dus. Zoek een oplossing hiervoor en op die manier zullen deze pijnen en klachten verdwijnen of gewoon vermeden worden.

Zet jezelf in een juiste zithouding!

Je begint best met deze goeie raad als eerste maatregel op te volgen. Als je gedurende lange tijd voor een laptop of computerscherm zit te typen op een klavier is dit een van de belangrijkste regels. Gebruik een goede degelijke ergonomisch zittende bureaustoel, eentje die goed steunt geeft aan je onderrug. Het is ook belangrijk om hem op de juiste hoogte in te stellen tegenover je bureau. Probeer zo recht als mogelijk te zitten d.w.z. met alle twee je voeten goed op de grond, een beetje uit elkaar gezet. Een relaxzetel is dus zeker niet de werkplek bij uitstek, integendeel.

Zit niet te dicht met je neus bij het beeldscherm!

Het scherm van je tablet of smartphone zijn wat kleiner in formaat dan je computerscherm van je PC of laptop. Buig niet uit gewoonte je rug en ook je hoofd op een verkeerde manier om naar je scherm te kijken. Het is uiterst nadelig voor je rug, nek en schouder. Je kan altijd de tekst inzoomen, zo moet je geen inspanning doen om de kleine lettertjes te lezen. Kiezen voor de grotere smartphone, groter scherm van laptop of computer kan ook helpen.

Kijk mooi recht voor je uit!

De beste houding voor je lichaam is recht voor je uit te kijken naar het centrum van het scherm van je laptop of PC. Goed kijken naar je zithouding zoals reeds uitgelegd is daarna ook van belang. De beste schermen zijn te regelen in de hoogte. Kan dat niet, zorg dan voor iets onder je scherm, bijvoorbeeld een pak printpapier. Op die manier ontlast je je rug en nek. Zorg voor een goed leesbaar lettertype en vergroot het. Op die manier vermoeit het niet om langdurig op teksten te kijken.

Hoe moet de houding van mijn polsen zijn!

Heel frequent terugkerende diagnose bij patiënten zijn RSI-klachten (Repetitive Strain Injury). Klachten die voortspruiten uit een verkeerde houding van de polsen. Zoek een toetsenbord dat genoeg veerkracht heeft en waarvan het vlak iets hellend is. Je kunt al heel veel goede ergonomische toetsenborden vinden. Je vingers moeten in het verlengde van de arm liggen om goed te zijn en zonder je polsen te buigen. De palmen van je hand vormen een halve maan. De tafelrand mag ook niet op je onderarm duwen. Het betekent dat je te laag zit. Hetzelfde geldt voor het muisgebruik.

Denk aan je ademhaling en ontspan!

Gestresseerd achter je computer- of laptopscherm kruipen is nefast. Maar het spreekt voor zichzelf dat deadlines moeten gehaald worden. Dus leer voldoende momenten tussen het werk te plannen die je laten ontspannen. Leer de kunst van relativeren en kies je werkplek in een niet-stresserende sfeer. Je kan ook de hoofdtelefoon opzetten en naar wat relaxerende muziek luisteren terwijl je werkt. Er zijn zelf massagekussens voor rug, schouders en nek die deze plaatsen masseren terwijl je je werk doet. Vergeet niet dat een goed belichting ervoor zorgt dat je een goede houding behoudt tijdens het werk. De temperatuur waar je werkt kan ook van belang zijn, niet te warm maar ook niet te koud. Gebruik de Yoga-ademhaling (buikademhaling) bij een werk dat je stresseert.

Wees Zen!
Foto Pixabay
Foto Pixabay
4
Geschreven door Rudi Lejaeghere
Gepubliceerd op: 8 juni 2021
4
16
4

Comments

  • 9 juni
  • 1
Zeer belangrijk onze zithouding! De ademhaling is inderdaad ook cruciaal. Goed geschreven Rudi!
1
  • 9 juni
  • 1
Mooie tips. Dank je wel!
1

Recente en relevant artikelen